Likwidują wąskie gardło na Zakopiance. Ruszyła budowa tunelu. To kluczowy etap
Trwa przebudowa skrzyżowania w Libertowie na trasie z Krakowa do Zakopanego. Chodzi o zbieg Zakopianki (droga krajowa nr 7) z ul. Świetlistą, gdzie sygnalizacja świetlna nieefektywnie sterowała ruchem lokalnym oraz turystycznym. "Lekiem" na zatory ma być tunel, którego budowa się rozpoczęła.
Niemal dokładnie dwa lata temu informowaliśmy, że krakowski oddział GDDKiA wybrał wykonawcę przebudowa skrzyżowania w Libertowie, które od lat było jednym z uciążliwszych dla turystów i lokalnej społeczności wąskich gardeł Zakopianki.
Umowę na projekt i prace fizyczne z firmą IMB-Podbeskidzie, opiewającą na prawie 150 mln zł, podpisano miesiąc później. W lutym 2925 r. rozpoczęły się roboty, którymi objęto w sumie odcinek nieco ponad 1 km drogi krajowej nr 7 w Libertowie. W środę (23 lipca 2025 r.) rozpoczął się najważniejszy etap inwestycji — początek budowy tunelu pod Zakopianką.
W tym przypadku nie ma mowy o drążeniu. Tunel o długości 52 metrów, jak wyjaśnia Kacper Michna, rzecznik prasowy GDDKiA Kraków w rozmowie z money.pl, jest wykonywany metodą odkrywkową, a zatem najpierw drogowcy zrobią wykop, stworzą konstrukcję tunelu, a następnie ją zasypią.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Big techy okradają Polaków z ich pieniędzy". Ostre słowa ministra
Realizacja inwestycji ma zażegnać korki na dobre. Lokalny ruch będzie odbywał się pod Zakopianką, a turystyczny po DK7, dzięki czemu sygnalizacja świetlna, zatrzymujące pojazdy, nie będzie już potrzebna.
Utrudnienia na Zakopiance
Budowa tunelu, jak zapewnia Michna, nie powoduje dodatkowych utrudnień na Zakopiance w Libertowie. Sytuacja wygląda tak, jak po rozpoczęciu modernizacji trasy — jedna część drogi jest zamknięta, a ruch odbywa się drugą, dwoma pasami w obu kierunkach, do tego z niższym limitem prędkości, odpowiadającym placowi budowy.
Inwestycja ma zakończyć się w 2027 r. W tunelu znajdzie się ciąg pieszo-rowerowy. W okolicy likwidowanego jednopoziomowego skrzyżowania zaplanowano budowę kładki, która zastąpi przejście dla pieszych.