Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. MWL
|
aktualizacja

Lotniska regionalne chcą pomocy z unijnego Funduszu Odbudowy. Mówią o groźbie upadłości

9
Podziel się:

Pandemia uderzyła w regionalne porty lotnicze w Unii Europejskiej. Potrzebne jest dla nich wsparcie z Funduszu Odbudowy. W tej kwestii Komisja Europejska musi zgodzić się na poluzowanie zasad pomocy publicznej – przekonuje marszałek woj. podkarpackiego Władysław Ortyl. Regionalne lotniska należą właśnie do samorządów.

Lotniska regionalne chcą pomocy z unijnego Funduszu Odbudowy. Mówią o groźbie upadłości
Marszałek województwa podkarpackiego przekonuje, że regionalne porty lotnicze wymagają pomocy z unijnego Funduszu Odbudowy. Jego zdaniem KE powinna zgodzić się na poluzowanie zasad pomocy publicznej. (NurPhoto via Getty Images, NurPhoto)

"Porty lotnicze w Unii Europejskiej przeżywają kłopoty, które wiążą się z ograniczeniami dotyczącymi pandemii. Ruch lotniczy nie wrócił jeszcze nawet w połowie do poziomów sprzed pandemii. Najbardziej ucierpiały porty regionalne. Chodzi o to, aby lotniska regionalne zostały dostrzeżone w Krajowym Planie Odbudowy i to już jest kwestia polskiego rządu i ewentualnie zgody Komisji Europejskiej w kwestii pomocy publicznej. Komisja powinna inaczej potraktować regionalne porty lotnicze, biorąc pod uwagę to, jak ucierpiały w czasie pandemii" –  uważa marszałek Podkarpacia.

Jak dodaje Władysław Ortyl, istnieją w Unii Europejskiej porty lotnicze, które straciły w wyniku pandemii nawet 80 proc. pasażerskiego ruchu lotniczego.

Zobacz także: Lotniska w Polsce będą upadać? Horała: są porty, które nie zarobiły nawet złotówki

Lotniska regionalne w dramatycznej sytuacji. Groźba upadłości

Samorządowiec podkreśla, że spadek przychodów sprawił, iż niektóre porty lotnicze znalazły się w tak skomplikowanej sytuacji, że bez zewnętrznego wsparcia publicznego grozi im upadłość. Ich bankructwo miałoby dramatyczny wpływ na zatrudnienie i gospodarkę regionów, w których się znajdują – wskazuje.

W niedawno przyjętej opinii w sprawie przyszłości regionalnych portów lotniczych Ortyl podkreśla, że w 2018 r. lotnictwo w Europie odpowiadało za 26 proc. światowego ruchu pasażerskiego, a to dawało bezpośrednio i pośrednio ponad 13,5 mln miejsc pracy. Bezpośrednie zatrudnienie – jak wskazuje - u operatorów portów lotniczych i współpracujących z lotniskiem instytucji i firm szacuje się na około 1,7 miliona osób.

Lotniska regionalne są niezbędne dla zapewnienia dostępności komunikacyjnej w regionach na peryferiach, wyspiarskich i najbardziej oddalonych od centrum UE. To przekłada się na rozwój gospodarczy i poziom zatrudnienia w tych obszarach. Te lotniska są również niezbędne dla świadczenia usług pogotowia lotniczego, wykrywania i gaszenia pożarów oraz przyczyniają się do sprawnego funkcjonowania służb ratowniczych, administracji, instytucji i firm. Tempo rozwoju regionów w dużej mierze zależy od jakości ich połączeń – przekonuje marszałek Podkarpacia.

Ortyl podkreśla, że w kontekście Europejskiego Zielonego Ładu konieczne jest zachowanie regionalnego transportu lotniczego w UE.

"To moment, aby ocenić znaczenie lotnisk regionalnych w Europie. Ta ocena powinna obejmować jakość ich sieci połączeń dla pasażerów, znaczenie dla gospodarki regionów, w tym turystyki, z uwzględnieniem skutków pandemii COVID-19, a także ich wkład w politykę klimatyczną prowadzoną przez UE. Liczę na działania Komisji Europejskiej, państw członkowskich, regionów, świata nauki oraz biznesu, aby można było zaproponować nowy kompleksowy system transportowy w Europie, z zachowaniem transportu lotniczego" – wskazuje.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(9)
Chrisz77
2 lata temu
Problem w tym że w Polsce jest za dużo lotnisk i nawet gdy 2 lata temu gdy odprawiono 49 mln pasażerów to to było za dużo lotnisk a co dopiero teraz,w czasie pandemii.wielu za bardzo naogladalo się filmów/seriali USA i myślą że potrzebujemy tyłu lotnisk co mają USA bo tam każda wieksza mieścina ma koło siebie lotnisko,tylko że w USA to są odległości,takie których my nawet nie umiemy sobie wyobrazic,np z NYC do Chicago jest niemalże 1700 km.
NoFway
2 lata temu
Lotniska regionalne są niezbędne dla zapewnienia korytka na lata. Bilansem i ekonomią nikt nie przejmował się na etapie wbijania łopaty pod pas startowy. Na szczęście w Radomiu będzie inaczej.😀
EUropejczyk
2 lata temu
A to ten Horała nie wspomniał o Centralnym Porcie Komunikacyjnym, który za dwa lata przetransportuje po łąkach i polach ok. 100 mln. pasażerów, więc po co jakieś regionalne lotniska. Pociągi "gwiaździście" szybciutko dowiozą do Baranowa z każdego zakątka Polski pasażera na CPK. BRAVO .
Lotniskowiec
2 lata temu
Przedpandemiczne lotnicze szaleństwo pt. "Port lotniczy w każdej gminie" odbija się teraz czkawką. A można było postawić na rozwój infrastruktury kolejowej, żeby ułatwić życie ludziom także z małych ośrodków, bez rosnącej emisji CO2.
wystarczy nie...
2 lata temu
A może gdyby nie rozdęty do granic możliwości aparat administracyjno - urzędniczy, to nie trzeba by było z żebrami do UE chodzić? Po co marszałek, wicemarszałkowie, sejmiki wojewódzkie, urzędy marszałkowskie zatrudniające po 800 osób, skoro jest wojewoda i urząd wojewódzki? Po co powiaty, skoro część zadań można przekazać gminom, a drugą część województwom. Wystarczy przekazać szpitale powiatowe do Ministerstwa Zdrowia, Powiatowe Urzędy Pracy do Ministerstwa Pracy, szkoły pod Ministerstwo Edukacji Narodowej, wtedy powiaty tracą rację bytu. Po co 16 województw, jeśli wystarczy spokojnie połowa tego? Wówczas Polska będzie mlekiem i miodem płynąca.