Unikalna strategia tajemniczego miliardera. Ekspert: tak Dino podbija Polskę
Dino to jedna z najbardziej rozpoznawalnych i jednocześnie najmniej medialnych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie. Jej tajemniczy właściciel, jak ognia, unika rozgłosu, a sama sieć systematycznie zwiększa skalę działalności. O perspektywach Dino w "Biznes Klasie" opowiada Paweł Malik, znany doradca inwestycyjny.
"Biznes Klasa" to program money.pl dostępny w serwisie YouTube. Szef redakcji Łukasz Kijek prowadzi w nim rozmowy z obecnymi i byłymi szefami największych firm, a także z ludźmi z otoczenia biznesu - o ich życiu, biznesie, zarobkach i wielu innych sprawach. Gościem ostatniego odcinka był Paweł Mali, doradca inwestycyjny.
Plan tajemniczego miliardera. Jaka jest strategia Dino? Paweł Malik w Biznes Klasie
Dino podbija Polskę. Jaki ma potencjał do wzrostu?
Obecnie Dino ma około 3 tys. sklepów, a tempo rozwoju pozostaje wysokie. Jak wskazuje Paweł Malik, "ambicje Dino są takie, żeby tworzyć 300, teraz do 400 sklepów rocznie". W bieżącym roku liczba nowych placówek ma wynieść około 320–330, a w kolejnym zbliżyć się do 400. Taki wzrost sieci, rzędu 12 proc. rocznie, bezpośrednio przekłada się na przychody.
Model ekspansji Dino opiera się na własnych nieruchomościach. Sklepy mają ustandaryzowany format, około 400 metrów kwadratowych, i najczęściej powstają w mniejszych miejscowościach lub na obrzeżach miast. Spółka rzadko korzysta z najmu. Jak mówi Malik, "większość stanowią własne sklepy", co sprawia, że Dino można postrzegać także jako "potentata nieruchomościowego".
Zagęszczenie sklepów w zachodniej Polsce pokazuje, że potencjał rozwoju wciąż jest znaczący. W Wielkopolsce przypada około 17 sklepów na 100 tys. mieszkańców, w Lubuskiem 19. Tymczasem "cała Polska Wschodnia, to teren, gdzie sklepów Dino jest niewiele", co zdaniem Malika stanowi naturalny kierunek dalszej ekspansji.
Tąpnięcie wyników Dino w Q3 2025, co dalej?
Dino Polska miało 481,87 mln zł skonsolidowanego zysku netto w III kwartale 2025 roku wobec 438,21 mln zł rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 622,14 mln zł wobec 567,83 mln zł rok wcześniej, a EBITDA wzrosła do 750,05 mln zł z 673,37 mln zł w tym samym okresie 2024 roku. Wyniki okazały się o kilka procent niższe od konsensusu opracowanego przez analityków. Marża EBITDA wyniosła 8,6 proc., podczas gdy rok wcześniej było to 8,9 proc. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 8 761,23 mln zł wobec 7 607,38 mln zł rok wcześniej. Sprzedaż LFL wzrosła o 4,4 proc.
Wzrost przychodów sieci będzie opierał się nie tylko na nowych lokalizacjach, ale też na sprzedaży porównywalnej (LFL). Paweł Malik zwraca uwagę, że obecnie, przy spadającej inflacji żywności, wzrost LFL może wynosić około 5 proc. rocznie. To daje potencjał wzrostu sprzedaży rzędu 15 proc. rocznie.
Co wyróżnia Dino na tle Biedronki?
Jednym z wyróżników Dino jest oferta produktowa. Sieć posiada własny zakład mięsny i ladę mięsną w sklepach, co odróżnia ją np. od Biedronki i Lidla. Dino oferuje około 5 tys. produktów, z czego 500 z nich to produkty najbardziej wrażliwe cenowo, porównywane bezpośrednio z konkurencją. - Przy tych 500 podstawowych produktach ta marża jest niższa zdecydowanie- podkreśla Malik. Kluczowe znaczenie ma jednak miks sprzedaży.
