Airbus A380-800 linii lotniczych Emirates regularnie trafia do hangaru przy lotnisku w Dubaj na przeglądy techniczne © money.pl | Marcin Walków

Spojrzałem na Airbusa A380... z góry. To tutaj naprawia się największe samoloty pasażerskie na świecie

Marcin Walków

Airbus A380 sięga na wysokość ósmego piętra w bloku mieszkalnym. Nic więc dziwnego, że najczęściej patrzymy na niego, zadzierając głowę. W Emirates Engineering Center w Dubaju, jak w niewielu miejscach na świecie, można na super jumbo spojrzeć z innej perspektywy - z góry. Hangary to małe miasteczko, w którym kilka tysięcy osób zajmuje się przeglądami, serwisowaniem, a nawet malowaniem największego pasażerskiego samolotu świata.

Oto #TOP2022. Przypominamy najlepsze materiały mijającego roku

To, co widać na zdjęciu poniżej, na pierwszy rzut oka nie wygląda imponująco. Dopiero, gdy zdaję sobie sprawę, że to najwyższa część statecznika pionowego Airbusa A380, dochodzi do mnie, że stoję na wysokości około ośmiu pięter nad ziemią, pod stopami mając największy samolot pasażerski na świecie.

Airbus A380 waży od 510 do 575 ton. Ma 72,7 m długości i niemal 80 m rozpiętości skrzydeł. Jego wysokość to 24,1 m. Jeśli do kogoś nie przemawia budowlane porównanie z blokiem mieszkalnym, to - jak piszą na swojej stronie internetowej linie Emirates - jest to wysokość odpowiadająca... pięciu dorosłym żyrafom stojącym jedna na drugiej.

To najwyższa część statecznika pionowego Airbusa A380. Znajduje się około 8 pięter nad ziemią
To najwyższa część statecznika pionowego Airbusa A380. Znajduje się około 8 pięter nad ziemią © money.pl | Marcin Walków
Tu znajduje się kamera pozwalająca obserwować samolot z pozycji ogona samolotu
Tu znajduje się kamera pozwalająca obserwować samolot z pozycji ogona samolotu © money.pl | Marcin Walków
Wysokość Airbusa A380 to ponad 24 m
© money.pl | Marcin Walków

Gdy Airbus A380 trafia do hangaru Emirates Engineering Center na międzynarodowym lotnisku w Dubaju, zostaje obudowany wysokim na nawet 10 pięter rusztowaniem, które pozwala swobodnie poruszać się wokół niemal całego samolotu.

To właśnie dzięki temu mam możliwość wejść po schodach jeszcze wyżej i popatrzeć z góry na największy samolot pasażerski na świecie.

Pode mną Airbus A380, który na dwóch pokładach pomieści nawet ponad 500 pasażerów
Pode mną Airbus A380, który na dwóch pokładach pomieści nawet ponad 500 pasażerów © money.pl | Marcin Walków
Rozpiętość skrzydeł Airbusa A380 to 79,8 m
Rozpiętość skrzydeł Airbusa A380 to 79,8 m © money.pl | Marcin Walków
Na Airbusa A380 można tu też spojrzeć "od tyłu" - od strony APU, czyli dodatkowego silnika samolotu na płycie i do uruchamiania silników głównych
Na Airbusa A380 można tu też spojrzeć "od tyłu" - od strony APU, czyli dodatkowego silnika samolotu na płycie i do uruchamiania silników głównych © money.pl | Marcin Walków
APU widziany z innej perspektywy
© money.pl | Marcin Walków

Linie lotnicze Emirates dysponują flotą 115 samolotów Airbus A380. Każdy z nich zbudowany jest z około 4 mln elementów. Niemal wszystkie, potrzebne do naprawy części znajdują się w ogromnych magazynach na lotnisku w Dubaju. Od pojedynczych śrubek, przez pokrowce na fotele aż po silniki odrzutowe Rolls-Royce'a i obudowy ich gondoli montowane pod skrzydłami.

  • Magazyn części zamiennych Emirates w Dubaju
  • Magazyn części zamiennych Emirates w Dubaju
  • Magazyn części zamiennych Emirates w Dubaju
  • Magazyn części zamiennych Emirates w Dubaju
  • Magazyn części zamiennych Emirates w Dubaju
[1/5] Źródło zdjęć: money.pl | Marcin Walków

Airbus A380 regularnie przechodzi gruntowny przegląd, w trakcie którego poddawany jest dokładnej inspekcji. Dzięki rusztowaniom, mechanicy lotniczy mogą przyjrzeć się niemal każdemu centymetrowi powierzchni kadłuba i skrzydeł. Wymontowywane jest z niego całe wyposażenie - od instrumentów z kokpitu, przez wszystkie fotele, po demontaż paneli ścian, wykładzin. Taki przegląd trwa kilka tygodni.

