Inwestycja w terminal kontenerowy w Świnoujściu. Rząd stawia sprawę jasno

Ministerstwo Infrastruktury nie wycofuje się z inwestycji w Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu - wynika z odpowiedzi resortu dla Polskiej Agencji Prasowej. Inwestycja ta, ma być jedną z kluczowych i podejmowane są kolejne działania w celu jej realizacji.

Resort infrastruktury nie wycofuje się z inwestycji w terminal kontenerowy w ŚwinoujściuResort infrastruktury nie wycofuje się z inwestycji w terminal kontenerowy w Świnoujściu
Źródło zdjęć: © East News | Gerard/Reporter
oprac.  MZUG

Rzecznik Ministerstwa Infrastruktury Rafał Jaśkowski przekazał, że Polska nie wycofa się z budowy potężnego portu kontenerowego w Świnoujściu. Dodał, że rozwój portu w Świnoujściu w obszarze planowanego terminala kontenerowego jest zapewniony na mocy przyjętego przez rząd 14 kwietnia 2021 r. planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej dla tego obszaru.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Inwestorzy w euforii po odejściu Obajtka. "Pytanie, czy wprowadził ich wcześniej w błąd?"

Kluczowy projekt w sektorze morskim w Polsce

Jaśkowski przypomniał, że plan ten był szeroko skonsultowany w kraju i międzynarodowo, m.in. ze stroną niemiecką, zarówno pod względem merytorycznych rozstrzygnięć, jak i pod względem środowiskowym.

Rzecznik poinformował, że Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu, za którego realizację odpowiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, jest jednym z kluczowych projektów inwestycyjnych w sektorze morskim w Polsce, ujętym w obowiązujących dokumentach strategicznych.

Podejmowane są kolejne działania na rzecz realizacji tej inwestycji, za sprawą której powstanie w świnoujskim porcie morskim nowoczesny terminal kontenerowy typu "hub" zdolny do obsługi największych jednostek pływających na Bałtyku - zapewnił rzecznik.

Zgodnie z przyjętym w maju 2023 r. przez rząd programem pt. "Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu na lata 2023-2029", zapisano, że ma on kosztować ok. 10,3 mld zł.

Niemcy boją się portu w Świnoujściu

Jak pisaliśmy już w money.pl planowana jest rozbudowa portu, która ma pozwolić przyjmować przy polskim nabrzeżu statki oceaniczne pływające na trasach międzykontynentalnych. Według wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka za 6-7 lat Świnoujście ma rzucić wyzwanie niemieckim portom i stać się konkurencją dla Hamburga, który jest obecnie głównym portem przeładunkowym w regionie.

Ta inwestycja budzi niepokój Niemców. Nasi zachodni sąsiedzi obawiają się, że wpłynie ona na turystykę i środowisko. W lipcu informowaliśmy, że emocje w Niemczech budzi m.in. kwestia granic na morzu i zasięg stref rezerwatu oraz obecne drogi wejścia do świnoujskiego portu. Na początku sierpnia relacjonowaliśmy, że burmistrz Heringsdorfu Laura Isabelle Marisken wynajęła wyspecjalizowanego polskiego adwokata, który ma wystąpić o pełen wgląd do akt administracyjnych w związku z budową portu kontenerowego dla statków oceanicznych.

Wybrane dla Ciebie
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem