Wyniki PKP Cargo. Wielkie pieniądze na przewozie importowanego węgla

Przychody prawie bez zmian, ale za to zyski wystrzeliły mocno w górę. PKP Cargo ewidentnie korzysta na braku węgla w Polsce.

Lokomotywa PKP Cargo.
Źródło zdjęć: © Materiał prasowy | PKP Cargo
Jacek Frączyk

Informowaliśmy ostatnio, że w Polsce brakuje węgla. Sprowadzamy tani surowiec z Rosji, ale i z całego świata. Drogą morską przypłynęło w 2018 r. do Polski aż 10,4 mln ton węgla., a łącznie importowaliśmy 19,1 mln ton przy 63,4 mln ton wydobycia - wynika z danych Eurostatu.

To był historyczny rekord, a sytuacja w tym roku wcale się nie zmienia. W pierwszych dwóch miesiącach 2019 r. import węgla kamiennego wzrósł rok do roku o 15 proc. do 3,3 mln ton, a wartościowo o aż 21 proc. Z portów morskich ktoś ten węgiel musi przewieźć do elektrowni. I ten ktoś na tym nieźle zarabia.

Transport węgla odbywa się głównie koleją. Tu największym operatorem jest PKP Cargo. Pociągi spółki wykonały 46,1 proc. krajowej pracy przewozowej w pierwszym kwartale. Udział rynkowy co prawda spadł z 48,6 proc. rok temu, ale teraz zarabia się na przewozach dużo lepiej.

Zobacz też: Andrzej Duda dla WP o cenach prądu, wydobyciu węgla i koncie na Instagramie

Najwyraźniej spółka bierze na siebie te bardziej rentowne przewozy, bo mimo niewiele zmienionych przychodów rok do roku i zwiększonych wydatków pracowniczych, zyski wystrzeliły w górę. Wynik netto rok do roku wzrósł o 49 proc. do 53,1 mln zł.

Przychody wzrosły o zaledwie 4,4 proc. rdr do 1,27 mld zł. Wynagrodzenia poszły w górę o ponad 5 proc. i wzrosło też zatrudnienie, a co więcej, wzrosły też inwestycje o aż 88 proc. I mimo tego wszystkiego wyniki okazały się dużo lepsze.
Spółka informuje, że zawdzięcza to m.in. mniejszym kosztom przewozów, przy spadku pracy przewozowej o 4,9 proc., ale też mniej korzystała z zewnętrznych usługodawców, wykorzystując głównie własne pociągi.

PKP Cargo wykonało o jedną czwartą mniej przewozów drewna i płodów rolnych, mocno spadały też przewozy kruszyw i materiałów budowlanych (-8,6 proc. pracy przewozowej) oraz metali i rud metali (-8,0 proc.). Najmniej spadały właśnie przewozy węgla (-2,9 proc.) i wzrost ich udziału w strukturze przewozów jest główną przyczyną lepszych wyników.

Jako kluczowy w pierwszym kwartale powód wzrostu zysków spółka wymienia właśnie "pozyskanie od konkurencji przewozów do elektrowni i elektrociepłowni wiodącej grupy energetycznej w Polsce" (PGE)
. Zaraz potem wskazuje na wzrost przewozów intermodalnych na trasie Chiny-Europa-Chiny w ramach „Nowego Jedwabnego Szlaku” oraz przewozy paliw z rafinerii Orlenu w Możejkach na Litwie.

W pierwszym kwartale brakowało na polskim rynku oleju napędowego, co uzupełniano importem. PKN Orlen zaangażował swoją rafinerię na Litwie, by uzupełnić braki, a zarobiła na tym spółka PKP Cargo.

W przewozach spółki paliwa to jednak ułamek transportu węgla. Paliw przetransportowała w pierwszym kwartale 0,9 mln ton (+10,5 proc. rdr), a węgla 14,2 mln ton (-1,1 proc. rdr).

Wybrane dla Ciebie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega