Mariaż PESY z NEWAG-iem? PFR zadowolone, mówi o graczu międzynarodowym

Bygdoska Pesa (należąca do PFR) i nowosądecki Newag wspólnie startują w przetargu ogłoszonym przez PKP Intercity. Szef PFR, Paweł Borys, mówi, że nie kupuje Newagu a współpraca opłaci się bardziej niż konkurencja.

PESA i NEWAG wspólnie wezmą udział w przetargu PKP Intercity na 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami PESA i NEWAG wspólnie wezmą udział w przetargu PKP Intercity na 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami
PESA, Newag
oprac.  KBB

- Sojusz polskich producentów taboru kolejowego to szansa na wzmocnienie branży i zbudowanie silnego gracza zdolnego do konkurencji na rynkach międzynarodowych - powiedział prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys, komentując porozumienie o współpracy pomiędzy PESA i NEWAG-iem.

Podpisane w czwartek porozumienie zakłada, że firmy wspólnie złożą ofertę w przetargu ogłoszonym przez PKP Intercity na piętrowe składy push-pull i lokomotywy do nich. Według prezesa PFR i właściciela PESY (PFR przejął 100 proc. udziałów spółki w 2018), sojusz polskich producentów taboru kolejowego to szansa na wzmocnienie branży.

Borys ma też nadzieję na zbudowanie silnego gracza zdolnego do konkurencji na rynkach międzynarodowych. Przypomniał, że obie firmy do tej pory konkurowały ze sobą, zamiast łączyć siły i zwiększać potencjał.

Kryzys w Wielkiej Brytanii. Polak o dramatycznej sytuacji na stacjach paliw

Dodał, że zawarte porozumienie nie oznacza żadnych powiązań kapitałowych. Zaznaczył jednak, że "warto starać się doprowadzić do jakiegoś aliasu strategicznego, żeby wykorzystać synergię między obiema firmami, albo do budowy silnej grupy".

Podkreślił, że ogłoszone przez PKP Intercity zamówienie jest jednym z największych w historii polskiego kolejnictwa, a zamówione produkty należą do jednych z bardziej zaawansowanych technologicznie. Zauważył, że współpracując, spółki mogą uzupełniać swoje kompetencje i wiedzę, oferując skalę produkcji, jakiej żadna z nich osobno nie byłaby w stanie zrealizować w określonym przez zamawiającego terminie.

- Jestem przekonany, że jest to początek współpracy strategicznej - wskazał Borys. Dodał, że sojusz polskich producentów w kontekście zbliżającej się dużej fali inwestycji jest szansą nie tylko dla firm, ale też dla całej polskiej gospodarki.

Pesa i Newag to najwięksi polscy producenci taboru kolejowego. Pesa wyprodukowała ponad 600 zespołów trakcyjnych i rozwija rodzinę lokomotyw. Z kolei Newag produkuje m.in. lokomotywy Griffin i Dragon. Spółka dostarczyła do tej pory ponad 80 lokomotyw elektrycznych i ponad 200 pasażerskich zespołów trakcyjnych.

Wybrane dla Ciebie
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Kamera wycelowana w posesję sąsiadów. Ważna decyzja prezesa UODO
Kamera wycelowana w posesję sąsiadów. Ważna decyzja prezesa UODO
Walka o giganta. Konkurent Netflixa ogłosił próbę wrogiego przejęcia
Walka o giganta. Konkurent Netflixa ogłosił próbę wrogiego przejęcia