"Ustawa tunelowa" przyjęta. Ma odblokować gigainwestycję PKP PLK w Łodzi
Sejm w czwartek przyjął senacki projekt nowelizacji ustawy, który ma odblokować budowę tunelu średnicowego w Łodzi, która zamarła po częściowym zawaleniu się kamienicy. Ręce PKP PLK zostaną rozwiązane, jeśli przepisy podpisze prezydent Karol Nawrocki.
Sejm w czwartek wieczorem przyjął senacki projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Za było 246 posłów, przeciw było 2, a 171 wstrzymało się od głosu
Węzeł gordyjski w Łodzi
Dokument ma wprowadzić mechanizmy ułatwiające kontynuowanie budowy linii kolejowej, kiedy inwestycja napotyka na trudności, których nie dało się przewidzieć w dniu wydania decyzji lokalizacyjnej.
Ustawa została stworzona z myślą o odblokowaniu budowy tunelu średnicowego w Łodzi, gdzie drążenie ustało ponad rok temu po częściowym zawaleniu się kamienicy przy al. 1 Maja we wrześniu 2024 r. W sumie 250 mieszkańców trzech budynków od tego czasu znajduje się w hotelach, u rodziny, przyjaciół lub wynajętych mieszkaniach. Wykonawca co miesiąc ponosi z tego tytułu koszt 2 mln zł.
Problem z walutą euro. Ekspert wskazuje na przykład Niemiec
Dlaczego maszyna nie drąży dalej? Sprawa, którą opisywaliśmy wiele razy w money.pl, jest skomplikowana. Wymagana jest zgoda na wzmocnienie budynków przez właścicieli znajdujących się w nich lokali. Wszystkich.
Ostatecznie doszło do tego, że łodzianie postawili sprawę jasno - albo PKP PLK ich wykupi, albo inwestycja nie ruszy. To oznaczałoby, że weto jedne osoby blokować będzie sprawę nadal.
PKP PLK deweloperem?
- Obecnie nie ma przepisów pozwalających na aktualizację decyzji lokalizacyjnych umożliwiających wyburzenie kamienic stojących nad budowanymi tunelami, czy wywłaszczanie mieszkańców, a nowelizacja na to pozwoli – tłumaczył "Pulsowi Biznesu" przed uchwaleniem projektu Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK.
Jak pisze "PB", dzięki przyjętym przepisom, inwestorzy budujący tunele będą mogli odkupić od właścicieli zagrożone zawaleniem mieszkania czy domy po cenie uwzględniającej "ich wartość odtworzeniową bez stopnia zużycia".
"Mówiąc w uproszczeniu, za lokal w starej kamienicy mieszkańcy mogą dostać zapłatę niemal jak za nowy, co ułatwi im nabycie nowego lokum" - wyjaśnia dziennik.
Jakie opcje zyska PKP PLK? Zagrożone zawaleniem budynki na przejętych nieruchomościach może np. zburzyć, grunt sprzedać, a może też iść w działalność deweloperską.
Odszkodowania dla łodzian
Ustawa autorstwa senatora Krzysztofa Kwiatkowskiego ma także chronić samych mieszkańców. Podczas wtorkowym posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury autor rozwiązania podał, na jakie odszkodowania mogą liczyć łodzianie pokrzywdzeni przez budowę podziemnego połączenia między stacjami Łódź Fabryczna, Kaliska i Żabieniec.
- Według wstępnych wyliczeń, jakie mamy, mówi się nawet, że ta formuła przyjęcia wartości odtworzeniowej, niepomniejszonej o stopień zużycia nieruchomości, może dawać nawet wartość około 12 tys. zł z metra. Uważam, że jest to już taka propozycja, która w dużej części jest propozycją z punktu widzenia mieszkańców niezwykle interesującą - podkreślił senator.
Według Narodowego Banku Polskiego, ceny mieszkań w Łodzi wahają się od 8 do 9 tys. zł za metr kwadratowy.
Projekt ustawy zakłada też finansowanie kosztów najmu lokali zamiennych oraz wypłat odszkodowań przez inwestora. Do tej pory te koszty ponosi wykonawca tunelu średnicowego, który też na drodze miediacji stara się o podwyższenie wartości kontraktu.
Kiedy otwarcie tunelu średnicowego w Łodzi?
W sumie projekt tunelu średnicowego zakłada budowę pięciu nitek o łącznej długości 7,5 km. Cztery jednotorowe są gotowe. Inwestycje utknęła na głównej, dwutorowej nitce pod ścisłym centrum miasta. Wciąż nie wiadomo, kiedy nastąpi rozruch, chociaż niedawno podawano, że będzie to styczeń 2026 r.
Pierwotnie inwestycja miała pochłonąć 1,3 mld zł netto. Ta kwota jest dawno nieaktualna, m.in. ze względu na dołożenie trzeciego przystanku podziemnego na trasie tunelu (Łódź Koziny). Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak mówił w lutym o realnym wzrośnie kosztów realizacji o miliard złotych.
Zgodnie z ostatnimi sygnałami od wiceministra infrastruktury, tunel średnicowy w Łodzi może zostać zakończony w 2029 r. Pierwotnie zakładano, że będzie to 2021 r.