Historyczny zwrot w Europie. Giganci chcą naśladować Chiny

Europejscy producenci samochodów zaczynają z zazdrością patrzeć na osiągnięcia swoich konkurentów z Chin. Choć branża moto jest jedną z najważniejszych w Unii, teraz chętnie podpatruje rozwiązania technologiczne stosowane w Państwie Środka i stara się uzyskać do nich dostęp - pisze "Financial Times".

Montaż samochodów w fabryce firmy Zero Run w mieście Jinhua - zdjęcie ilustracyjneMontaż samochodów w fabryce firmy Zero Run w mieście Jinhua - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © VCG via Getty Images | Hu Xiaofei
Tomasz Sąsiada

Dwie dekady temu niemieccy inżynierowie z branży moto żartowali między sobą chińskich producentów samochodów, bo w swoich projektach kopiowali głównie europejskie rozwiązania. Jednak teraz role się odwróciły - podaje "Financial Times". Jak podaje dziennik, inżynier pracujący dla jednego z niemieckich gigantów motoryzacyjnych dostał od szefostwa wytyczne co do nowego systemu operacyjnego, który ma się pojawić w przyszłych samochodach tej firmy. Producent życzy sobie dokładnie takich samych rozwiązań, jakie stosują w swoich pojazdach Chińczycy.

- Zatoczyliśmy pełne koło - komentuje inżynier, który pragnie zachować anonimowość. "FT" zwraca uwagę, że unijna branża motoryzacyjna już dostała cios z Chin, bo subsydiowane przez chiński rząd firmy z przytupem weszły na rynek Unii Europejskiej ze swoimi samochodami elektrycznymi. Teraz zarówno Komisja Europejska, jak i poszczególni unijni producenci podejmują kroki, żeby nie zostać całkiem w tyle. Jak podaje brytyjski dziennik, europejskie firmy coraz częściej zawierają umowy z chińskimi rywalami w celu uzyskania dostępu do technologii. Na taki krok zdecydowały się już Volkswagen, Mercedes-Benz, Stellantis i BMW.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Znany miliarder bez cenzury o analitykach biznesowych. "Niewiele w życiu widzieli"

Z kolei z opublikowanego w ubiegłym miesiącu przez Komisję Europejską planie działania dla branży wynika, że Komisja chce wymagać od chińskich firm wchodzących na rynek samochodowy UE, aby wchodziły w spółki joint venture z europejskimi firmami lub licencjonowały część ich technologii.

"Punkt zwrotny"

"Jeśli wysiłki te zakończą się sukcesem, będą one stanowić uderzający punkt zwrotny w najnowszej historii gospodarczej. Przez ostatnie cztery dekady Chiny próbowały wykorzystać obietnicę dostępu do swojego rynku jako sposób na skłonienie zagranicznych firm do transferu wiedzy i technologii do własnych przedsiębiorstw - często ku niezadowoleniu potencjalnych inwestorów. Teraz Europa próbuje wykorzystać niektóre z tych samych narzędzi, aby dogonić innowacje z Chin" - komentuje "Financial Times".

- Jest to zmiana w tym sensie, że z zadowoleniem przyjmuje inwestycje z zagranicy w sektorze, który był jedną z chlub europejskiego rozwoju przemysłowego - tłumaczy w rozmowie z dziennikiem Elisabetta Cornago z think-tanku Centre for European Reform. Dodaje także, że ta sytuacja potwierdza, że istnieje duża luka pomiędzy kompetencjami europejskich firm, a tym, jakie zdolności mają gracze z innych stron świata.

- Przeceniamy siebie i zdecydowanie nie doceniamy innych - kwituje Robert Falck, założyciel i szef szwedzkiego start-upu Einride. Podkreśla, że "pora obudzić się w rzeczywistości".

Wybrane dla Ciebie

Narasta spór UE z Chinami. Von der Leyen oskarża Pekin o zalew tanich towarów
Narasta spór UE z Chinami. Von der Leyen oskarża Pekin o zalew tanich towarów
Trump się nie zatrzymuje. Wysłał pisma ws. ceł do kolejnych sześciu krajów
Trump się nie zatrzymuje. Wysłał pisma ws. ceł do kolejnych sześciu krajów
Wrze wśród lojalistów Trumpa. "Elon miał rację"
Wrze wśród lojalistów Trumpa. "Elon miał rację"
Szymon Hołownia: za parę tygodni będzie zupełnie nowy polityczny świat
Szymon Hołownia: za parę tygodni będzie zupełnie nowy polityczny świat
Nieoficjalnie: kluczowe spółki Skarbu Państwa będą nadzorowane przez KPRM
Nieoficjalnie: kluczowe spółki Skarbu Państwa będą nadzorowane przez KPRM
Grok robi zwrot. Rozwścieczył nie tylko Polskę
Grok robi zwrot. Rozwścieczył nie tylko Polskę
Szefowa X odchodzi z firmy Elona Muska
Szefowa X odchodzi z firmy Elona Muska
Jest decyzja. Można ruszać z budową odcinka kluczowej ekspresówki
Jest decyzja. Można ruszać z budową odcinka kluczowej ekspresówki
Warszawa dyskryminuje osoby chcące zapłacić za parking gotówką? Jest reakcja RPO
Warszawa dyskryminuje osoby chcące zapłacić za parking gotówką? Jest reakcja RPO
Włosi coraz bliżej przejęcia niemieckiego banku
Włosi coraz bliżej przejęcia niemieckiego banku
Nagrody w komisji. Posłowie chcą wyjaśnień. Szefowa na zwolnieniu
Nagrody w komisji. Posłowie chcą wyjaśnień. Szefowa na zwolnieniu
Prawo jazdy dla seniorów. Unia zmienia zdanie
Prawo jazdy dla seniorów. Unia zmienia zdanie