Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Lotnisko Chopina zostanie zamknięte? Tai będzie skutek budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego

Lotnisko Chopina zostanie zamknięte? Tai będzie skutek budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego

Lotnisko Chopina obsługuje 38 proc. ruchu pasażerskiego w kraju. Fot. Flickr/Kuba Bożanowski (CC BY 2.0)
Lotnisko Chopina obsługuje 38 proc. ruchu pasażerskiego w kraju.

Otwarcie Centralnego Portu Komunikacyjnego oznacza zamknięcie warszawskiego Lotniska Chopina dla ruchu cywilnego - poinformował pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild. CPK ma być lotniskiem bazowym dla PLL LOT.

Port lotniczy "Solidarność" ma powstać w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów. Jak mówił w piątek Wild, pierwszy samolot ma odlecieć z Centralnego Portu Komunikacyjnego w połowie 2027 r.

- Abyśmy mogli myśleć w sposób poważny o tym przedsięwzięciu, musimy od razu jasno powiedzieć: ruch cywilny musi zakończyć swoje istnienie na Lotnisku Chopina. Natomiast port Chopina to nie tylko ruch cywilny. To także realizacja określonych zadań związanych z obronnością. I tutaj decyzja jest jeszcze przed nami - powiedział Wild na konferencji prasowej, na której przedstawił koncepcję CPK.

Jak powiedział, Komitet Stały Rady Ministrów przyjął ją na czwartkowym posiedzeniu, a rząd ma się zająć koncepcją w przyszłym tygodniu.

Czy potrzebny jest nam Centralny Port Lotniczy?

 

 

Port Chopina bliski wyczerpania przepustowości

Warszawskie Lotnisko Chopina - największy port w kraju, obsługujący ok. 38 proc. ruchu pasażerskiego w Polsce, zaczyna być bliski wyczerpania swojej przepustowości.

Wild tłumaczył, że istnienie innych portów lotniczych - zwłaszcza przewidzianych do obsługi ruchu niskokosztowego, jak Modlin - nie jest bezpośrednio związane z funkcjonowaniem Portu "Solidarność", gdyż port ten w założeniu będzie lotniskiem hubowym, czyli przesiadkowym. Jego pierwszoplanowa oferta nie będzie skierowana do przewoźników niskokosztowych. - Aczkolwiek tutaj oczywiście mówimy o rzeczywistości za lat 10 - dodał.

CPK ma być lotniskiem bazowym dla PLL LOT

Według założeń CPK ma być lotniskiem bazowym dla PLL LOT, dzięki któremu linia ta będzie mogła stać się "integratorem rynku środkowoeuropejskiego i jedną z najważniejszych marek lotniczych na kontynencie".

Jak tłumaczył Wild, ograniczona przepustowość Lotniska Chopina będzie blokować dalszy rozwój narodowego przewoźnika. Według analiz dzienne limity operacji lotniczych samolotów - czyli startów i lądowań na stołecznym lotnisku - zostaną osiągnięte na przełomie 2019/2020 r.

Z danych przekazanych dziennikarzom wynika, że w roku 2017 średnia liczba codziennych operacji lotniczych to 460. Uwzględniając przyrost w tempie rynkowym, oznaczać to może, że limit 600 zostanie osiągnięty właśnie na przełomie 2019/20 r. "Nawet zwiększenie dozwolonej liczby operacji o 100 - 150 dziennie, odsunie jedynie moment napotkania twardych ograniczeń najdalej w latach 2022-23" - czytamy w materiałach prasowych.

- CPK jest LOT-owi potrzebny i daje mu zupełnie nowe możliwości - przekonywał Wild. Dodał, że według szacunków, w pierwszym etapie funkcjonowania CPK polski przewoźnik będzie posiadał około 45 proc. udziału w liczbie pasażerów podróżujących z tego lotniska. Dodał, że w jego ocenie LOT ma ambicje, by pełnić rolę silnego przewoźnika w planowanym porcie. - Patrząc na ostatnie wyniki finansowe spółki i dynamiczny rozwój przewoźnika, jesteśmy przekonani, że mu się to uda - wskazał.

Czarny scenariusz

W opracowaniu podkreślono, że istnienie CPK nie jest jednak uzależnione od rozwoju LOT-u. "W czarnym scenariuszu, gdyby polska linia lotnicza przestała się rozwijać, jej miejsce może zająć inny, duży międzynarodowy przewoźnik" - napisano.

Stołeczny port w 2016 roku obsłużył 12,8 mln pasażerów, a w tym roku - według szacunków - ma to być 14 mln. Przez pierwsze osiem miesięcy br. port obsłużył 10,4 mln pasażerów - to o 24 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku. Niektórzy eksperci twierdzą, że przepustowość Lotniska Chopina to 20 mln osób rocznie.

inwestycje, lot, rząd, pap, gospodarka, lotnictwo, transport lotniczy, wild, cpk
PAP
Czytaj także
Polecane galerie
jo44
2017-09-24 22:34
40 mld na inwestycje na port w polu, duży port że aż klientów brak, pardon raczej płytę dworca pks, pardon pkLotnicza ze zwrotem z inwestycji >>> nigdy ... I kto tu się z małpą na rozumy zamienił ??? A większość portów krajowych stratę generuje już teraz, za wyjątkiem tego w którym związki zawodowe lejce trzymają ...
jk
2017-09-24 21:23
A dlaczego nie np. lotnicko Radom jako wsparcie dla Warszawy?
Wystarczyloby szybkie polaczenie pociagiem i sprawa rozwiazana.
Mozna tez Modlin rozbudowac.
krak
2017-09-24 21:02
ciszak napisz cos z sensem(jak potrafisz) a nie takiego gniota bez zadnych podstaw.
kto mnie zmusi latac z nowego lotniska?
tak ci zal ze luftwafe straci czesc dochodow?
Pokaż wszystkie komentarze (124)