Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|

Pracodawcy się skarżą. Takich pracowników im brakuje najbardziej

410
Podziel się:

Co trzeci polski pracodawca uważa, że trudno jest znaleźć pracowników odpornych na stres, z umiejętnością adaptacji, analizy i krytycznego myślenia - wynika z badania ManpowerGroup. Kompetencje miękkie stają się równie ważne jak umiejętności twarde.

Pracodawcy się skarżą. Takich pracowników im brakuje najbardziej
Pracodawcom brakuje pracowników odpornych na stres, umiejących myśleć krytycznie (PAP, Tytus �mijewski)

W badaniu ManpowerGroup "Niedobór talentów" 34 proc. firm wskazało na trudności w znalezieniu pracowników odpornych na stres i zdolnych do adaptacji. Podobny odsetek pracodawców (33 proc.) uznał, że brakuje osób myślących krytycznie oraz analitycznie.

27 proc. ankietowanych organizacji mówi o wyzwaniach w zrekrutowaniu kandydatów charakteryzujących się wnikliwością, chętnych do rozwoju i nauki. 25 proc. ma trudność w znalezieniu kandydatów potrafiących działać w zespole, a także umiejętnie rozwiązujących problemy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Rynek pracy funkcjonuje w sposób patologiczny". Prawniczka o umowach śmieciowych
Kompetencje miękkie, coraz częściej nazywane także kompetencjami uniwersalnymi, human skills lub power skills, są równie pożądane na rynku pracy, jak twarde umiejętności, niezbędne do wykonywania zadań w ramach danego stanowiska - uważa Agnieszka Krzemień, ekspertka ds. zarządzania karierą w ManpowerGroup.

Dodała, że kompetencje miękkie wspierają osiąganie konkretnych rezultatów, pozwalają sprawnie wchodzić w relacje z otoczeniem, współpracownikami, warunkują to, jak mocnymi członkami zespołów lub jak skutecznymi liderami jesteśmy.

- W wyniku digitalizacji mamy do czynienia z przekształceniem niektórych zawodów, a kompetencje uniwersalne sprzyjają rozwojowi pracownika, zdobywaniu osiągnięć zawodowych czy też mobilności zarówno wewnątrz organizacji, jak i na rynku pracy. Pomimo postępującej automatyzacji oraz zmieniającego się zapotrzebowania na konkretne umiejętności wśród kandydatów, kompetencje uniwersalne jak na przykład zdolność komunikacji, umiejętność adaptacji czy chęć do pracy zespołowej są trwałe i nie ulegają przedawnieniu - podkreśliła ekspertka.

W ubiegłorocznym badaniu spostrzeżenia pracodawców były podobne: wówczas firmy także wskazywały na największy deficyt kandydatów odpornych na stres, ze zdolnością do adaptacji (31 proc.), rzetelnych oraz zdyscyplinowanych (31 proc.), a także kreatywnych (31 proc.). Zdaniem pracodawców brakowało również osób myślących krytycznie i analitycznie (29 proc.) i łatwo rozwiązujących problemy (29 proc.).

- Zapotrzebowanie na kompetencje miękkie na rynku pracy jest niezmiennie wysokie, ponieważ są one ściśle związane z efektywną współpracą z ludźmi, a to właśnie zespoły osiągają cele dla organizacji - zaznaczyła Krzemień.

Globalna lista najbardziej pożądanych cech

Jak zauważyła, umiejętności miękkie najbardziej poszukiwane przez pracodawców pokazują wyraźnie, że otoczenie biznesowe i sytuacja rynkowa generują zupełnie nowe wyzwania, z którymi firmy miały do czynienia na mniejszą skalę lub nie znali ich w ogóle.

- Kompetencje, z jakich niedoborem mierzą się firmy, warunkują wychodzenie poza schematy oraz sprawniejsze przejście przez kolejne nowe doświadczenia. Pokazują też, że wspomniana digitalizacja, automatyzacja procesów czy coraz częściej wykorzystywana sztuczna inteligencja, mocno wspierają procesy w firmach, jednak to niezmiennie człowiek stoi za sukcesem tych działań oraz zmian - podsumowała Agnieszka Krzemień.

Z niedoborem kompetencji miękkich wśród pracowników zmagają się firmy na całym świecie. Globalna lista pięciu najbardziej pożądanych wśród kandydatów cech jest bardzo podobna do tej, jaką zadeklarowały organizacje w Polsce.

29 proc. pracodawców w 41 przebadanych krajach mówi o trudności z rekrutacją osób cechujących się rzetelnością i dyscypliną, 26 proc. brakuje kandydatów odpornych na stres i potrafiących zaadaptować się do zmieniających się warunków. Globalnie firmy sygnalizują też deficyt talentów z umiejętnością krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów oraz kreatywnych (26 proc.).

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(410)
Ja gość
5 miesięcy temu
Ja przeczytalam poradnik Ireny Worton "Jak napisać świetne CV i zdobyć każdą pracę" i zaczęłam wysylać właściwe CV. Zmieniłam toksyczną pracę. Polecam!
Dres
12 miesięcy temu
odporność na stres = odporność na mobbing elastyczne godziny pracy = będziesz pracował tyle i kiedy my chcemy młody zespół = są tylko młodzi, bo starzy są zbyt słabi, żeby to robić, więc stosujemy rotację przyjazny zespół = każdy bo się powiedzieć co o tym sądzi owocowe czwartki = rzucimy raz w tygodniu jabłka po 1.49 zł z marketu i jakiegoś banana, żeby coś tutaj wpisać w tej ofercie pracy, zapomnij o winogronach albo truskawkach, bo to już droga impreza
Głomb menadże...
rok temu
Pracodawca by chciał żeby pracownik potrafił robić wszystko by jego firma się rozwijała i przynosiła duże zyski a sam nie robi i nie umie docenić dobrze pracujących ludzi za niską płace. Menadżer dba o swój stołek by orżnąć pracownika .
LuMa
rok temu
Odbił bym w drugą stronę te statystyki. Zrekrutować pracownika to trudność, to fakt - ale warto pamiętać, że kuleje tu też sam proces rekrutacyjny. Schematyczne szukanie kandydatów, brak kontaktów z aplikowanymi osobami, brak w 70% jakiegokolwiek kontaktu (mail o telefonie nawet nie marzę) - nie wspominając już o rzetelnym informowaniu o etapach procesu. Odrzucanie aplikacji bez uzasadnienia a tylko ze standardową formatką autorespondera. A może proces zatoczył koło i te dane związane ze znalezieniem odpowiedniego pracownika dotyczą samej branży HR?
PWS
rok temu
rekrutacje prowadzone są w sposób maksymalnie schematyczny, zasadniczo szuka sie ludzi, ktorzy swoje kariery prowadza ściśle określonym schematem. wszystko co nietypowe zwykle prowadzi do odrzutu kandydata jeszcze na etapie CV. To potem ma się tylko odtwórzych pracowników, ktorzy żadnego nietypowego problemu rozwiązać się potrafią.
...
Następna strona