Notowania

strategia konkurencyjna
18.07.2011 10:00

Strategia: „złośliwy” problem menedżerów

W dzisiejszym, złożonym świecie firmy często stają przed zagmatwanymi problemami strategicznymi. I nie są one tylko trudne lub uporczywe, są „złośliwe” (wicked) – terminem tym...

Podziel się
Dodaj komentarz

W dzisiejszym, złożonym świecie firmy często stają przed zagmatwanymi problemami strategicznymi. I nie są one tylko trudne lub uporczywe, są „złośliwe” (wicked) – terminem tym specjaliści od planowania przestrzeni miejskich określają problemy, których nie da się definitywnie rozwiązać. Klasycznymi przykładami są ubóstwo i terroryzm. Złośliwy problem ma niezliczoną liczbę przyczyn, ciągle zmienia postać i nie ma na niego skutecznej recepty. Stosując właściwe podejście, można go jednak złagodzić.W swym artykule John C. Camillus wyjaśnia, w jaki sposób menedżerowie mogą stwierdzić, czy natrafili na złośliwy problem strategiczny. W trakcie swoich 15-letnich badań nad funkcjonowaniem 22 przedsiębiorstw wyodrębnił on pięć kluczowych kryteriów „złośliwości” problemu. Jeśli dotyczy on wielu interesariuszy mających sprzeczne priorytety; jeśli ma zawikłaną genezę; jeśli zmienia postać po każdej próbie uporania się z nim; jeśli jest bezprecedensowy i jeśli nie ma sposobu, by ocenić, czy walka z nim będzie skuteczna,
istnieją duże szanse, że problem jest złośliwy. Tradycyjne, linearne procesy nie sprawdzają się w przypadku problemów złośliwych. Wymagają one bowiem procesów społecznych, które stale angażują interesariuszy, drążą pokrewne kwestie i na nowo oceniają definicję problemu oraz założenia interesariuszy. Niezbędna jest również silna tożsamość firmy, pełniąca funkcję steru, który pomaga jej utrzymać właściwy kurs na morzu wyborów. Z uwagi na to, że nie sposób określić, które opcje są właściwe, menedżerowie powinni zaprzestać analizowania ich i wypróbować w praktyce. Z czasem, osiągną poprawę sytuacji. Kreując wizje przyszłości i planując kroki pozwalające urzeczywistnić tę wymarzoną, menedżerowie odkryją obiecujące środki zaradcze.

Tagi: strategia konkurencyjna, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz