Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Bartłomiej Chudy
|

Czołowa organizacja armatorów zabiera głos. "Unikać irańskiego wybrzeża"

Podziel się:

Bimco, największa światowa organizacja zrzeszająca armatorów i pośredników w handlu morskim, ostrzega przed rosnącym zagrożeniem dla żeglugi handlowej wokół Półwyspu Arabskiego. Oceniono, że po ataku USA na obiekty nuklearne Teheranu statki powinny "unikać irańskiego wybrzeża".

Czołowa organizacja armatorów odradza żeglugę w rejonie Iranu
Czołowa organizacja armatorów odradza żeglugę w rejonie Iranu, zdj. ilustracyjne (Getty Images, Focke Strangmann)

Największa na świecie organizacja zrzeszająca armatorów i pośredników morskich, Bimco, alarmuje po ataku USA na nuklearne obiekty Iranu o wzroście zagrożenia dla żeglugi handlowej w rejonie Półwyspu Arabskiego. Jak podaje serwis telewizji CNBC, Jakob Larsen, szef bezpieczeństwa w Bimco, podkreślił iż zagrożenie atakami ze strony Huti w Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej również wzrosło.

– Huti grożą statkom handlowym powiązanym z Izraelem lub USA, ale ataki na inne jednostki nie są wykluczone – powiedział Larsen. Przypomnijmy, że rebelianci z Hutu są od dawna wspierani przez Iran. Jemeńska grupa o charakterze polityczno-militarnym, powołująca się na radykalny odłam szyizmu, kontroluje znaczną część Jemenu. Jest zaangażowana w ataki na statki, m.in. na Morzu Czerwonym.

Iran szykuje odwet? Armatorzy reagują na eskalację konfliktu

Maersk, globalny dostawca logistyki, tymczasowo zawiesił zawinięcia do największego izraelskiego portu kontenerowego w Hajfie. Port ten, będący celem irańskich rakiet, nie doznał jednak uszkodzeń. Wartość obiektu cargo szacowana jest na 4 miliardy dolarów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Oto prawdziwy cel Izraela. "Deklaracje często skrywają coś więcej"

Larsen ostrzega, że Iran może próbować zakłócić żeglugę w Cieśninie Ormuz, kluczowym punkcie dla światowego handlu ropą. – Użycie min morskich byłoby niebezpiecznym rozwinięciem sytuacji, ale Iran raczej tego nie zrobi ze względu na ryzyko dla własnych statków – dodał.

Rzecznik niemieckiej firmy transportowej Hapag-Lloyd przekazał CNBC, że statki handlowe wciąż przekraczają cieśninę Ormuz. "Poziom alertu jest jednak wysoki, a sytuacja może się zmieniać z godziny na godzinę" - podsumował.

Bimco zaleca armatorom przegląd oceny ryzyka i rozważenie środków łagodzących. – Statki powinny unikać irańskiego wybrzeża i utrzymywać bliski kontakt z siłami morskimi w regionie – radzi Larsen.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Źródło:
money.pl