Protest przeciwko CPK. "PiS chce zabrać ludziom ziemię wręcz za darmo"

Kilkaset osób zebrało się w piątek w Warszawie, by zaprotestować przeciwko sposobowi, w jaki rząd przygotowuje się do budowy nowego megalotniska i linii kolejowych, które mają do niego prowadzić. Chodzi przede wszystkim o przebieg tras, wymagający wielu wyburzeń, i stawki za metr wywłaszczanych nieruchomości.

Wizualizacja jednego z projektów CPKWizualizacja jednego z projektów CPK
Źródło zdjęć: © CPK | CPK
oprac.  TOS

Protestujący zebrali się w sobotę przed południem na warszawskim rondzie de Gaulle'a, a następnie przemaszerowali pod Pałac Prezydencki. Jak szacuje RMF FM, wzięło w nim udział kilkaset osób. Stacja donosi, że manifestanci mieli ze sobą transparenty z takimi hasłami, jak "Rozwój - tak, rozbój - nie"; "chcemy tu mieszkać i żyć, torów tu nie może być"; "nie dla węzła kolejowego CPK w gminie Jaktorów"; "CPK i Horała chcą nam zrobić następnego wała"; "Centralny Przekręt Kasy".

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha, zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie ma obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.

Wycena zbyt niska?

W skład CPK mają też wejść inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Nowe linie kolejowe budzą sprzeciw osób, których nieruchomości zostaną wykupione, by zbudować w ich miejscu tory. Zdaniem protestujących w wielu miejscach można by było poprowadzić nową infrastrukturę w taki sposób, że wywłaszczenia nie byłyby potrzebne.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Rząd nie radzi sobie z kryzysem energetycznym. "Sytuacja wymknęła się spod kontroli. Panuje chaos"

W proteście wziął udział m.in. lider AgroUnii Michał Kołodziejczak. - PiS chce zabrać ludziom ziemię wręcz za darmo, za pięć złotych za metr kwadratowy, i budować tam wielkie inwestycje bez ustaleń z ludźmi, bez konsultacji społecznych. AgroUnia nigdy się takie rzeczy nie zgodzi, dlatego dziś wspieramy protest wszystkich osób sprzeciwiających się budowie na chorych zasadach CPK oraz linii szybkich kolei – mówił Kołodziejczak. Komentował też, że rząd nie potrafi zadbać o podstawowe sprawy, jak dostawy energii i żywność, ale bierze się za wielkie inwestycje.

Marcin Horała odpowiada

Według wiceministra funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcina Horały, w Polsce ustawa o odszkodowaniach za wywłaszczenia istnieje od lat.

Podczas czwartkowego posiedzenia Sejmu znowelizowano ustawę o gospodarce nieruchomościami, która zmienia sposób określania wysokości odszkodowania pod inwestycje publiczne, jak Centralny Port Komunikacyjny. Zgodnie z ustawą, odszkodowanie za wywłaszczenie ma być powiązane z wartością rynkową nieruchomości. Do odszkodowania dodawany będzie bonus pieniężny, który - po zmianie na etapie prac sejmowych - ma wynieść bazowo 20 proc. wartości nieruchomości oraz 40 proc. wartości budynków zlokalizowanych na nieruchomości i wartości lokalu mieszkalnego.

Przysługiwać będzie też roszczenie do sądu cywilnego o szkodę rzeczywistą w zakresie szerszym, niż wynika to z odszkodowania. Z rozwiązania tego będzie mógł skorzystać np. przedsiębiorca, dla którego wywłaszczenie spowodowało wyjątkowo wysokie szkody nierekompensowane odszkodowaniem.

Horała mówił w sierpniu, że oparcie się na czystej wartości odtworzeniowej byłoby niesprawiedliwe, bo ktoś, kto ma nowy dom, dostałby tyle, ile on jest wart, a ktoś, kto ma dom w złym stanie z lat 50. czy 60. dostanie wielokrotnie więcej niż ten dom jest wart. Dodał, że w nowej ustawie wprowadzone zostaje też prawo do dochodzenia rekompensaty za poniesione przy wywłaszczeniu szkody, inne niż wartość nieruchomości.

W ostatni wtorek spółka CPK skierowała do konsultacji z samorządami Plan Generalny, czyli koncepcję rozwoju Portu Solidarność do 2060 roku. Lotnisko, według planów, ma mieć trzy równolegle drogi startowe i obsługiwać rocznie nawet 65 mln pasażerów.

Wybrane dla Ciebie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega