Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MondayNews
|
aktualizacja

W sklepach ubyło promocji. Spadki nawet na poziomie 90 proc.

14
Podziel się:

W ub. r. było o ponad 17 proc. mniej promocji w gazetkach niż w 2019 r. Na największym minusie są sklepy dziecięce – 87 proc. Duże spadki są w sieciach RTV-ADG – 45 proc., sklepach z art. z kategorii kultury i rozrywki – 38 proc., a także w hipermarketach – 24 proc. Mniejsze redukcje objęły drogerie i apteki, cash & carry oraz supermarkety.

W sklepach ubyło promocji. Spadki nawet na poziomie 90 proc.
W sklepach coraz mniej promocji.

Ogólnopolski raport "Indeks promocji w handlu 2019/20" objął ponad 3,1 mln ofert rabatowych wydanych w latach 2019-2020. I wykazał, że w zeszłym roku w polskich sklepach ubyło 17,2 proc. promocji.

– Czasowe zamknięcie części sklepów ograniczyło ilość promocji w ub.r. Dodatkowo niektóre sieci w trybie pilnym przeniosły sprzedaż do Internetu. Ponadto duża niepewność w zakresie dalszych obostrzeń silnie zahamowała aktywność promocyjną retailerów. W tej sytuacji ww. spadek nie wydaje się być duży – ocenia Yves Frerot z Hiper-Com Poland.

Jak komentuje Karol Kamiński z Grupy AdRetail, w ub.r. sieci handlowe skoncentrowały się głównie na promowaniu produktów pierwszej potrzeby. To zasadniczo wpłynęło na ilość akcji promocyjnych.

Zobacz także: Wzrost płac w handlu. "To niestety krótkotrwałe"

Jednak pandemia nie była jedynym hamulcem. W ciągu ostatnich kilku lat rokrocznie notowano kilkuprocentowe uszczuplenia, które w końcu przekroczyły 10 proc. Analiza porównawcza wyników z I półrocza 2019 i 2020 roku wykazała spadek o 15 proc. Wówczas analitycy programu branżowego AdRetail Inspirio prognozowali, że w całym roku wyniesie on blisko 20 proc. I ta diagnoza okazała się dość trafna.

– Na zeszłoroczny spadek liczby promocji w dużej mierze wpłynęła zmiana preferencji konsumenckich. Klienci zaczęli częściej chodzić do małych i niezależnych sklepów, które nie podejmują tego typu działań. Mniejszy dostęp konsumentów do gazetek poskutkował też ograniczeniem ilości rabatów. Ponadto w warunkach finansowej niepewności część Polaków zmniejszyła wydatki i stała się mniej wrażliwa na promocje – mówi dr Urszula Kłosiewicz-Górecka z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Patrząc na poszczególne wyniki, można zauważyć, że największy spadek zanotowano wśród sklepów dziecięcych – 87 proc., a także w przypadku sieci RTV-ADG – 45 proc. Na trzecim miejscu znalazły się sklepy z art. z zakresu kultury i rozrywki – 38 proc. Dalej były hipermarkety – 24 proc., drogerie i apteki – 11 proc., cash & carry – 4 proc, a także supermarkety – 4 proc.

– Sieci, które odnotowały spadki, w większości znajdują się w galeriach, a te okazały się największą ofiarą obostrzeń. Ich częściowe zamknięcie miało duży wpływ na strategie promocyjne i nośniki publikacji. W takim wypadku, w celu obniżenia kosztów, retailerzy rezygnowali z druku gazetek handlowych – zaznacza Yves Frerot.

Z kolei dr Maria Andrzej Faliński, były dyrektor generalny POHiD-u, podkreśla, że w czasie pandemii konsumenci ograniczyli zakup produktów dla dzieci, w tym zabawek, ubrań i art. szkolnych, a także elektroniki oraz przedmiotów służących szeroko pojętej rozrywce. Sklepy zawęziły swoje oferty, by uniknąć strat. Zostały zmuszone do redukcji wydatków. W takiej sytuacji inwestowanie w kosztowną promocję nie było racjonalnym rozwiązaniem.

Hipermarkety przeżywają kryzys spadku sprzedaży, nie tylko w związku z pandemią, ale też ze starzeniem się modelu handlowego. Sieci podejmują próby przemodelowania koncepcji i to przede wszystkim chcą komunikować. Niemniej największe koszty dodatkowe powstały w związku z koniecznością dostosowania się do pandemicznych obostrzeń. I to ostatecznie przełożyło się na ograniczenie liczby promocji – wyjaśnia Andrzej Wojciechowicz, wieloletni ekspert i obserwator branży retailowej.

Natomiast największy przyrost promocji zanotowały dyskonty – 12 proc. Za nimi były sklepy typu DIY – 9 proc., sieci convenience – 2 proc, a potem – hurtownie – 1 proc. Porównując spadki i wzrosty, widać, że tylko 4 z 11 analizowanych kategorii zorganizowały więcej akcji promocyjnych.

Yves Frerot uważa, że dyskonty najszybciej zareagowały na zmieniające się warunki w czasie pandemii. Przejęły rolę głównego dostarczyciela art. podstawowych i dlatego nie zostały objęte tak ścisłymi restrykcjami jak inne formaty.

– Wzrost promocji w tym formacie, podczas gdy większość była na minusie, to dobra wiadomość dla konsumentów, ale nie dla branży. Dyskonty wyraźnie i konsekwentnie od kilku lat wypychają z rynku całą szeroko pojętą konkurencję. Dlatego branża powinna wyciągnąć z tej analizy wielowarstwowe wnioski i na tej podstawie zbudować długofalowy plan. Im szybciej to zrobi, tym lepszy i trwalszy będzie tego efekt – przekonuje Karol Kamiński.

Lockdown przyczynił się do wzrostu zainteresowania samodzielnym, niekomercyjnym majsterkowaniem. Sklepy DIY doskonale wykorzystały ten trend, co zaznacza dr Kłosiewicz-Górecka. I dodaje, że dobry wynik hurtowni jest częściowo efektem rosnącej podczas pandemii atrakcyjności małych sklepów, szczególnie z artykułami codziennego zapotrzebowania. Firmy hurtowe rozszerzyły też kanały zbytu o e-handel.

– Patrząc na obecną sytuację w kraju, widać, że rząd nie ma jasnej strategii w zakresie wzmacniania lub luzowania restrykcji. Są to działania nieskoordynowane, nielogiczne i destabilizujące handel. Ponadto cała seria dodatkowych obciążeń fiskalnych i parafiskalnych zmusza sieci do rewindykacji budżetów, w tym marketingowych. W takim otoczeniu działają doraźnie, elastycznie reagując na zaistniałą sytuację. Trudno więc przewidywać ich dalsze kroki – stwierdza Andrzej Wojciechowicz.

Z kolei Anna Bednarek z UCE RESEARCH prognozuje, że w I półroczu 2021 roku – o ile nie będzie kolejnego lockdownu – ilość promocji utrzyma się mniej więcej na dotychczasowym, niskim poziomie. Jeżeli gospodarka zostanie w pełni otwarta, to krótkoterminowe wzrosty mogą być mało zauważalne lub praktycznie niewidoczne. Natomiast w przypadku dalszego lockdownu, ogólne spadki realnie do końca roku mogą przekroczyć granicę nawet 25%.

– Sieci handlowe, które ucierpiały z powodu obostrzeń, chcą się mocno odbić. Po poluzowaniu restrykcji aktywują wszystkie formy wsparcia, także papierowe, utrzymujące dialog między sklepem i klientem. Gdy pandemia będzie się cofać, handel zacznie rosnąc wraz promocjami – przewiduje dr Faliński.

Zdaniem Karola Kamińskiego, obecny czas wyjątkowo służy temu, aby sieci handlowe dogłębniej badały nowe preferencje konsumenckie i na tej podstawie wyciągały odpowiednie wnioski. Zaowocuje to lepszym spojrzeniem na oferowanie rabatów i doborem produktów, które w promocji bardziej przyciągają konsumentów. Od dłuższego czasu widać, że Polacy oczekują bardziej spersonalizowanych ofert niż przypadkowych propozycji. I jak podsumowuje ekspert, sieci stanowczo powinny to wziąć pod uwagę.

Raport został opracowany przez Centrum Analiz Grupy AdRetail, międzynarodową agencję badawczo-analityczną Hiper-Com Poland oraz UCE RESEARCH. Materiał powstał na podstawie analizy ponad 12,4 tys. gazetek handlowych z całego 2019 i 2020 roku. Łącznie monitoringiem objęto blisko 295 tys. stron i 9 mln cm2 powierzchni promocyjnej. Pod uwagę wzięto publikacje ze wszystkich dostępnych na rynku dyskontów, hipermarketów, supermarketów, sieci convenience, cash & carry, hurtowni, drogerii i aptek, sieci DIY, RTV-AGD, sklepów dziecięcych i z art. z kategorii kultury i rozrywki.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
MondayNews
KOMENTARZE
(14)
Rysz
3 lata temu
Mieszkam przy granicy polsko-niemieckiej. Od praktycznie roku kupuje coraz więcej w niemieckich sklepach, bo jest lepiej jakościowo i ostatnio nierzadko taniej. W Polsce kupuje już w zasadzie tylko owoce, warzywa, mięso, ser i jajka. Całą resztę już mam z Niemiec, w tym chleb, masło, nabiał, soki, słodycze kupuje tam już od lat, podobnie przybory kuchenne, elektronikę, chemię i alkohol. Jeszcze tylko podatek katastralny niech PiS dorzuci i sprzedam dom i zamieszkam już tam na stałe, bo nie będzie różnicy. Jest mi koszmarnie przykro, bo kocham mój dom, ale PiS zrobił wszystko bym go znienawidził, że nie jest po drugiej stronie rzeki. W mojej rodzinie już nikt nie pracuje w Polsce, poza wujkiem, który głosuje na PiS i twierdzi, że jest lepiej, bo PiS dowalił przedsiębiorcom i teraz mają tak samo mało jak on. Ale tego, że jego czwórka dzieci nie mieszka i nie pracuje już w kraju (w tym 3 informatyków i księgowa) to już nie zauważył. Ludzie, gdzie wy macie oczy, że własnym dzieciom i wnukom robicie takie rzeczy?
fuj
3 lata temu
a ILE Z WYPŁATY, EMERYTURY LUB RENTY ZABIERA biednym PAŃSTWO? - bo system podatkowy funkcjonuje tak NAPRAWDĘ całkiem inaczej, niż to się do wierzenia podaje! Na tej stronie jest link do darmowego ebooka, który pomoże zrozumieć, kto i dlaczego płaci najwyższe, 90%-we podatki. I kłamstwo, że istnieje coś takiego, jak kwota wolna od podatku! (b. krótko - na jednej stronie) Polecam dobrze się krzesła trzymać! (przy czytaniu) :-) renata-derek.esy*es/podatki.html (zamiast * wstaw kropkę) Henry Ford (producent samochodów w USA) dawno temu powiedział: „Dobrze, że ludzie nie rozumieją systemu finansowego i bankowego (od siebie dodam, że i podatkowego). Gdyby to TERAZ zrozumieli, mielibyśmy rewolucję najpóźniej jutro rano.“ :-)
też promocja
3 lata temu
Jakie rządy, takie promocje, teraz będą wsteczne promocje, w drugą stronę, np. +50 procent drożej
Wkurzony
3 lata temu
Nie rozumiem z kim się nie zagadam narzeka i mówi że zarabia tak do 3 tyś brakuje na wszystko do ręki j niby źle brak kasy ludzie mają a Zakopane pełne markety wypchane Suvy na drogach to jak to jest ? Kredytu na Suva czy inne atrakcje ci nie dadzą przy małych zarobkach pokroju 3 tyś ...
Wlasnie
3 lata temu
Podziękować wyborcom pis