Turecka "Izera" podbija rynek. Togg sprzedażą bije nawet chińskie marki
Turecki samochód elektryczny Togg zdobywa krajowy rynek, pobijając sprzedażą wyniki amerykańskich czy chińskich gigantów. Ankara ma coraz większe ambicje, aby marka stała się symbolem narodowej dumy i przemysłu - pisze serwis Energetyka24. Podobnie miało być z polską Izerą.
Jak czytamy, sprzedaż SUV-a Togg T10X w Turcji przebiła tak uznane marki jak Tesla, BYD czy Kia. Togg to skrót od Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu, czyli Turecka Grupa Przedsięwzięcia Motoryzacyjnego. Markę tę powołano w 2018 r. jako konsorcjum pięciu prywatnych gigantów przemysłowych w tym kraju - Anadolu, BMC, Turkcell, Zorlu oraz TOBB. Od samego początku projekt był silnie wspierany przez rząd w Ankarze i prezydenta Recepa Tayypa Erdogana.
Serwis cytuje fragment opracowania Adama Michalskiego z Ośrodka Studiów Wschodnich. Napisał on:
Władze zaoferowały zachęty finansowe i logistyczne, takie jak zwolnienia z VAT, zwolnienie z ceł na import maszyn produkcyjnych, kredyty preferencyjne oraz gwarancję zakupu 30 tys. egzemplarzy przez instytucje publiczne. Dodatkowo, przekazano nieodpłatnie grunt pod budowę zakładu produkcyjnego w Gemlik, oddalonego o 130 km od Stambułu - czytamy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W Polsce brakuje aut elektrycznych i ładowarek. "Izera ma szansę wypełnić lukę"
Wartość inwestycji oszacowano na 3,7 mld dol. Zakład produkcyjny Togg oddano w 2022 r. Pierwsze egzemplarze wyjechały na drogi w 2023 r. Fabryka będzie dążyła do produkcji około 175 tys. samochodów rocznie. Obok - nieprzypadkowo - działa fabryka baterii do samochodów elektrycznych Siro, będąca turecko-chińskim joint-venture i dostawcą Togga.
Togg przebił Teslę i BYD. Milion aut elektrycznych do 2030 r.
"Turecki rynek zareagował na narodowy produkt. Sprzedaż wystrzeliła, a Togg T10X szybko stał się najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w kraju. W pierwszej połowie 2025 roku sprzedano aż 17 101 egzemplarzy, co zapewniło Togg aż 20% udziału w rynku elektryków" - pisze Energetyka24.
W tym samym okresie Tesla w Turcji sprzedała 12,3 tys. samochodów, chiński BYD - 10,4 tys., a koreańska KIA i niemieckie MINI - po około 5,5 tys. sztuk. W styczniu 2024 r. Togg zaprezentował drugi model - auto z nadwoziem typu fastback o nazwie T10F.
Erdogan zapowiedział, że jeszcze w 2025 r. Togg zacznie eksportować model T10X do krajów europejskich. Za rok na eksport ma trafić także T10F, który wcześniej zadebiutuje na rynku wewnętrznym Turcji. Do 2030 r. Togg chce wyprodukować milion aut elektrycznych i wprowadzić pięć różnych modeli.
Co z polską Izerą?
Turecki pomysł na markę Togg brzmi bardzo podobnie do planów, jakie mieli twórcy marki Izera. Miał to być polski samochód elektryczny produkowany w Jaworznie. Pierwsze egzemplarze miały wyjechać na drogi już w 2024 r., tymczasem do dziś nie rozpoczęto budowy fabryki. To właśnie Izera miała być środkiem do realizacji "przepowiedni" miliona aut elektrycznych na polskich drogach już w 2025 r. Dziś jeździ ich zaledwie 85 tys.
Jeszcze w kwietniu prezes spółki potwierdzał, że ElectroMobility Poland porzuca plany budowy polskiego auta elektrycznego, alternatywą miał być hub elektromobilności. Prezes mówił, że sytuacja branży w Europie znacząco się pogarsza głównie z dwóch powodów: silnej konkurencji ze strony chińskich firm motoryzacyjnych oraz zmian geopolitycznych. Dodatkowo nie pomaga fakt, że prezydent USA Donald Trump wywrócił politykę celną USA do góry nogami i wprowadza masowo cła na samochody, części i komponenty.
Spółka ElectroMobility Poland nie składa jednak broni. W ostatnich dniach złożyła wniosek o 4,5 mld zł z KPO na budowę polskiego hubu elektromobilności, rozwój lokalnych dostawców oraz fabrykę w Jaworznie - poinformowała spółka. I przekonuje, że budowa fabryki może ruszyć już w 2026 r. Chce stworzyć nową europejską markę motoryzacyjną z siedzibą w Polsce.
- Jesteśmy perfekcyjnie przygotowani, a złożenie wniosku oznacza wejście w etap działania. Czas smuty się skończył, teraz po prostu dowieziemy ten projekt - przekonuje Tomasz Kędzierski, prezes ElectroMobility Poland, cytowany w komunikacie spółki.