Marża brutto Dino w ostatnim okresie była pod presją wojny cenowej i zmian VAT, ale jak wskazuje Malik, "na chwilę obecną to się już trochę normalizuje", a marża wraca w okolice 24–25 proc. Na poziomie netto wyzwaniem pozostają koszty pracy, zwłaszcza przy rosnącej płacy minimalnej.
Tajemniczy miliarder z Dino
Tomasz Biernacki, założyciel Dino, nie udziela wywiadów, nie wiadomo nawet, jak wygląda. Twórca sieci supermarketów jest dziś jednym z najbogatszych Polaków z majątkiem wartym ok. 20,2 mld zł według wyceny giełdowej.
Zdaniem Malika, siłą Dino jest konsekwencja zarządcza i długoterminowa wizja. - Liczy się biznes, a historia pokazuje, że i właściciel, i zarząd to są ludzie, którzy wiedzą, co robią - dodaje. Przykładem mają być inwestycje w fotowoltaikę czy pomysł własnych stacji paliw Dino Oil, choć, jak zaznacza, paliwa nie będą w najbliższym czasie istotnym czynnikiem wyników. W ocenie Pawła Malika Dino pozostaje spółką długoterminową, której rozwój opiera się na trendach, a nie krótkoterminowych okazjach.
W poprzednich odcinkach "Biznes Klasy" Łukasz Kijek rozmawiał z:
- Adamem Ringerem, byłym prezesem Green Caffe Nero;
- Maciejem Pankiem, prezesem firmy Panek;
- Władysławem Grochowskim z Grupy Arche;
- prof. Andrzejem Blikle, cukiernikiem i przedsiębiorcą;
- Darią Abramowicz, psychologiem biznesu, która współpracuje m.in. z Igą Świątek;
- Henryką Bochniarz, założycielką Lewiatana;
- Dawidem Zielińskim, prezesem Columbus Energy;
- Jackiem Santorskim, psychologiem biznesu i przedsiębiorcą;
- Tomaszem Karolakiem, aktorem i założycielem teatru IMKA;
- Piotrem Voelkelem, założycielem VOX Meble i Uniwersytetu SWPS;
- Jakubem Tepperem, restauratorem z Poznania;
- Wojciechem Janickim, dyrektorem Instytutu Geografii Społeczno‑Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie;
- Marianem Owerko, współzałożycielem Bakallandu;
- Marcinem Piątkowskim, profesorem Akademii Leona Koźmińskiego, autorem bestsellera "Złoty Wiek";
- Maciejem Wilkiem, dyrektorem operacyjnym Flair Airlines;
- Robertem Michalskim, założycielem Stradale Classics;
- Maciejem Oleksowiczem, prezesem Inter Cars;
- Jakubem Dwernickim, założycielem cyber_Folks i Vercom;
- Robertem Dobrzyckim, założycielem i prezesem Panattoni Europe i India;
- prof. Grzegorzem Mazurkiem, rektorem Akademii Leona Koźmińskiego;
- Dawidem Jakubowiczem, prezesem Kulczyk Investments;
- Marcinem Ochnikiem, prezes firmy Ochnik;
- Marcinem Ziopają, prezesem Zio-Max;
- Aliną Sztoch, prezeską Kubota;
- Karolem Okrasą, szefem kuchni w Platter by Karol Okrasa;
- Krzysztofem Domareckim, założycielem Grupy Selena;
- Jarosławem Szanajcą, prezesem Dom Development;
- Piotrem Fusem, współzałożycielem Grupy Auto Fus;
- Cezarym Kozaneckim, prezesem i założycielem Synektik;
- Bartłomiejem Walaszczykiem, założycielem Cars Collection;
- Pawłem Jarskim, prezesem Grupy Elemental;
- Tomaszem Salskim, współzałożycielem Grupy Klepsydra;
- Prof. Andrzejem Koźmińskim, twórca Akademii Leona Koźmińskiego;
- Martą Półtorak, współzałożycielką i prezeską Marma Polskie Folie;
- Adamem Sikorskim, prezesem Grupy Unimot;
- Kamilem Makulą, prezesem Superauto.pl;
- Marcinem Kubrakiem, współzałożycielem Enter Air;
- Jarosławem Królewskim, założycielem Synerise;
- Jarosławem Bienieckim, założycielem Runmageddonu;
- Stefanem Batorym, założycielem i prezesem Booksy;
- Piotrem Mikrutem, prezesem Grupy Śnieżka;
- Pawłem Kisielem, prezesem Grupy Atlas;
- Tomaszem Jagiełłą, prezesem Heliosa;
- Przemkiem Żebrowskim, współzałożycielem K2 Internet;
- Ryszardem Florkiem, prezesem Fakro;
- Michałem Kozakiem, prezesem Hotelu Arłamów;
- Dominiką Żak, współzałożycielką Dee Zee;
- Mateuszem Matulą, prezesem i współzałożycielem Kodano;
- Agnieszką Czajką, general managerem OTOMOTO;
- Michałem Sadowskim, założycielem Brand24;
- Wojciechem Morawskim, współzałożycielem Atlantica;
- Wojciechem Buczkowskim, prezesem Komputronika;
- Jakubem Swadźbą, prezesem i współzałożycielem Diagnostyki;
- Dariuszem Mioduskim, prezesem i właścicielem Legii Warszawa;
- Rafałem Sonikiem, prezesem Gemini Holding;
- Pawłem Wróblem, prezesem spółki NTFY;
- Zenonem Daniłowskim, prezesem Makaronów Polskich;
- Piotrem Nowosielskim, założycielem i prezes RocketJobs.pl i Just Join IT;
- Krzysztofem Pawińskim, prezesem Grupy Maspex;
- Mateuszem Dróżdżem, prezesem Cracovii;
- Igorem Klają, założycielem OTCF, twórcą marki 4F;
- Ewaldem Rabenem, prezesem Grupy Raben;
- Rafałem Modrzewskim, prezesem ICEYE;
- Przemkiem Benem Pączkiem, prezesem Nevomo;
- Krzysztofem Oleksowiczem, założycielem Inter Cars;
- Zbigniewem Jakubasem, właścicielem GK Multico;
- Martinem Lewandowskim, współzałożycielem KSW;
- Wojciechem Ćmikiewiczem, dyrektorem zarządzającym Vorwerk Polska;
- Lechem Kaniukiem, współzałożycielem SunRoof;
- Dariuszem Grzeszczakiem, prezesem i współzałożycielem Erbudu;
- Patrycją Strzelecką, współzałożycielką CashDirector;
- Konradem Howardem, współzałożycielem Booksy;
- Grzegorzem Broną, prezesem Creotech Instruments;
- Piotrem Baupre, założycielem Neo Energy Group;
- Jackiem Rutkowskim, współzałożycielem Amiki i właścicielem Lecha Poznań;
- Wiktorem Schmidtem, współzałożycielem Netguru;
- Marią Kwiatkiewicz, współzałożycielką YES;
- Robertem Podlesiem, założycielem COBI;
- Dariuszem Gałęzewskim, współzałożycielem Oshee;
- Rafałem Brzoską, założycielem InPostu;
- Rafałem Bugyi, prezesem Trumpf Hüttinger;
- Sebastianem Kondracki, współtwórcą Bielik AI;
- Pawłem Misztą, właścicielem firmy Auto Handel Miszta;
- Robertem Dobrzyckim, prezesem Panattoni Europe i właścicielem Widzewa Łódź;
- Bogusławem Leśnodorskim, prawnikiem i inwestorem;
- Markiem Troniną, twórcą Fundacji Maratonu Warszawskiego;
- Kacprem Nowickim, prezesem Nomagic;
- Gregoirem Nitot, prezesem i założycielem Sii Polska;
- Maciejem Nykielem, współtwórcą Nekery;
- Karolem Myślińskim, współzałożycielem Cylindersów;
- Jakubem Farysiem, prezesem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego;
- Dariuszem Mazurkiewiczem, prezesem BLIK-a;
- Karolem Pawlakiem, założycielem Vitroflory;
- Adamem Bartosiewiczem, współtwórcą WB Electronics;
- Gabrielem Kermiche, współtwórcą Eco Wipes oraz Galileo Medica;
- Arturem Rytelem, twórcą Green Holding,
- Tomaszem Karwatką, współtwórcą Divante,
- Ryszard Szubartowski, wybitny nauczyciel, wychowawca m.in. Jakuba Pachockiego.