Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|
aktualizacja

Kontenerowce porzucają szlak sueski. Muszą okrążać Afrykę

5
Podziel się:

Duński operator kontenerowy Maersk oraz niemiecka firma tej branży Hapag-Lloyd nadal wstrzymują transport przez Morze Czerwone z powodu groźby ataków przeprowadzanych na statki przez bojowników jemeńskiego ruchu Huti - poinformowały obie te firmy.

Kontenerowce porzucają szlak sueski. Muszą okrążać Afrykę
Kontenerowce firmy Maersk na Kanale Sueskim (GETTY, Bloomberg)

Jak podano we wtorek Maersk i Hapag-Lloyd przekierowały niektóre rejsy i ich kontenerowce będą nadal unikać szlaku przez Kanał Sueski. Statki będą teraz płynąć okrężną drogą wokół Afryki koło Przylądka Dobrej Nadziei.

Zakłócenia w normalnym ruchu statków grożą wzrostem kosztów dostaw towarów, co budzi obawy, że może to wywołać nową falę globalnej inflacji - podał Reuters.

Ataki na statki handlowe

Maersk wstrzymał w niedzielę wszystkie rejsy po Morzu Czerwonym na 48 godzin, gdy bojownicy Huti próbowali dostać się na pokład Maersk Hangzhou. Amerykańskie helikoptery wojskowe odparły atak i zabiły 10 napastników.

Atak miał miejsce zaledwie kilka dni po tym, jak Maersk wznowił żeglugę na tym obszarze po ustanowieniu międzynarodowej misji morskiej pod dowództwem USA w celu ochrony żeglugi handlowej - podał portal CNN.

Dochodzenie w sprawie tego incydentu jest w toku i będziemy nadal wstrzymywać wszelki ruch ładunków przez ten obszar - poinformowali przedstawiciele Maersk.

Opłyną Afrykę

"W przypadkach, w których jest to najbardziej sensowne dla naszych klientów, statki zostaną przekierowane i będą kontynuować podróż wokół Przylądka Dobrej Nadziei" - dodano.

Firma Hapag-Lloyd poinformowała, że jej statki będą nadal omijać Morze Czerwone, płynąc teraz wokół południowego krańca Afryki co najmniej do 9 stycznia.

Wcześniej najwięksi armatorzy świata zawiesili żeglugę przez Kanał Sueski i Morze Czerwone. Międzynarodowi giganci jak: francuska firma CMA, włoska MSC czy izraelska ZIM, którzy odpowiadają za około 70 proc. globalnego potencjału transportowego drogą morską, przekierowują swoje jednostki na inne szlaki, w tym okrężną drogę przez Przylądek Dobrej Nadziei.

Kanał Sueski to również jedna z najważniejszych bram morskich dla Chin - o czym pisaliśmy w money.pl. Jest kluczowym szlakiem żeglugowym łączącym Chiny z rynkiem UE oraz krajami Bliskiego Wschodu. Jak informuje anglojęzyczny portal chińskiego tygodnika "Global Times", podróż towarów do Europy okrążająca Afrykę opóźni dostawy jeszcze o kolejne 10 dni.

Milion dolarów za każdy rejs

Przez Kanał Sueski przepływa około jednej trzeciej globalnego transportu kontenerów. Oczekuje się, że przekierowanie statków wokół południowego krańca Afryki będzie kosztować do 1 miliona dolarów dodatkowego paliwa na każdy rejs w obie strony między Azją a Europą Północną - podał Reuters.

Obawy o potencjalne zakłócenia dostaw z Bliskiego Wschodu po ostatnim ataku na Morzu Czerwonym spowodowały wzrost cen ropy naftowej podczas pierwszej sesji giełdowej w 2024 roku - dodano.

Ataki Huti na statki na wodach Morza Czerwonego powtarzają się od początku wojny Izraela z palestyńskim Hamasem.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(5)
generalipl
4 miesiące temu
Kontener 20GP Tianjin-Gdańsk kosztował 850€ miesiąc temu. Dzisiaj zamawiałem 4 kontenery i już jest 3800€ za 20GP. Dosyć że drożej ale jeszcze 17 dni złużej w jedną i 17 dni w drugą czyli taki kontenerowiec zrobi mniej tras rocznie. Gorzej będzie się amortyzował. Do tego jeszcze spekulacja .... i się robi
Chłodnym okie...
4 miesiące temu
W XVI i XVII w piratów przy wejściach do portów wieszano.W XVIII był już porządek.
Sławomir
4 miesiące temu
To nie lepiej było by wynająć najemników? Jakby te kilka firm złożyło się po te pare baniek to najemnicy zaraz by zrobili porządek
edc
4 miesiące temu
Od roku ostrzegam was o drugiej fali inflacji.
jro
4 miesiące temu
Kontenerowiec Maersk, wcale nie największy, zabiera 5000 kontenerów (tzw 10000 TEU). Milion USD podwyżki ceny to 200 USD na kontener. Nawet gdyby zawartość kontenera wyniosła tylko 20.000 USD (a jest w reguły wielokrotnie większa) to jest to podwyżka 1 cent na kontener. O czym my mówimy.