Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. WS
|

Przekop Mierzei Wiślanej. Wkrótce ruszy ważny przetarg

31
Podziel się:

Urząd Morski w Gdyni przekazał, że wkrótce planowane jest ogłoszenie postępowania przetargowego na roboty czerpalne na rzece Elbląg. Przetarg nie obejmuje jednak spornego odcinka.

Przekop Mierzei Wiślanej. Wkrótce ruszy ważny przetarg
Będzie przetarg na pogłębienie toru na rzece Elbląg (na zdjęciu Andrzej Duda i Mariusz Błaszczak) (Agencja Wyborcza.pl, Fot. Bartosz Banka / Agencja Wyborcza.pl)

Jak przypomniała PAP rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, zgodnie z uchwałą Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Programu wieloletniego pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską", zakończenie wszystkich etapów inwestycji powinno nastąpić do końca 2024 roku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Przekop Mierzei Wiślanej. Gróbarczyk odpowiada na krytykę

W najbliższym czasie planowane jest ogłoszenie postępowania przetargowego na roboty czerpalne na rzece Elbląg, w zakresie objętym Programem wieloletnim. Chodzi o odcinek do punktu tzw. P2, to jest punktu stycznego z zaprojektowaną przez Zarząd Portu obrotnicą.

Zakres tego przetarg nie obejmuje odcinka w samym porcie. Prace w tym miejscu powinien wykonać zarząd elbląskiego portu - wskazują Ministerstwo Infrastruktury i Urząd Morski w Gdyni.

Spór o pogłębienie toru wodnego

Między resortami aktywów i infrastruktury a samorządem Elbląga trwa spór co do tego, kto ma pogłębić 800 m toru wodnego na rzece kończącego się bezpośrednio w elbląskim porcie.

Samorząd Elbląga i spółka zarządzająca portem uważają, że sporny odcinek powinny pogłębić Skarb Państwa i inwestor - Urząd Morski w Gdyni. Strona rządowa i Urząd Morski w Gdyni wskazują natomiast, że to zadanie zarządu portu, który obecnie jest spółką komunalną.

Kilka miesięcy temu resorty infrastruktury i aktywów państwowych zwróciły się do samorządu Elbląga z propozycją dokapitalizowania spółki komunalnej zarządzającej portem. Ministerstwa chcą przekazać do 100 mln zł - w zamian za większościowy pakiet udziałów w przedsiębiorstwie - i tym samym dofinansować niezbędne inwestycje rozwojowe w porcie. Rządowa propozycja dokapitalizowania portu w Elblągu kwotą do 100 mln zł jest ciągle aktualna - informował pod koniec sierpnia PAP wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka.

Przekop Mierzi Wiślanej

17 września 2022 roku na Mierzei Wiślanej oddano do użytkowania Kanał Żeglugowy wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą oraz wyspą na Zalewie Wiślanym. Był to pierwszy etap, jaki został zrealizowany przez Urząd Morski w Gdyni.

Drugi etap, czyli obudowa brzegów rzeki Elbląg, jest zaawansowany obecnie w ponad 90 proc. Jego istotnym elementem jest most obrotowy w Nowakowie, który został oddany do użytkowania na początku lipca tego roku. Zakończony został etap trzeci, czyli pogłębienie toru wodnego na Zalewie i wykonanie oznakowania nawigacyjnego.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(31)
Jolanta
8 miesięcy temu
Tusk - Premier Polskiej Biedy. Bezrobocie 14,4%, ogromna bieda i zapisy na zeszyt.
Tomek
8 miesięcy temu
Trzeba się rozwijać, cały świat się rozwija. Tylko opozycja będzie stękać, że coś się nie opłaca lub jest niepotrzebne. Oni nie mają odwagi, nie mają wizji jak rozwijać kraj.
Tomek
8 miesięcy temu
Razem z rodziną idziemy głosować na PIS.
observator
8 miesięcy temu
Właścicielem rzek w Polsce są Wody Polskie (państwowa spółka). To one powinny regulować całą rzekę. Czy Zarząd Miasta powinien się dorzucić do tej inwestycji? Sprawa powinna być negocjowana przed rozpoczęciem całej inwestycji (przed rozpoczęciem przekopu). Ponieważ w rządzie są sami dyletanci, to mamy to co mamy.
Gregor
8 miesięcy temu
Przekop Mierzei, to kolejna absurdalna i bezsensowna inwestycja wynikająca wyłącznie z widzimisię i obiecanek elblążanom przez Kaczyńskiego. Nie jesteśmy Szwajcarią, żeby był nas stać na takie przekopy których efektem jest i będzie wyłącznie walor turystyczny. Kolejne 2 mld., a i finalnie pewnie ze 3 mld. wyrzucone w błoto, zamiast przeznaczyć 1/10 tej sumy i za to zrobić szeroką drogę klasy ekspresowej z Nowego Dworu Gdańskiego do Stegny i porządne, poszerzone i oświetlone drogi z trasami rowerowymi ze Stegny do Krynicy Morskiej i Mikoszewa, a tam na Wiśle również most prowadzący poprzez Wyspę Sobieszewską do całego Trójmaista. Cały Półwysep stałby się mega atrakcyjny, ale kluczem jest komunikacja, której tam kompletnie brakuje, zamiast kolejnego, megalomańskiego pomysłu dyktatora.
...
Następna strona