Kto doradza prezydentowi ws. CPK? Kancelaria tłumaczy się z ekspertów

Aby toczyć ekspercką dyskusję, premier i prezydent musieliby wpierw przyznać, że co najmniej niektóre działania "drugiej strony" są zasadne - mówi money.pl Dominik Sipiński, ekspert rynku lotniczego. Prezydent Karol Nawrocki podkreśla udział ekspertów w jego pracach dotyczących CPK. Kancelaria wyjaśnia, kogo zaprosił.

Rada GabinetowaPrezydent na Radę Gabinetową zaprosił ekspertów ws. CPK. Od lewej: Michał Czarnik (#TAKdlaCPK), Marcin Horała (PiS), Paulina Matysiak (Razem)
Źródło zdjęć: © East News | Andrzej Iwańczuk Reporter, Wojciech Olkuśnik
Marcin Walków

Pierwsza Rada Gabinetowa pod przewodnictwem Karola Nawrockiego była poświęcona m.in. kwestii Centralnego Portu Komunikacyjnego. Prezydent podkreślał, że zaprosił na nią aż 10 ekspertów, podczas gdy we wszystkich dotychczasowych radach od 2008 r. uczestniczyło ich łącznie 11. - Skład moich doradców i osoby, które dzisiaj zaprosiłem na Radę Gabinetową, pokazuje, że (CPK - przyp. red.) to nie jest projekt polityczny - przekonywał Karol Nawrocki.

Jednak uwagę opinii publicznej oraz komentatorów i mediów zwrócił skład jego ławy eksperckiej. Bo w kontekście Centralnego Portu Komunikacyjnego byli to:

  • poseł PiS Marcin Horała, były pełnomocnik rządu ds. CPK,
  • posłanka Razem Paulina Matysiak, która wraz z Marcinem Horałą zainicjowała stowarzyszenie Ruch Społeczny "Tak dla Rozwoju",
  • Michał Czarnik, wiceprezes stowarzyszenia #TAKdlaCPK, były członek rady nadzorczej CPK za czasów PiS.

- Zawsze tak bywało, że eksperci uczestniczyli, wspomagając swoją wiedzą właśnie merytoryczną, ekspercką prezydenta Rzeczypospolitej, także wtedy, kiedy tutaj w pałacu były inne osoby. Więc to nie jest nic nadzwyczajnego. Wszystkie te osoby zgodnie z prawem miały dostęp do informacji niejawnych na poziomie co najmniej zastrzeżonym - mówił Zbigniew Bogucki, szef Kancelarii Prezydenta RP, dopytywany przez dziennikarzy o obecność posłów opozycji podczas Rady Gabinetowej, która jest posiedzeniem rządu pod przewodnictwem prezydenta.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Europa ma problem. "CPK może być lekarstwem"

- Byli to nie tylko politycy, przede wszystkim eksperci niezaangażowani dzisiaj politycznie, nie wykonujący funkcji publicznych. Ale byli także eksperci, to się nie wyklucza, którzy są politykami. Dobrze by było, gdybyśmy mieli więcej ekspertów polityków, na przykład takich jak pan poseł Marcin Horała - przekonywał po posiedzeniu Bogucki.

Kto uczestniczył w Radzie Gabinetowej?

Zwróciliśmy się do Kancelarii Prezydenta z pytaniem, kto jeszcze doradzał Karolowi Nawrockiemu na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego w kontekście Rady Gabinetowej. Biuro prasowe Kancelarii odesłało nam listę uczestników spotkania po stronie prezydenta Karola Nawrockiego:

  • Zbigniew Bogucki, szef Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;
  • Adam Andruszkiewicz, Sekretarz Stanu – Zastępca KPRP;
  • Paweł Szefernaker, Sekretarz Stanu – szef Gabinetu Prezydenta RP;
  • Jarosław Dębowski, Podsekretarz Stanu – zastępca szefa Gabinetu Prezydenta RP;
  • Rafał Leśkiewicz, Podsekretarz Stanu w KPRP, Rzecznik Prasowy Prezydenta RP;
  • Karol Rabenda, Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP;
  • Wanda Buk, społeczny doradca Prezydenta RP;
  • Michał Czarnik, wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia TakDlaCPK;
  • Anna Gembicka, poseł na Sejm RP;
  • Piotr Głowacki, doradca Prezydenta RP;
  • Paweł Gruza, doradca Prezydenta RP;
  • Marcin Horała, poseł na Sejm RP;
  • Paulina Matysiak, poseł na Sejm RP, współprzewodnicząca Stowarzyszenia Ruch Społeczny "Tak dla Rozwoju";
  • Tomasz Obszański, doradca Prezydenta RP;
  • Jacek Saryusz-Wolski, społeczny doradca Prezydenta RP;
  • Leszek Skiba, społeczny doradca Prezydenta RP.

Prezydencki projekt ustawy ws. CPK. Kto doradzał Karolowi Nawrockiemu?

Prezydent Karol Nawrocki złożył w sejmie projekt ustawy o zapewnieniu realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Bazuje on na wcześniejszym, obywatelskim projekcie złożonym przez stowarzyszenie #TAKdlaCPK po zebraniu 200 tys. podpisów. Sejmowa Komisja Infrastruktury zarekomendowała w lutym jego odrzucenie, po czym trafił do szuflady.

Zapytaliśmy, czy w kontekście Rady Gabinetowej i prac nad projektem ustawy dot. CPK, ktoś jeszcze doradzał prezydentowi Nawrockiemu, na przykład ze środowiska akademickiego i ekspertów z rynku. Poprosiliśmy o podanie nazwisk i afiliacji.