Z kokpitu wymontowano już ekrany, na których wyświetlane są wskazania przyrządów pokładowych. Zostaną poddane czyszczeniu i konserwacji
Z kokpitu wymontowano już ekrany, na których wyświetlane są wskazania przyrządów pokładowych. Zostaną poddane czyszczeniu i konserwacji © money.pl | Marcin Walków
Samolot został przygotowany do demontażu tapicerowanych foteli w kabinie. Zdjęte będą też m.in. półki na bagaż i panele na ścianach
Samolot został przygotowany do demontażu tapicerowanych foteli w kabinie. Zdjęte będą też m.in. półki na bagaż i panele na ścianach © money.pl | Marcin Walków
Obudowy foteli klasy biznes zostaną pomalowane, dzięki czemu mają wyglądać jak nowe
Obudowy foteli klasy biznes zostaną pomalowane, dzięki czemu mają wyglądać jak nowe © money.pl | Marcin Walków

Airbus A380 lata nawet 18 godzin na dobę

Moim przewodnikiem był Alun Thomas, wiceprezes Emirates Airline ds. obsługi technicznej. Pracuje tam od 30 lat. Przypomniał starą prawdę dotyczącą branży lotniczej: samolot zarabia tylko wtedy, gdy jest w powietrzu, a nie na ziemi.

Skupiamy się na tym, czego potrzebuje linia lotnicza, aby mogła zrealizować zaplanowany rozkład lotów. Naszym celem jest sprawić, by samolot mógł latać po 14-18 godzin na dobę, przez siedem dni w tygodniu, nawet przez 18 lat eksploatacji u przewoźnika - powiedział Alun Thomas, oprowadzając mnie po hangarach.

Każdy samolot na krótko przed startem przechodzi tzw. przegląd przedstartowy. Wykonywany jest najczęściej przez pilota, który na płycie lotniska obchodzi dookoła maszynę w poszukiwaniu widocznych uszkodzeń kadłuba, powierzchni sterowych czy opon. - W zależności od typu samolotu, raz na 24 lub 48 godzin odbywa się przegląd dzienny, obejmujący już więcej zadań, np. pomiar ciśnienia w oponach, przegląd krytycznych systemów. Jeszcze bardziej zaawansowany przegląd odbywa się średnio raz na miesiąc, potem co pół roku. Ten najbardziej zaawansowany przeprowadzamy co cztery lata, dokonując bardzo dokładnej inspekcji całego samolotu - wyliczał Thomas.

Jak dodał, zadania podczas tego ostatniego przeglądu pochłaniają łącznie 35-40 tys. roboczogodzin. - Nie powinno to dziwić, bo to największy samolot na świecie. W uproszczeniu można powiedzieć, że pracy jest dwukrotnie więcej niż przy Boeingu 777, bo Airbus A380 ma dwa pokłady pasażerskie i cztery silniki - dodał w rozmowie z money.pl.

Emirates A380 First 3C-Check | Emirates Airline

Co najczęściej się wymienia? Ze względu na zużycie są to opony i hamulce, jednak pod względem ilości, bez wątpienia to elementy wyposażenia kabiny. Na dwóch pokładach Airbusa A380 jest ponad 500 foteli. - Pokrowce wymieniamy regularnie ze względów higienicznych. Całą kabinę utrzymujemy w takim stanie, by pasażer, zajmując miejsce w fotelu, miał wrażenie, że to samolot, który niedawno opuścił fabrykę. Chcemy, żeby wnętrze cały czas zasługiwało na co najmniej pięć gwiazdek - podkreślił Thomas.

Komplet kół do Airbusa A380
Komplet kół do Airbusa A380 © money.pl | Marcin Walków

Zapytałem, ile to wszystko kosztuje. I było to jedyne pytanie, na które nie otrzymałem odpowiedzi wprost. - Bezpieczeństwo w lotnictwie to cel nadrzędny i to samo mówię naszym inżynierom: nie patrzcie na nie przez pryzmat kosztów, błędy kosztują znacznie więcej - stwierdził wiceprezes Emirates.

Thomas dodaje, że w tej pracy nie ma rutyny. - Inżynierowie muszą radzić sobie z trudnymi sytuacjami, presją czasu, pracą w nocy i w weekendy. Trzeba też się ubrudzić; jednego dnia możesz naprawiać toalety, a drugiego pracować we wnętrzu zbiornika paliwa. Z drugiej strony, to praca, którą mało kto inny potrafi wykonać, a to daje ogromną satysfakcję - podsumował Alun Thomas.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl 

  • Emirates
  • Emirates
  • Tylko jeden samolot otrzymał pełne malowanie w barwy Expo 2020. Airbus A380, który wystąpił w spocie, nagrywanym na szczycie Burj Khalifa
[1/3] Na terenie centrum serwisowego Emirates znajduje się też lakiernia Źródło zdjęć: money.pl | Marcin Walków
Wybrane dla Ciebie
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"