Bilety lotnicze drożeją. Oto co składa się na cenę, jaką płacimy za przelot samolotem
Ceny biletów lotniczych poszły w górę. Linie lotnicze przekonują, że mimo to wcale nie zarabiają więcej. Pasażerowie płacą nie tylko za miejsce w samolocie i serwis. Na cenę biletu składa się także szereg innych kosztów i opłat. To m.in. paliwo lotnicze, które jest jedną z najważniejszych pozycji na rachunku kosztów linii lotniczej.
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) wylicza, że w 2019 r. przeciętna cena biletu lotniczego w dwie strony wynosiła 317 dol., bez uwzględnienia dopłat i podatków. To był ostatni "przedkryzysowy" rok dla linii lotniczych. I koniec ery ponad dwóch dekad coraz tańszych biletów lotniczych. W latach 1998-2019 średnia cena biletu spadła o 61 proc.
Skutki pandemii COVID-19 rozlały się na sektor transportu powietrznego. W połączeniu z konsekwencjami wybuchu wojny w Ukrainie, drożejących paliw i wysokiej inflacji, w górę poszły też ceny biletów.
- Koszty działalności linii lotniczych rosną, więc i ceny biletów rosną. Daleki jestem od mówienia, że tanie bilety to już przeszłość i tanie latanie się skończyło - powiedział w wywiadzie dla money.pl Jozsef Varadi, CEO linii lotniczych Wizz Air. Podkreślił jednak, że przed nami okres, w którym za podróżowanie trzeba będzie zapłacić więcej, zanim sytuacja zacznie się stabilizować.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zły nawyk pasażerów w samolocie
Cena biletu lotniczego. Co się na nią składa?
Cenę biletu, którą płaci pasażer wybierający się w podróż, można podzielić na dwie podstawowe składowe:
- podstawa taryfy,
- opłaty lotniskowe i podatki.
Ta pierwsza część przeznaczona jest dla linii lotniczej, ma pokryć koszty przelotu oraz marżę przewoźnika, czyli zysk. Druga część obejmuje dodatkowe koszty na rzecz innych podmiotów, związane m.in. z obsługą pasażera na lotnisku. Nie ma jednego wzorca podawania składowych cen biletu przez linie lotnicze, o czym za chwilę się przekonamy.
Przykład 1. Na stronie internetowej LOT-u sprawdziliśmy, ile kosztuje przykładowy bezpośredni lot w klasie ekonomicznej z Warszawy do jednej z europejskich stolic i z powrotem. W ostatnim kroku dokonywania rezerwacji można zapoznać się ze szczegółami kalkulacji ceny końcowej biletu. Z tego zestawienia wynika jasno, że największy udział w cenie biletu lotniczego ma podstawa taryfy.
Kwota [zł] | Udział w cenie biletu | |
|---|---|---|
Podstawa taryfy | 680 | 66,94% |
Opłata paliwowa | 145,82 | 14,35% |
Opłata za obsługę pasażerską w Polsce | 1,25 | 0,12% |
Podatek lotniskowy | 81 | 7,97% |
Opłata za obsługę pasażerską | 107,83 | 10,61% |
Łącznie | 1015,90 zł | 100% |
Przykład 2. Porównajmy to z podróżą z przesiadką w klasie biznes Lufthansy z jednego z polskich miast do Nowego Jorku i z powrotem. Tu udział podstawowej taryfy wyniósł 87 proc. ceny biletu. Ten przewoźnik bardziej szczegółowo rozbił poszczególne składowe ceny biletu, mieszczące się w kategorii opłat lotniskowych i podatków. Rozpisano je, uwzględniając również m.in. koszty opłat na rzecz służb migracyjnych, celnych, kontroli bezpieczeństwa.