"Przygotowując projekt ustawy o zapewnieniu realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego, która była pierwszą inicjatywą ustawodawczą złożoną przez Karola Nawrockiego już dzień po objęciu urzędu Prezydenta RP, Prezydent Karol Nawrocki współpracował z wieloma ekspertami, w tym m.in. z parlamentarzystami zaangażowanymi w Stowarzyszenie Ruch Społeczny "Tak dla Rozwoju". Wśród powołanych przez Pana Prezydenta doradców są specjaliści w różnych obszarach, w tym związanych z infrastrukturą, finansami czy innowacją. Grono doradców współuczestniczy w przygotowywaniu projektów ustaw" - odpowiedziało na pytania money.pl biuro prasowe Kancelarii Prezydenta.

Eksperci o ekspertach prezydenta

Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu, zapytany o skład ławy eksperckiej prezydenta ws. CPK, nie chce odnosić się do personaliów. - Odkąd wynaleziono politykę, zawsze tak było, że politycy, niezależnie jakiej opcji dobierali sobie doradców, którzy podzielali, całkowicie lub przynajmniej w znacznej mierze, ich spojrzenie na świat - stwierdza w rozmowie z money.pl.

Karol Nawrocki jeszcze w kampanii podpisał się pod listą postulatów stowarzyszenia #TAKdlaCPK. I jednym głosem razem z nim przekonuje, że pod rządami Donalda Tuska projekt traci na znaczeniu rozwojowym dla całego kraju.

Problem ze strategiczną dyskusją o CPK w Polsce jest taki, że została ona całkowicie zaszufladkowana między dwiema opcjami politycznymi - jest więc bardzo niewielkie pole do dyskusji. Otoczenie broniące CPK w trakcie tzw. audytów obecnego rządu rok temu było przykładem tego, że da się zbudować ruch oparty o ekspertki i ekspertów z różnych środowisk - bo choć był to ruch wspierany przez PiS, to jednak w dużym stopniu powstał wtedy oddolnie.

Dominik Sipiński, ekspert rynku lotniczego z ch-aviation i Polityki Insight, w rozmowie z money.pl

Co z propozycjami Karola Nawrockiego ws. CPK?

Otwierając Radę Gabinetową prezydent powiedział, że "projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego złapał półtora roku opóźnienia, mimo że znacząco ograniczony jest jego zakres". Zwolennicy powrotu do poprzedniej koncepcji przekonują choćby, że z rozległych planów budowy sieci kolejowej, tzw. szprych, w projekcie rządu Tuska została tylko linia kolejowa "Y".

Dlatego jednym z filarów prezydenckiego projektu ustawy jest przywrócenie pierwotnie planowanych planów budowy tzw. szprych i Kolei Dużych Prędkości obliczonych na 250 km/h, a nie na 320 lub nawet 350 km/h. Prezydent i jego doradcy przekonują, że bardzo szybkie połączenia wykluczają komunikacyjnie średniej wielkości miasta, gdy tymczasem rząd mówi o potrzebie większej efektywności wielomiliardowych inwestycji w szybką kolej tak, aby te najszybsze pociągi nie zatrzymywały się "co chwilę".

Mówienie, że "z CPK został tylko Y" to po prostu kłamstwo. Oczywiście, obecna ekipa odłożyła plany budowy kilku szprych, wobec których były największe wątpliwości odnośnie ich sensu, na najwyższą półkę w archiwum. Ale jest szereg inwestycji, które jeszcze dwa lata temu nazywały się "szprychami", a teraz to prostu inwestycje kolejowe związane z modernizacją istniejącej sieci. Tak, jak choćby trwająca w tym momencie modernizacja linii między Słupskiem i Lęborkiem, a docelowo Gdynią, połączona z dobudową nowych torów szlakowych. Przecież w nomenklaturze poprzedniego rządu to była właśnie "szprycha".

Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu, w rozmowie z money.pl

Prezydencki projekt ustawy zawiera też kilka innych zapisów, jak na przykład zakaz tzw. umów na promocję regionu, czyli dopłat dla linii lotniczych do otwierania połączeń, określenie w ustawie zobowiązania do zamknięcia Okęcia w roku, w którym zostanie otwarte nowe lotnisko w Baranowie.

- Nad niektórymi propozycjami prezydenta z pewnością warto by się pochylić, np. nad nakazem zamknięcia Lotniska Chopina czy regulacjami dotyczącymi dopłat dla linii lotniczych. Struktura inwestycji kolejowych to kolejny obszar, w którym rozwiązywalne techniczne różnice opinii dałoby się pogodzić, gdyby którejkolwiek stronie sporu na tym zależało - ocenia Dominik Sipiński.

Przypomina, że w szeroko pojętym środowisku ekspertów ds. lotnictwa cywilnego i transportu dyskusja na temat kierunków rozwoju projektu CPK cały czas się toczy.

- Wśród osób realizujących projekt, teraz lub za poprzedniego rządu, jest wiele ekspertek i ekspertów, którzy są otwarci na argumenty. Niestety, obecne działania na wysokim szczeblu politycznym mają zupełnie inny cel i ich głównym zadaniem jest eskalacja sporu, a nie realne poprawienie projektu. Żeby toczyć ekspercką dyskusję, premier i prezydent musieliby wpierw przyznać, że co najmniej niektóre działania "drugiej strony" są zasadne - podkreśla ekspert ch-aviaton i Polityki Insight w rozmowie z nami.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują