Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|
aktualizacja

Leciałem klasą biznes Air France na 11-godzinnej trasie. Francja elegancja? I tak, i nie

12
Podziel się:

Prawdziwy szampan, rozkładany na płasko fotel, elegancka kosmetyczka, francuska kuchnia, "bonjour" i "madame, monsieur" - to dostaniemy w klasie biznes Air France. Spędziłem prawie 11 godzin na pokładzie jej Boeinga 777, wracając z Ameryki Południowej. Francja elegancja? I tak, i nie.

Leciałem klasą biznes Air France na 11-godzinnej trasie. Francja elegancja? I tak, i nie
Boeing 777-300 linii lotniczych Air France. Przewoźnik ma blisko 40 takich samolotów, a w sumie dysponuje flotą ponad 250 maszyn (Getty Images, money.pl, Andrew Chin, Marcin Walków)

Linie lotnicze Air France w tym roku obchodzą 90. rocznicę działalności. To jedna z ikon światowego lotnictwa. Tylko one - obok British Airways - korzystały z naddźwiękowych samolotów Concorde. Dziś obsługują bezpośrednie połączenia z Paryża do 90 miast na świecie. Wracając z wizyty w zakładach Embraera w Brazylii, miałem okazję przyjrzeć im się bliżej podczas 11-godzinnego lotu z Sao Paulo do Paryża. Taka podróż to wydatek nawet kilkunastu tysięcy złotych za bilet w dwie strony.

W przypadku linii lotniczych Air France można postawić znak równości między "narodowym przewoźnikiem" a "latającą ambasadą". Od wejścia na pokład nie pozostawiają wątpliwości, że stawiamy stopę na francuskiej ziemi i czeka nas spotkanie z jej kulturą, kuchnią i językiem. Ale czy będzie to spotkanie niezapomniane? Nie zawsze.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "To byłoby z korzyścią dla pasażerów". Ekspert o tym, czy linii lotniczych w Europie jest za dużo

Sao Paulo-Paryż. Klasa biznes Air France na dalekich trasach

Air France i KLM tworzą jeden holding, dzięki czemu m.in. przeprowadzają wspólnie odprawę biletowo-bagażową. A to oznacza, że nawet do stanowisk "Sky Priority" mogą ustawić się kolejki. Wystarczy, że z danego lotniska o zbliżonych porach startują samoloty do Amsterdamu i Paryża, by ustawiło się w nich nawet pół tysiąca pasażerów klasy ekonomicznej i ponad 100 podróżujących w klasie biznes.

Fuzja była również jednym z powodów, dla których holenderskie linie lotnicze KLM porzuciły pierwszą klasę w swoich samolotach. Jak tłumaczyła mi jedna ze stewardess, podjęto decyzję, że w tym mariażu to Air France ma być linią o charakterze premium. Na pokładzie mojego samolotu z samego przodu znalazły się cztery miejsca pierwszej klasy.

Pasażerowie klasy biznes mogą skorzystać z większego limitu bagażu podręcznego (dwie walizki kabinowe i przedmiot osobisty, łącznie 18 kg) i rejestrowanego (dwie walizki po 32 kg każda). Ponadto już na kilka tygodni przed odlotem mogą wybrać miejsce na pokładzie (a nie dopiero podczas odprawy on-line) czy preferowane danie główne podczas posiłku. W oczekiwaniu na wejście na pokład mogą też korzystać z saloników, tzw. business lounge, nawet jeśli Air France-KLM nie dysponuje własnymi.

Po wejściu na pokład czas zająć miejsce w fotelu. W klasie biznes Boeinga 777-300 mają one układ 1+2+1. Oznacza to, że każdy pasażer ma swobodny dostęp do przejścia. Samolot był skonfigurowany w "starszej" klasie biznes, mimo to otwarte półkabiny dawały przynajmniej podstawowe poczucie prywatności.

Na każdym z foteli czekała zafoliowana poduszka i lekka kołdra oraz wieszak - ten ostatni (opisany numerem zajmowanego miejsca) pozwala personelowi pokładowemu powiesić w szafie marynarki, kurtki lub płaszcze pasażerów.

Przy każdym z foteli znalazła się też butelka wody francuskiej marki Evian, gniazdko elektryczne i port USB. W zamykanym schowku czekały słuchawki z aktywną redukcją hałasu.

Jest też powitalny napój - sok lub szampan - serwowany w szklankach, a nie kieliszkach, z logo Air France.

Tzw. amenity kit, czyli akcesoria i miniprodukty przydatne podczas lotu, nie czekają na fotelach. Są wręczane przez personel pokładowy na krótko startem. Znajdziemy w nich opaskę zaciemniającą na oczy, bezuciskowe skarpety, stopery do uszu, szczoteczkę i pastę do zębów oraz minikrem nawilżający i balsam do ust francuskiej marki Clarins. Do tego długopis - czasami przydatny, bo na niektórych trasach trzeba wypełniać formularze celne i imigracyjne przed lądowaniem. Całość zapakowana w elegancką materiałową kosmetyczkę, którą można zabrać na pamiątkę.

Posiłki w klasie biznes Air France

Opisywanie podróży w klasie biznes to w dużej mierze opowieść o jedzeniu. W czasie rejsu na długiej trasie serwowane są dwa posiłki - kolacja po starcie i śniadanie na około godzinę przed lądowaniem.

W przypadku kolacji mówimy o kilkudaniowym posiłku:

  • amuse-bouche
  • przystawka
  • danie główne
  • "deska" serów.

Między posiłkami w trakcie lotu dostępne są też słone i słodkie przekąski oraz napoje.

Kolacja była obfita i sycąca. O ile w większości linii lotniczych deser i deska serów są alternatywami, w Air France otrzymujemy jedno i drugie. Serwowane dania były naprawdę dobre w smaku, a do tego elegancko podane. Żadne z nich nie przypominało posiłku nakładanego chochlą w stołówce. Do tego krótka karta francuskich win z górnej półki oraz długa lista innych alkoholi oraz ciepłych i zimnych napojów.

Śniadanie to z kolei serwowane na jednej tacy świeże pieczywo, w tym francuskie croissanty, jogurt, owoce, a także omlet ze szpinakiem i pomidorami lub zimna płyta. Do tego kawa i napoje.

Fotel rozkładany na płasko. Największa zaleta klasy biznes

Największym atutem podróży w klasie biznes jest jednak szeroki i wygodny fotel, który daje możliwość elektrycznej regulacji pozycji - od wyciągnięcia podnóżka przez leżankę po długie na niemal dwa metry płaskie łóżko. W połączeniu z dużą (jak na samolotowe standardy) poduszką i lekką kołdrą tworzy to warunki pozwalające przespać niemal całą noc. Tak też było w moim przypadku.

System multimedialny, z którego korzystają linie lotnicze Air France, to ta sama platforma, którą znajdziemy też w samolotach KLM. Dotyczy to zarówno sposobu prezentowania informacji o locie, jak i wyboru filmów i programów do oglądania w trakcie lotu.

Jakie wrażenia zostawia po sobie klasa biznes Air France?

Napisałem o "latającej ambasadzie", więc i odpowiedź na tak postawione pytanie będzie dyplomatyczna. To zależy. Od czego? Od tego, czy po samolocie, którym lecimy, widać upływ czasu (luźno zamocowane elementy, brudne panele, powycierana tapicerka). Przede wszystkim jednak od personelu pokładowego. Na stewardessy, które opiekowały się moją sekcją klasy biznes, naprawdę nie mogłem narzekać. Były uprzejme, w niewymuszony sposób uśmiechnięte, rozmawiały ze mną po angielsku. Co innego usłyszałem od współtowarzyszek podróży, siedzących w innej sekcji. Jak stwierdziły, patrzyły na "moje stewardessy" z podziwem.

To, co zwróciło moją uwagę, to detale podkreślające, że to francuski przewoźnik. Mundury od Balmain, prosta i biała zastawa z dopracowaną prezentacją dań, francuskie słowa wplatane w anglojęzyczne konwersacje, czy wreszcie tzw. safety video. Uważam, że Air France mają jedno z najciekawszych. To Francja w pigułce.

