Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KRWL
|

Problem z elektrycznymi autami. Miały być eko. Nie jest tak do końca

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP naturalnie.
20
Podziel się:

Do 2030 roku na całym świecie ma być ponad 140 mln aut elektrycznych. Ekologiczne pojazdy nie będą zanieczyszczać powierza, ale pojawi się nowy problem. Wykorzystywane w nich akumulatory nie nadają się do recyklingu.

Problem z elektrycznymi autami. Miały być eko. Nie jest tak do końca
Do 2030 roku może pojawić się problem z milionami zużytych baterii aut elektrycznych (Adobe Stock, CHERNOV SERGII chernov_photo.io.ua)

Więcej elektrycznych aut to więcej zużytych akumulatorów. Eksperci zwracają uwagę na to, że za kilka lat mogą się pojawić miliony zużytych akumulatorów, które trzeba będzie gdzieś składować. Dlatego apelują o pilne opracowanie wydajnych metod recyklingu i ostrzegają przed potencjalnym zagrożeniem ekologicznym.

Elektryczne auta są bezpieczniejsze dla środowiska w trakcie eksploatacji, bo nie emitują zanieczyszczeń w czasie jazdy.

- Obecnie w skali globalnej bardzo trudno jest o szczegółowe dane na temat odsetka akumulatorów litowo-jonowych, które poddawane są recyklingowi, ale wartość, którą wszyscy cytują, to około 5 proc. Za 10-15 lat, gdy duża ich liczba będzie się zbliżała do zużycia, bardzo ważne będzie posiadanie przemysłu recyklingowego – powiedział w rozmowie z BBC Paul Anderson z Uniwersytetu w Birmingham.

Zobacz także: Remont A2. Będą wielkie utrudnienia. Wiemy kiedy

Zdaniem ekspertów obecnie baterie nie nadają się do recyklingu. Nie stanowiło to wielkiego problemu, gdy pojazdy elektryczne były rzadkością. Teraz jednak branża dynamicznie się rozwija i według niektórych szacunków w 2030 roku na drogach będzie już 145 mln takich samochodów.

Politycy skłaniają się w stronę rozwiązań, które mają zmusić producentów do zagwarantowania, że zużyte baterie nie skończą na wysypiskach, zagrażając środowisku. Zamiast tego akumulatory mogą być wykorzystywane ponownie w innych, mniej wymagających zastosowaniach albo poddawane recyklingowi.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(20)
WYRÓŻNIONE
Janusz
3 lata temu
Nie potrafił nikt zmusić koncernów do zmniejszenia opakowań i odbioru zużytych np. butelek, a chcecie aby ponosili koszty utylizacji wielkich akumulatorów.
Kriss
3 lata temu
My nie potrafimy w marketach postawić automatów do skupu plastikowych butelek a co dopiero utylizacja akumulatorów.
bbbb
3 lata temu
Wszyscy mówią o utylizacji zużytych baterii. A czy ktoś zastanowił się nad produkcją takich akumulatorów i co powstaje w wyniku produkcji takich akumulatorów? Nie ma to nic wspólnego z ekologią.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (20)
Dr Pomysł
3 lata temu
Trzeba otworzyć firme START UP i zatrudnić studentów z polibudy którzy opracują odzysk materiałów z baterii plus do tego jeszcze dwóch doświadczonych inżynierów środowiska. Może to być maszyna na zasadzie niszczarki + sekcje do odseparowania odpadów. Pomysł jakiś jest. Środki pozyskać z Unii i programów krajowych. Przydały by się kontakty w branży recyklingu z Niemiec Francji i Hiszpanii. Tam jest dużo zielonych technologi wiec i wielu eko-wariatów którzy z chęcią zrobili by coś dla świata. Kurcze gdybym tylko miał 5 mln zł luzem... na start i zebranie zespołu.
Jasiu
3 lata temu
„Zdaniem ekspertów obecnie baterie nie nadają się do recyklingu.” - a kilka zdań później, że można by je poddać recyklingowi. No to jak w końcu??
Stefan
3 lata temu
Mangrowce rosną w słonej wodzie. Zeby żyć wyłapują z powietrza CO2 a z ich liści paruje spore ilości wody które potem spada na całej ziemi jako deszc i śnieg. Dla czego nikt nie buduje kanałów irygacyjnych i sztucznych, płytkich zbiorników na pustyniach które można by zasadzić mangrowcami? Takie sztuczne lasy deszczowe z jednej strony rozwiązały by problem emisji a z drugiej dały by nam środki wodę której brakuje. Swiat musi chcieć, pustynie to wcale nie mały obszar. Koszty spore ale jeżeli zajęły by się takimi inwestycjami agencje międzynarodowe finansowane przez rządy całego świata? Wcale nie jest to niemożliwe.
Elektryk
3 lata temu
Bardzo chętnie przyjme takie 10 letnie baterie. Wciąż zachowują 70% pojemności i po taniości można zbudować z nich domowy magazyn energii. 20 letnie wsumie też przyjme bo może i będą miec 50% pojemności ale za darmo to i więcej miejsca znajde ;-) Osobiście też chce kupic elektryka ale nie ma to nic wspólnego z ekologia tylko z tym że 100km przejedziesz za 10zl a jeszcze możesz taniej ładować z PV, cichutkie, dużo prostsza konstrukcja mechaniczna(brak skrzyni, turbo, dwumasy, wtrysków, wydechu, sprzęgła), start z miejsca lepszy jak Porsche. Co tu nie lubić? Narazie żona będzie mieć spalinowke która pojedzie się w trase a jaki że jeżdżę dalej 2x w roku to na tą okazję wynajmę spalinowke jak już oboje będziemy mieć elektryka.
Adam
3 lata temu
Jest pomysl na biznes, wystarczy zamienic nasze kopalnie na podziemne skladowiska.