Pojazdy pasażerskie napędzane wodorem w Polsce? "Perspektywa do 2025 r."

Inwestujemy w badania i rozwój nad wodorem – zapewnia prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys. Podkreśla, że to w Polsce powstała pierwsza lokomotywa napędzana tym paliwem. – Chcemy także zbudować pojazdy pasażerskie napędzane wodorem w perspektywie 2025 r. – zapowiada.

Lokomotywa wodorowaPojazdy na wodór już od 2025 r.? Paweł Borys: zachęcamy samorządy do zamówień
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | PESA Bydgoszcz
oprac.  KRO

– Jako Polski Fundusz Rozwoju w ramach inwestycji w Pesa czy szerzej, w ramach inwestycji kolejowych, inwestujemy w badania i rozwój nad wodorem. Stworzyliśmy pierwszą w Europie lokomotywę wodorową, która teraz przechodzi ostatni etap testów – mówi Polskiej Agencji Prasowej prezes PFR.

Pojazdy pasażerskie na wodór do 2025 r.?

W money.pl pisaliśmy o projekcie autorstwa Pesy Bydgoszcz. W pracach nad lokomotywą na wodór spółka połączyła siły z Orlenem. Plany są jednak szersze.

Chcemy także zbudować pojazdy pasażerskie napędzane wodorem w perspektywie 2025 r. Chodzi o pojazdy zespolone, a więc pojazdy bez wydzielonej lokomotywy, bo istniejąca już lokomotywa służy do przewozów towarowych – zapowiada Paweł Borys.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

To nieuniknione. Komu pierwszemu sztuczna inteligencja zabierze pracę?

Dodaje, że stara się do tej wizji przekonać samorządy i zachęcić je, by składały pierwsze zamówienia na pojazdy pasażerskie napędzane wodorem. – Ostatnio organizowaliśmy konferencję z samorządami, bo najlepiej jest tworzyć konkretny produkt pod konkretne pierwsze zamówienie i zachęcaliśmy samorządy, aby skorzystały ze środków, które są na rozwój niskoemisyjnego transportu kolejowego i żeby zamawiały pojazdy pasażerskie o napędzie wodorowym – opowiada prezes PFR.

Tylko zamówienia napędzą technologię wodorową

W jego ocenie zamówienia od gmin pomogłyby w wypracowaniu i rozwinięciu technologii wodorowych w przewozach. – Takie pojazdy są droższe w wytworzeniu i eksploatacji, więc wymagają dofinansowania, ale chcemy, aby w tym transporcie kolejowym Polska miała własną technologię, jeśli idzie o przewozy towarowe pasażerskie – wyjaśnia szef Funduszu.

Paweł Borys w 2021 r.
Paweł Borys w 2021 r. © PAP | Albert Zawada

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Wybrane dla Ciebie
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm zdecydował
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm zdecydował
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją