Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. TOS
|
aktualizacja

Protest przeciwko CPK. "PiS chce zabrać ludziom ziemię wręcz za darmo"

561
Podziel się:

Kilkaset osób zebrało się w piątek w Warszawie, by zaprotestować przeciwko sposobowi, w jaki rząd przygotowuje się do budowy nowego megalotniska i linii kolejowych, które mają do niego prowadzić. Chodzi przede wszystkim o przebieg tras, wymagający wielu wyburzeń, i stawki za metr wywłaszczanych nieruchomości.

Protest przeciwko CPK. "PiS chce zabrać ludziom ziemię wręcz za darmo"
Wizualizacja jednego z projektów CPK (CPK, CPK)

Protestujący zebrali się w sobotę przed południem na warszawskim rondzie de Gaulle'a, a następnie przemaszerowali pod Pałac Prezydencki. Jak szacuje RMF FM, wzięło w nim udział kilkaset osób. Stacja donosi, że manifestanci mieli ze sobą transparenty z takimi hasłami, jak "Rozwój - tak, rozbój - nie"; "chcemy tu mieszkać i żyć, torów tu nie może być"; "nie dla węzła kolejowego CPK w gminie Jaktorów"; "CPK i Horała chcą nam zrobić następnego wała"; "Centralny Przekręt Kasy".

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha, zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie ma obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.

Wycena zbyt niska?

W skład CPK mają też wejść inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Nowe linie kolejowe budzą sprzeciw osób, których nieruchomości zostaną wykupione, by zbudować w ich miejscu tory. Zdaniem protestujących w wielu miejscach można by było poprowadzić nową infrastrukturę w taki sposób, że wywłaszczenia nie byłyby potrzebne.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Rząd nie radzi sobie z kryzysem energetycznym. "Sytuacja wymknęła się spod kontroli. Panuje chaos"

W proteście wziął udział m.in. lider AgroUnii Michał Kołodziejczak. - PiS chce zabrać ludziom ziemię wręcz za darmo, za pięć złotych za metr kwadratowy, i budować tam wielkie inwestycje bez ustaleń z ludźmi, bez konsultacji społecznych. AgroUnia nigdy się takie rzeczy nie zgodzi, dlatego dziś wspieramy protest wszystkich osób sprzeciwiających się budowie na chorych zasadach CPK oraz linii szybkich kolei – mówił Kołodziejczak. Komentował też, że rząd nie potrafi zadbać o podstawowe sprawy, jak dostawy energii i żywność, ale bierze się za wielkie inwestycje.

Marcin Horała odpowiada

Według wiceministra funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcina Horały, w Polsce ustawa o odszkodowaniach za wywłaszczenia istnieje od lat.

Podczas czwartkowego posiedzenia Sejmu znowelizowano ustawę o gospodarce nieruchomościami, która zmienia sposób określania wysokości odszkodowania pod inwestycje publiczne, jak Centralny Port Komunikacyjny. Zgodnie z ustawą, odszkodowanie za wywłaszczenie ma być powiązane z wartością rynkową nieruchomości. Do odszkodowania dodawany będzie bonus pieniężny, który - po zmianie na etapie prac sejmowych - ma wynieść bazowo 20 proc. wartości nieruchomości oraz 40 proc. wartości budynków zlokalizowanych na nieruchomości i wartości lokalu mieszkalnego.

Przysługiwać będzie też roszczenie do sądu cywilnego o szkodę rzeczywistą w zakresie szerszym, niż wynika to z odszkodowania. Z rozwiązania tego będzie mógł skorzystać np. przedsiębiorca, dla którego wywłaszczenie spowodowało wyjątkowo wysokie szkody nierekompensowane odszkodowaniem.

Horała mówił w sierpniu, że oparcie się na czystej wartości odtworzeniowej byłoby niesprawiedliwe, bo ktoś, kto ma nowy dom, dostałby tyle, ile on jest wart, a ktoś, kto ma dom w złym stanie z lat 50. czy 60. dostanie wielokrotnie więcej niż ten dom jest wart. Dodał, że w nowej ustawie wprowadzone zostaje też prawo do dochodzenia rekompensaty za poniesione przy wywłaszczeniu szkody, inne niż wartość nieruchomości.

W ostatni wtorek spółka CPK skierowała do konsultacji z samorządami Plan Generalny, czyli koncepcję rozwoju Portu Solidarność do 2060 roku. Lotnisko, według planów, ma mieć trzy równolegle drogi startowe i obsługiwać rocznie nawet 65 mln pasażerów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(561)
art
2 miesiące temu
a po co to CPK , tak jak odbudowa pałacu w wawie , byle pieniądze wydać i zarobić bo tu nie chodzi o dobro ludzi !
Polak
2 miesiące temu
Co oni gadają Takie rzeczy tylko w Tvpis i na sprzedajnych internetowych stronach Bo dziennikarze dzis wolą cieply zakatek i kase niz dobro swojej rodziny i swoich dzieci Nawiasem mowiac Kiedy zamierzacie szanowni redaktorzy zaczac mówić prawde ? Wredy kiedy bedzie za pozno? Pieniadze Wam sie skoncza i wtedy sie ockniecie Szkoda tylko naszych dzieci bo to im gotujemy piekło i za tych co walczyli o Wolną Polske!!! Ku swuadomosci !
Ela
2 miesiące temu
Nie damy się powyrzucać pod most! Rządamy odszkodowań w wartościach odtworzeniowych żebyśmy mogli odbudować swoje a jeżeli mojego państwa nie stać na odszkodowania to niech nie buduje CPK! Państwo nie może okradać własnych obywateli.
Aga
2 miesiące temu
Co to ma do rzeczy czy dom jest stary czy nowy jak trzeba sie wyprowadzic i gdzies kupic nowy? P-isis nas wykonczy
Rola
2 miesiące temu
Niedługo w Polsce nie będzie miejsca dla Polaków ta inwestycja jest dla obcych my nie mamy ani rządu ani prezydenta
...
Następna strona