Zobacz także: Instrukcja bezpieczeństwa w Air France. Safety video

Air France stopniowo wprowadza w swoich samolotach dalekiego zasięgu nową klasę biznes. Już jesienią ubiegłego roku pierwsze Boeingi 777-300ER zostały wyposażone w nowsze fotele, choć zachowano układ 1+2+1. W rzędach środkowych pasażerowie będą mogli całkowicie oddzielić się od osoby obok za pomocą wysuwanej przegrody. W półkabinach pojawi się drewno, wełna, skóra i szczotkowane aluminium. Ma być bardziej stylowo i elegancko.

Paryż-Warszawa. Klasa biznes Air France na krótkich trasach

Moja podróż nie zakończyła się w Paryżu. Wracając do Polski liniami lotniczymi Air France, przesiadamy się w ich hubie - lotnisku im. Charlesa de Gaulle'a (CDG). Na jego przykładzie można zobaczyć problemy większości dużych lotnisk, które rozwijały się przez "pączkowanie". Od wyjścia z samolotu do dotarcia do docelowej bramki w innym terminalu może upłynąć nawet 40 minut, wliczając w to transfer lotniskową kolejką, a później jeszcze autobusem.

Sam Terminal 2G z którego odlatywał samolot do Polski, przypominał małe regionalne lotnisko, takie jak np. Warszawa-Modlin. Na szczęście tam również znalazł się salonik biznesowy Air France z ciepłymi i zimnymi posiłkami, napojami oraz - przede wszystkim - wygodnymi miejscami do odpoczynku lub pracy.

Największym rozczarowaniem tej podróży był ostatni odcinek z Paryża do Warszawy. Obsługiwany samolotem marki Embraer pod sub-marką "Hop!" - przewoźnika obsługującego połączenia krajowe i europejskie Air France, praktycznie w niczym nie przypominał wrażeń z klasy biznes na wcześniejszym odcinku.

Fotele w samolocie mają układ 2+2, jednak w klasie biznes nie ma zablokowanego miejsca obok. Dlatego od warunków klasy ekonomicznej biznes odróżnia się nieco większą ilością miejsca na nogi, limitem bagażowym, priorytetem wejścia na pokład i posiłkiem oraz napojami w cenie biletu.

Posiłek nie zachwycał ani wyglądem, ani smakiem. Podobnie jak kawa. Szefowa pokładu była uprzejma i naprawdę robiła, co mogła, choć musiała także pomagać także pełnej pasażerów klasie ekonomicznej.

Uważam, że jeśli chodzi o dopracowanie produktu klasy biznes na krótkich trasach, to Air France może się sporo nauczyć od KLM. Dziś myślę, że niewiele bym stracił, zasypiając przed startem z Paryża i budząc się dopiero w Warszawie.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(12)
jan
2 dni temu
widze jedzenie ok wiec nie marudzic i kuszać co daja to daja jescw samolocie
KlaudiaLw
2 miesiące temu
Ja jestem rozczarowana tym, że wybierając klasę biznes chcą jeszcze 101 Euro za osobę (za odcinek) za wybór miejsca w samolocie - zanim dostępna będzie odprawa. Jeszcze nigdzie się z tym nie spotkałam a leciałam już Emirates, Qatar i Lufthansa.
Artur
8 miesięcy temu
jakoś nie nie przekonała ta pierwsza klasa , chyba wybiorę się z Frankfurtu
Jacek
rok temu
Najlepszą klasę biznes ma Cathy Pacific na trasie Sydney - Hong Kong. Leciałem kilka lat temu. Niestandardowe filmy instruktażowe mają także Singapore oraz Qatar Airlines. Leciałem w zeszłym tygodniu.
VIP passanger
rok temu
Konkurencyjność działa tutaj odwrotnie od założeń wolnego rynku, zamiast się starać o wyższy poziom usługi oszczędzają na czym się da nawet Emirates. Gdzie wygodne i miękkie skóry? Zamiast tego wciskanie kitu o materiałach z recyklingu brednie, nie chodzi o modę tylko o oszczędności a bilet i tak drogi.