"Dzieci były dumne". Volkswagen zamyka fabrykę w Dreźnie

Zamknięcie produkcji w drezdeńskiej Szklanej Manufakturze Volkswagena stało się dla pracowników symbolem utraconej stabilności. W tle są oszczędności koncernu, spory o przyszłość motoryzacji i polityczne emocje, które szczególnie silnie rezonują we wschodnich Niemczech - opisuje Forbes.

DRESDEN, GERMANY - MAY 14: Workers assemble Volkswagen ID.3 electric cars at the Volkswagen plant on May 14, 2025 in Dresden, Germany. Volkswagen led sales of electric car sales in Germany that rose 54% overall in April compared to April of last year. (Photo by Sean Gallup/Getty Images)Fabryka Volkswagena w Dreźnie
Źródło zdjęć: © GETTY | Sean Gallup
Magda Żugier
oprac.  Magda Żugier
Dźwięk został wygenerowany automatycznie i może zawierać błędy

Jeszcze kilkanaście lat temu Szklana Manufaktura Volkswagena w Dreźnie była wizytówką niemieckiego przemysłu: nowoczesna, otwarta na zwiedzających, położona w sąsiedztwie parku. Dziś to miejsce, w którym dominuje niepewność. Produkcja samochodów ma zakończyć się z końcem 2025 r., a przyszłość fabryki pozostaje niejasna.

"Byłem dumny, że pracuję w Volkswagenie"

Rozgoryczenie pracowników słychać już w pierwszych rozmowach. Jeden z nich, około pięćdziesięcioletni mężczyzna, nie kryje emocji.

Byłem dumny, kiedy zaczynałem pracę w Volkswagenie. Ba! Moje dzieci były dumne, że tata pracuje w Volkswagenie. A teraz? Teraz, kiedy o tym wszystkim myślę, to się sam siebie pytam, co się dzieje z Volkswagenem? Co się dzieje z Niemcami? — opisuje Forbesowi.

Podobne nastroje panują wśród związkowców. Rene Rostock z IG Metall przyznaje, że informacja o zakończeniu produkcji była dla załogi ciosem.

Dom wielopokoleniowy z naturalnych materiałów. Jego cena cię zaskoczy

— Czujemy się, jakbyśmy dostali w twarz — mówi. — Przecież tyle tu zbudowaliśmy, całe know-how, wszystkie unikatowe kompetencje. To są wartości, na których wyrósł niemiecki przemysł - podkreśla.

Rostock nie ukrywa frustracji związanej z brakiem konkretów. — I teraz nie będzie tu produkcji samochodów? To wszystko było po nic? — pyta.

Szklana Manufaktura zatrudnia dziś około 340 osób, podczas gdy w najlepszych latach, licząc także podwykonawców, pracowało tu nawet 800 ludzi. Choć porozumienie z zarządem gwarantuje zatrudnienie do 2030 r., to perspektywa zakończenia produkcji budzi lęk o przyszłość.

— Volkswagen zawsze był gwarantem bezpieczeństwa. Zapewniał stabilne miejsca pracy i naprawdę dobre życie — mówi Rostock.

Fabryka, polityka i poczucie krzywdy

Zamknięcie produkcji w Dreźnie zbiegło się z gorącym okresem politycznym w Saksonii. W regionie silne poparcie zdobywa skrajna prawica, a temat przemysłu motoryzacyjnego stał się elementem kampanii wyborczej. Pracownicy przyznają, że czują się potraktowani gorzej niż zakłady w zachodnich Niemczech.

— Wszystkie inne zakłady dostały jakieś konkretne perspektywy. My dostaliśmy niepewność — mówi Christian Wolf z działu kontroli.

Zdaniem analityka Ośrodka Studiów Wschodnich Michała Kędzierskiego poczucie ekonomicznej krzywdy jest jednym z głównych powodów rosnącej popularności partii skrajnych we wschodnich landach.

— Transformacja miała tu charakter szokowy. Zamykano zakłady pracy, rosło bezrobocie, młodzi wyjeżdżali na zachód — tłumaczy. — To wszystko składa się na przekonanie, że główne partie nie słuchają zwykłych ludzi - dodaje.

Kędzierski zwraca też uwagę na timing decyzji Volkswagena. — Projekt głębokich oszczędności ogłoszono dzień po wyborach regionalnych w Saksonii. Najprawdopodobniej nie chciano dawać dodatkowego paliwa wyborczego AfD — ocenia.

Motoryzacja na zakręcie

Problemy drezdeńskiej fabryki są częścią szerszego kryzysu niemieckiej motoryzacji. Spada sprzedaż aut elektrycznych w Europie, a rynek chiński przestaje być pewnym źródłem wzrostu. Volkswagen planuje ograniczenie kosztów o 15 mld euro rocznie i redukcję 35 tys. etatów do 2030 r., bez zwolnień, ale poprzez naturalne odejścia.

Dirk Vogel z sieci dostawców AMZ Sachsen podkreśla, że branża potrzebuje stabilnych decyzji politycznych.

— Przemysł motoryzacyjny nienawidzi sytuacji, w której dziś promujemy elektromobilność, a jutro nagle zmieniamy zdanie — mówi. — Każda taka gwałtowna zmiana niszczy cały model biznesowy - dodaje.

Jeszcze bardziej niepokojąca jest, jego zdaniem, sytuacja w dużej fabryce Volkswagena w Zwickau. — Dla Zwickau zmiany oznaczają tak naprawdę śmierć na raty — ostrzega Vogel.

Mimo wszystko część pracowników próbuje zachować optymizm. Martin Lehmann, związkowiec z Zwickau, porównuje sytuację do meczu piłkarskiego. — Każdy musi coś oddać, żeby wszyscy mogli grać dalej — tłumaczy. — My tracimy linie produkcyjne, ale inne zakłady też ponoszą koszty - dodaje.

Na pytanie o wybory jeden z pracowników odpowiada bez wahania, że "załosuje na tych, którzy są za elektromobilnością, bo od tego zależy moje miejsce pracy".

Źródło: Forbes

Wybrane dla Ciebie
To już naprawdę koniec. Poznaliśmy datę otwarcia Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej
To już naprawdę koniec. Poznaliśmy datę otwarcia Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej
Wolna Wigilia dzieli rynek pracy. Związki kontra pracodawcy
Wolna Wigilia dzieli rynek pracy. Związki kontra pracodawcy
Najniższa waloryzacja od lat? Tak zmienią się emerytury w 2026 roku
Najniższa waloryzacja od lat? Tak zmienią się emerytury w 2026 roku
230 tys. osób. Wojsko wezwie też 50-latków z nieuregulowanym statusem
230 tys. osób. Wojsko wezwie też 50-latków z nieuregulowanym statusem
Luka VAT w Polsce. Eksperci informują o poprawie
Luka VAT w Polsce. Eksperci informują o poprawie
Pożar kawiarni na Krupówkach. Dwie osoby trafiły do szpitala
Pożar kawiarni na Krupówkach. Dwie osoby trafiły do szpitala
Modernizują linię kolejową w woj. śląskim. Oto prędkość, z jaką pojadą pociągi
Modernizują linię kolejową w woj. śląskim. Oto prędkość, z jaką pojadą pociągi
Ceny rosyjskiej ropy pikują. Sankcje USA powodują gwałtowne spadki
Ceny rosyjskiej ropy pikują. Sankcje USA powodują gwałtowne spadki
Miliardy euro dla Ukrainy. Kanclerz Niemiec: tych pieniędzy Rosja nie odzyska
Miliardy euro dla Ukrainy. Kanclerz Niemiec: tych pieniędzy Rosja nie odzyska
Wigilijny koszyk 2025 r. Karp zdecydowanie droższy niż przed rokiem
Wigilijny koszyk 2025 r. Karp zdecydowanie droższy niż przed rokiem
Coraz więcej Polaków opuszcza Wielką Brytanię
Coraz więcej Polaków opuszcza Wielką Brytanię
Jak chronić oszczędności w obliczu wojny? Oto porady eksperta
Jak chronić oszczędności w obliczu wojny? Oto porady eksperta