|
Kwota [zł] |
Udział [%] | |
|---|---|---|
Podstawa taryfy |
17550 |
87,10% |
|
Międzynarodowa/krajowa dopłata |
1913,56 |
9,50% |
|
Opłata serwisowa pasażerska |
0,45 |
0,00% |
|
Taksa lotniskowa |
50,97 |
0,25% |
|
Lotniskowa opłata bezpieczeństwa |
95,20 |
0,47% |
|
Opłata serwisowa pasażerska (międzynarodowa) |
214,04 |
1,06% |
|
Opłata serwisowa bezpieczeństwa pasażera w lotnictwie cywilnym |
27,20 |
0,13% |
|
Podatek od wylotu z USA |
95,69 |
0,47% |
|
Podatek od przylotu do USA |
95,69 |
0,47% |
|
19,24 |
0,10% | |
|
Opłata za usługi służb migracyjnych |
34 |
0,17% |
|
Opłata od usługi służb celnych |
31,67 |
0,16% |
|
Opłata za usługi pasażerskie |
21,86 |
0,11% |
|
Łącznie | 20149,57 zł |
100% |
Ile linie lotnicze zarabiają na biletach?
Wracając do dwóch powyższych tabel, spróbujemy przyjrzeć się temu, co składa się na "podstawę taryfy" - czyli główny składnik ceny biletu i część przeznaczoną dla przewoźnika lotniczego.
W 2019 r. firma Porsche Consulting opublikowała raport na temat cen biletów lotniczych, w którym wyliczyła koszty, które ponoszą przewoźnicy w przeliczeniu na rejs i pasażera. Na potrzeby kalkulacji przyjęto lot popularnym samolotem Airbus A320 na trasie Frankfurt nad Menem - Majorka z 80-proc. wypełnieniem kabiny pasażerskiej, czyli 144 pasażerami na pokładzie.
W przeliczeniu na rejs [EUR] | W przeliczeniu na pasażera [EUR] | |
|---|---|---|
Samolot i jego utrzymanie | 4900 | 34 |
Paliwo lotnicze | 5200 | 36 |
Praca personelu | 4500 | 31 |
Opłaty lotniskowe i za obsługę naziemną | 7000 | 49 |
Opłaty dla kontroli ruchu lotniczego, podatki i inne opłaty | 5100 | 35 |
Catering | 1200 | 8 |
Koszty ogólne | 900 | 20 |
Łącznie | 30 800 € | 213 € |
Źródło: Porsche Consulting, 2019 | ||
Dlatego linie przekonują, że rosnące ceny biletów lotniczych nie przekładają się na większe zyski w kasie przewoźników. - Biorąc pod uwagę stan finansowy wielu linii lotniczych to nie jest tak, że przewoźnicy zarabiają więcej, po prostu przenoszą koszty, których sami nie mogą wchłonąć i których nie mogą uniknąć - powiedział niedawno Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.
Już w czasach przed pandemicznym kryzysem, marże przewoźników lotniczych były na niskim poziomie. - Podczas najlepszej w historii dekady dla tej branży, która przypadała na lata 2010- 2019, w najlepszych momentach marże operacyjne dochodziły do 5,5 proc. Dekadę wcześniej byliśmy w gorszym położeniu z marżami w wysokości 0,7 proc., dlatego zmuszeni jesteśmy do tego, by trzymać koszty pod kontrolą - wyjaśniał Walsh. W rekordowym 2019 r. według wyliczeń IATA linie lotnicze zarobiły średnio 6 dol. w przeliczeniu na jednego pasażera.
IATA szacuje, że strata przewoźników lotniczych w 2022 r. sięgnie 9,7 mld dol., co będzie sporą zmianą w stosunku do 138 mld dol. "na minusie" w pandemicznym 2022 r. "Oznacza to marżę EBIT (przed odsetkami i opodatkowaniem) na poziomie -1,8 proc., co stanowi poprawę z -29 proc. w 2020 r." - czytamy w jednym z tegorocznych raportów ekonomicznych tej organizacji.
Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl