Co z terminalem w Świnoujściu? Rząd rozwiewa wątpliwości
Budowa Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu będzie realizowana – powiedział w czwartek podczas sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Według planów głębokowodny terminal rozpocznie swoją działalność w 2028 roku.
Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej podczas swojego czwartkowego posiedzenia omawiała kwestię budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu.
Naszym celem jest realizacja tej inwestycji. Uważamy, że budowa portu kontenerowego jest wielką szansą na rozwój nie tylko Pomorza Zachodniego, ale całego wybrzeża, z dużym znaczeniem dla Polski w kontekście możliwości przypływania do Świnoujścia statków z kontenerami - zapewnił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Tragiczny dla Polski ruch". Ekspert obala argument polityków PiS
Słowa Arkadiusza Marchewki, to kolejne potwierdzenie ze strony rządu, że inwestycja w Świnoujściu zostanie zrealizowana. Wcześniej mogliśmy przeczytać, że rzecznik Ministerstwa Infrastruktury Rafał Jaśkowski przekazał, że Polska nie wycofa się z budowy potężnego portu kontenerowego w Świnoujściu.
Rzecznik dodawał wówczas, że rozwój portu w Świnoujściu w obszarze planowanego terminala kontenerowego jest zapewniony na mocy przyjętego przez rząd 14 kwietnia 2021 r. planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej dla tego obszaru.
Niemcy boją się portu w Świnoujściu
Jak już informowaliśmy w money.pl, przewidziana jest znacząca rozbudowa portu w Świnoujściu. Jego celem jest umożliwienie obsługi statków oceanicznych, które kursują na trasach międzykontynentalnych, bezpośrednio przy polskim nabrzeżu.
Były wiceminister infrastruktury, Marek Gróbarczyk, przewidywał wówczas, że w ciągu najbliższych 6-7 lat, Świnoujście będzie w stanie konkurować z niemieckimi portami. W szczególności ma na celu rzucić wyzwanie Hamburgowi, który obecnie jest głównym portem przeładunkowym w regionie.
Planowana inwestycja budzi jednak obawy po stronie naszych zachodnich sąsiadów. Niemcy niepokoją się, że rozbudowa portu może mieć negatywny wpływ na turystykę i środowisko. W lipcu informowaliśmy o emocjach, jakie budzi w Niemczech m.in. kwestia granic na morzu oraz zasięg stref rezerwatu. Dodatkowo pojawiają się obawy związane z obecnymi drogami wejścia do świnoujskiego portu.
Na początku sierpnia podawaliśmy informacje, że burmistrz Heringsdorfu, Laura Isabelle Marisken, zdecydowała się na wynajęcie specjalistycznego polskiego adwokata, który ma wystąpić o pełen wgląd do akt administracyjnych w związku z budową portu kontenerowego dla statków oceanicznych.