Biznes LOT-u jest rentowny? Pokazali liczby. Tak polski przewoźnik wypada na tle konkurencji
LOT ma jeszcze 900 mln zł pomocy covidowej do spłaty. Spółka zapewnia, że ją na to stać i rozliczy się do końca 2026 r. Na ostatnim posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury kierownictwo przewoźnika odkryło karty przed posłami, pokazując im sytuację LOT-u, w tym rentowność na tle europejskiej konkurencji.
W 2024 r. Polskie Linie Lotnicze LOT wypracowały 189 mln euro zysku EBIT przy 2 mld 323 mln euro przychodów. Dało to rentowność operacyjną na poziomie 9,7 proc. Pod koniec czerwca na posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury, kierownictwo narodowego przewoźnika przedstawiło porównanie sytuacji ekonomicznej LOT-u na tle konkurencji.
W zestawieniu z prezentacji, którą LOT udostępnił redakcji money.pl, uwzględniono jeszcze dziewięciu innych przewoźników: airBaltic, Air France, Austrian, British Airways, Brussels Airlines, Finnair, Iberię, Lufthansę i Swiss. Wynika z niego, że pod względem rentowności lepiej niż LOT radzą sobie British Airways (14,2 proc.), Iberia (13,6 proc.) i Swiss (12,6 proc.). Polski przewoźnik znalazł się tuż za podium, na czwartym miejscu.
LOT osiągnął też niemal dwukrotnie wyższą wartość wskaźnika rentowności EBIT niż Brussels Airlines i Air France, zostawiając daleko w tyle air Baltic i Lufthansę - odpowiednio 0,8 proc. i -0,7 proc.
Sytuacja finansowa LOT-u. Podali liczby
Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury przypomniano, że w latach 2023 i 2024 LOT wypracował rekordowe w swojej historii zyski netto - 1 mld 129 mln zł w 2023 r. i 806 mln zł rok później. Na koniec ubiegłego roku kapitał własny LOT-u wyniósł 1 mld 142 mln zł, a saldo środków pieniężnych 1 mld 644 mln zł.
"Planowany wysoki poziom kapitałów własnych oraz salda środków pieniężnych pozwolą na zapewnienie warunków dla dalszego rozwoju przewoźnika" - podkreślono w prezentacji przewoźnika.
LOT spłaca jeszcze pomoc publiczną z czasów COVID-19. Dotychczas terminowo spłacił dwie z czterech transz części pożyczkowej od Polskiego Funduszu Rozwoju (1,8 mld zł) w łącznej wysokości 900 mln zł. Do końca 2026 r. LOT planuje spłacić pomoc publiczną w całości.
Jaki będzie wynik finansowy LOT-u w 2025 roku?
Nie podano jednak prognozowanych na koniec tego roku wyników finansowych. Mówiła o tym też Dorota Dmuchowska, członek zarządu PLL LOT ds. operacyjnych, w wywiadzie dla money.pl.
- Dziś za wcześnie jest jeszcze, by mówić o tegorocznych wynikach, bo sporo jest wyzwań w naszym bezpośrednim otoczeniu. Chociażby, gdy popatrzymy na sytuację geopolityczną, czy wahania cen paliw. Na dziś mogę powiedzieć, że nie widzimy wielkich zagrożeń dla realizacji wyników, które założyliśmy. Ale powtórzę, że jestem ostrożna w komunikowaniu prognoz, bo jest dużo niepewności i zdarzeń, które mogą obecne trendy odwrócić - stwierdziła.
Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl