Gospodarcza opcja atomowa Iranu. "Jedna z opcji w odpowiedzi na ataki Izraela"

Władze Iranu rozważają zamknięcie cieśniny Ormuz, ważnej dla światowego transportu ropy, jest jedną z opcji w odpowiedzi na ataki Izraela – podała w czwartek agencja Mehr, powołując się na Behnama Saidiego z komisji bezpieczeństwa w irańskim parlamencie.

Iran grozi zamknięciem Cieśniny Ormuz. Iran grozi zamknięciem Cieśniny Ormuz. Przepływa przez nią 20 proc. światowego handlu ropą
Źródło zdjęć: © Getty Images | Morteza Nikoubazl
Marcin Walków

Przez Cieśninę Ormuz transportowanych jest dziennie 18 mln baryłek ropy, czyli około 20 proc. dziennego światowego zapotrzebowania na ten surowiec. Reuters przypomniał, że w przeszłości Iran wysuwał groźby zamknięcia cieśniny Ormuz, ale dotąd nigdy ich nie zrealizował. Według źródeł związanych z żeglugą i handlem morskim, na które powołuje się agencja, obecnie statki unikają irańskich wód w regionie cieśniny.

Zablokowanie Ormuzu mogłoby wstrząsnąć światowym rynkiem energetycznym – ocenił szef koncernu naftowego Shell Wael Sawan, cytowany przez dziennik "The Guardian". - Jeśli ta arteria zostanie zablokowana z jakiegokolwiek powodu, będzie to miało ogromny wpływ na globalny handel – zaznaczył.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ile Polacy wydadzą na wakacje? "Wszystko idzie w górę"

Według danych firmy analitycznej Clarksons Research, na które powołuje się dziennik "Financial Times", rosnące ryzyko związane z trwającymi od 13 czerwca atakami irańsko-izraelskimi spowodowało, że cena czarteru dużych tankowców przez Ormuz wzrosła ponad dwukrotnie. Dzienny koszt wyczarterowania statku przewożącego 2 mln baryłek ropy np. z Zatoki Perskiej do Chin wzrosła z ok. 20 tys. dol. na dwa dni przed atakiem Izraela na Iran do ponad 47,6 tys. dol. w środę.

Cieśnina Ormuz leży na szlaku wiodącym z Zatoki Perskiej do Morza Arabskiego. To jedyna trasa, którą z Zatoki mogą przepływać transporty ropy naftowej.

Cieśnina Ormuz to jeden ze strategicznych szlaków do transportu
Cieśnina Ormuz to jeden ze strategicznych szlaków do transportu © PAP | Maciej Zieliński

Wybrane dla Ciebie

Cena bitcoina na nowym szczycie. Bije rekord
Cena bitcoina na nowym szczycie. Bije rekord
Donald Trump zabrał głos ws. wielkiej afery. Jego zwolennicy są niezadowoleni
Donald Trump zabrał głos ws. wielkiej afery. Jego zwolennicy są niezadowoleni
UE zawiesza groźbę wobec Amerykanów. "Jesteśmy w pełni przygotowani"
UE zawiesza groźbę wobec Amerykanów. "Jesteśmy w pełni przygotowani"
Budują gigantyczną stację paliw w USA. Mieszkańcy podzieleni
Budują gigantyczną stację paliw w USA. Mieszkańcy podzieleni
"Ozłocenie zamożnych". Propozycja Nawrockiego to prezent dla bogatych? [OPINIA]
"Ozłocenie zamożnych". Propozycja Nawrockiego to prezent dla bogatych? [OPINIA]
Pracownicy bez wypłat, hotel zamknięty? Możliwe, że to tymczasowe
Pracownicy bez wypłat, hotel zamknięty? Możliwe, że to tymczasowe
Polomarket wprowadza automaty do zwrotu opakowań w ponad 200 sklepach
Polomarket wprowadza automaty do zwrotu opakowań w ponad 200 sklepach
Dlaczego tak wiele Biedronek spłonęło? Przeanalizowali przypadki
Dlaczego tak wiele Biedronek spłonęło? Przeanalizowali przypadki
Dramatyczny spadek cen ziemniaków. Rolnicy zmagają się z kryzysem
Dramatyczny spadek cen ziemniaków. Rolnicy zmagają się z kryzysem
Polacy muszą usuwać piece gazowe? UE ma dość. Nowy dokument
Polacy muszą usuwać piece gazowe? UE ma dość. Nowy dokument
Silniki najsłabszym punktem używanych samochodów. Polski raport ujawnia najczęstsze usterki
Silniki najsłabszym punktem używanych samochodów. Polski raport ujawnia najczęstsze usterki
Sztuczna inteligencja zerwała się z łańcucha? Ekspertka zabrała głos
Sztuczna inteligencja zerwała się z łańcucha? Ekspertka zabrała głos
Wyłączono komentarze
Sekcja komentarzy coraz częściej staje się celem farm trolli. Dlatego, w poczuciu odpowiedzialności za ochronę przed dezinformacją, zdecydowaliśmy się wyłączyć możliwość komentowania pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Money.pl