Sukces polskiego producenta. Jego lokomotywa wodorowa może wyjechać na tory

Pesa Bydgoszcz odnotowała spory sukces. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał świadectwo dopuszczenia do eksploatacji lokomotywy wodorowej – poinformowała spółka w komunikacie. To oznacza, że już wkrótce wyjadą one na tory.

Lokomotywa wodorowa SM42-6DnLokomotywa wodorowa SM42-6Dn
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | PESA Bydgoszcz
oprac.  KRO

Sama koncepcja i projekt lokomotywy to dzieło konstruktorów spółki Pesa. Jednak przy jego realizacji firma z Bydgoszczy współpracowała z krajowymi i zagranicznymi partnerami technologicznymi.

Pierwsza lokomotywa wodorowa od Pesy

Pracę nad implementacją napędów wodorowych do pojazdów szynowych spółka rozpoczęła w 2019 r. To właśnie wtedy podjęła ona decyzję, że pierwszą maszyną napędzaną wodorem będzie lokomotywa manewrowa SM42-6Dn.

Cieszę się, że mogłem podpisać dopuszczenie do eksploatacji dla pierwszej wyprodukowanej w Polsce lokomotywy z napędem wodorowym. Ten przypadek był szczególny, bo zarówno europejskie, jak i krajowe przepisy nie określają wymagań dla napędu wodorowego w pojeździe kolejowym. Dlatego dla UTK było to bardzo ciekawe doświadczenie. Mam nadzieję, że pojazdów kolejowych o napędzie wodorowym będzie przybywać, bo dzięki temu kolej stała się bardziej przyjazna dla środowiska – powiedział dr inż. Ignacy Góra, prezes UTK, cytowany w komunikacie Pesy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy lotniska muszą na siebie zarabiać? "Są pewnym pomostem i bramą dla regionów"

Prezes Pesa Krzysztof Zdziarski natomiast zapowiedział, że kierowana przez niego firma pracuje nad pojazdem pasażerskim zasilanym z trakcji elektrycznej i ogniw wodorowych.

Oto szczegóły dotyczące nowej lokomotywy

Lokomotywa, którą UTK dopuścił do eksploatacji, jest wyposażona w zeroemisyjny napęd wodorowy. Energię wytwarzają dwa ogniwa wodorowe o łącznej mocy 170 kW – podała spółka.

Poprzez baterię trakcyjną zasilają one cztery asynchroniczne silniki trakcyjne o mocy 4x180 kW, co pozwala na rozwijanie prędkości do 90 km/h. Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175 kg. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy – poinformowała Pesa.

Lokomotywa wyposażona jest w system jazdy autonomicznej. Umożliwia on maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz system rozpoznawania przeszkód.

Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X