Miliardy złotych na ekologię. Sklepy mają coraz więcej obowiązków
System kaucyjny, nowe koszty recyklingu czy budowy miejsc do ładowania e-aut – to tylko niektóre pomysły, które już biją lub będą biły w handel – pisze czwartkowa "Rzeczpospolita".
"System kaucyjny to przykład, że nawet słuszne idee rozbijają się o złe prawo. Choć ma kosztować handel aż 2 mld zł, na razie spowodował chaos. (…) Zamieszanie wynika z okresu przejściowego, kiedy na półkach mogą być jednocześnie opakowania z kaucją i bez niej" – czytamy w czwartkowej "Rzeczpospolitej".
Gazeta informuje, że rząd szykuje kolejne nowe regulacje w związku z unijną dyrektywą wprowadzającą tzw. rozszerzoną odpowiedzialność producenta. "Obciążenie dotknie m.in. firmy wprowadzające na rynek wyroby pod markami własnymi sieci. Przedstawiciele handlu wskazują, że rząd chce z tego pozyskać 5 mld zł" – informuje "Rz".
Mocno o szefach, którzy musztrują pracowników. "Są konkretne badania"
Gazeta wskazuje także na nadchodzące zmiany, związane z miejscami do ładowania na parkingach.
"(…) te z ponad 21 miejscami muszą mieć choć jeden punkt ładowania aut elektrycznych. Od 2027 r. w budynkach niemieszkalnych trzeba będzie stworzyć jedno miejsce do ładowania na dziesięć miejsc parkingowych lub wprowadzić okablowanie dla połowy. To ogromny koszt, zwłaszcza dla większych sklepów z własnymi parkingami" – pisze "Rzeczpospolita".
Ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała w rozmowie z money.pl, że system osiągnie pełną sprawność po 1 stycznia 2026 r.
Polacy nie korzystają z systemu
Od początku października w Polsce obowiązuje system kaucyjny, co oznacza, że do napojów w butelkach plastikowych, metalowych puszkach i szklanych butelkach wielorazowego użytku ma być doliczana kaucja, którą można odzyskać po oddaniu opakowania. Kaucja wynosi 50 groszy w przypadku butelek plastikowych i puszek, a 1 zł w przypadku wielorazowych butelek szklanych.
85,2 proc. Polaków nie skorzystało dotąd z obowiązującego od początku października systemu kaucyjnego - wynika z raportu UCE Research i Shopfully. Z możliwości zwrotu opakowań wielorazowego użytku skorzystało 12,1 proc., a 2,7 proc. badanych nie potrafiło udzielić odpowiedzi.