Zaczynał jako pilot wycieczek. Dziś obraca milionami w turystyce
Maciej Nykiel zaczynał jako pilot wycieczek. Przez lata przeszedł drogę od zarządzania polskim oddziałem Neckermanna i jego upadku, po stworzenie własnej firmy Nekera, która obsługuje dziś tysiące klientów rocznie. W "Biznes Klasie" Nykiel zdradza, na czym zarabiają biura podróży.
"Biznes Klasa" to program money.pl dostępny w serwisie YouTube. Szef redakcji Łukasz Kijek prowadzi w nim rozmowy z obecnymi i byłymi szefami największych firm, a także z ludźmi z otoczenia biznesu - o ich życiu, biznesie, zarobkach i wielu innych sprawach. Gościem najnowszego odcinka był Maciej Nykiel, prezes i współzałożyciel Nekery.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Od głośnego bankructwa do 100 milionów przychodu - Maciej Nykiel w Biznes Klasie
Ile zarabia biuro podróży? "Średnio około 10 proc."
Nekera jest klasycznym touroperatorem, czyli firmą, która "produkuje wycieczki, a nie tylko je sprzedaje". - To my negocjujemy z hotelami, liniami lotniczymi, ubezpieczamy klientów i bierzemy odpowiedzialność za cały wyjazd - mówi w programie Maciej Nykiel.
Nekera współpracuje z około 2600 biurami agencyjnymi w Polsce, a głównym kanałem sprzedaży pozostają agenci, choć firma korzysta też z internetu i mediów społecznościowych.
- Marża pierwszego stopnia dla touroperatorów to około 20 proc., ale realna marża netto po odjęciu wszystkich kosztów to zwykle 1-3 proc. To nie jest marża, która podbija serce analityków finansowych - mówi gość "Biznes Klasy". Dodaje, że w Nekerze większość środków reinwestowana jest w rozwój.
A ile zarabia samo biuro podróży, które nie organizuje wycieczki, a jedynie zajmuje się jej sprzedażą i kontaktem z klientem? Prowizja sprzedającego ofertę touroperatora wynosi średnio około 10 proc. - Jeżeli klient kupuje wakacje za 10 tysięcy złotych, to dla agenta zostaje około tysiąca złotych - wyjaśnia Maciej Nykiel. Podkreśla, że to właśnie ta część marży pokrywa koszty działania sieci agencyjnych, a touroperator musi ze swojej części opłacić koszty pracowników, podatki i dopiero na końcu liczyć na niewielki zysk.
Polak na wakacjach - od trzech do pięciu gwiazdek
Jeszcze kilkanaście lat temu najpopularniejsze były wyjazdy do hoteli trzygwiazdkowych. Dziś, jak mówi Nykiel, 90 proc. sprzedaży Nekery w szczycie sezonu to hotele all inclusive, głównie cztero- i pięciogwiazdkowe. Polacy coraz częściej zwracają uwagę na jakość posiłków, świeże ryby czy warzywa, a wakacje traktują jako element zdrowego stylu życia. - Zmieniły się nasze potrzeby i zmieniły się możliwości. Stać nas dzisiaj na więcej i więcej podróżujemy - mówi Nykiel.
Jak dodaje, polski klient wyróżnia się aktywnością - chętnie wynajmuje samochody, kupuje wycieczki fakultatywne, zwiedza muzea i zabytki. - Brytyjczycy są pasywni, a Polacy są ciekawi świata. I za to są cenieni jako klienci - podkreśla prezes Nekery.
Ryzyka i cienka marża. "To trochę jak w kasynie"
Nykiel wskazuje cztery główne czynniki ryzyka dla branży, na które nie ma wpływu: kataklizmy, wydarzenia polityczne oraz wahania walut i ceny ropy. - Ja mam jednoprocentową marżę, a płacę w euro albo dolarze. To trochę jak w kasynie - mówi. Podkreśla też, że branża jest kapitałochłonna. Klient wpłaca jedynie 30 proc. zaliczki, a resztę dopiero przed wylotem, więc touroperator musi dysponować dużą poduszką finansową.
- Na cieniutkiej marży, na minimalnym zysku, musimy się naprawdę dużo napracować, żeby ten wynik był przyzwoity - opowiada. Dlatego kluczowe są skala działalności, dywersyfikacja oraz odpowiedzialne zarządzanie kontraktami.
Upadek Neckermanna i nowy początek
Przed założeniem Nekery Nykiel kierował Neckermannem Polska, należącym do niemieckiego koncernu, który z kolei był częścią grup Thomas Cook. Gdy Thomas Cook upadł, polska spółka, choć zdrowa finansowo, musiała ogłosić niewypłacalność.
- Byłem wtedy w Baku na urlopie, wróciłem do Polski, a kilka godzin później Thomas Cook ogłosił upadłość. To był dla mnie najtrudniejszy czas, przez tydzień schudłem dziewięć kilo ze stresu - wspomina.
Mimo dramatycznych wydarzeń udało się bezpiecznie sprowadzić klientów do kraju. Nykiel podkreśla, że to doświadczenie nauczyło go, czego w biznesie turystycznym nie robić. - Nigdy nie płacimy dostawcom z opóźnieniem. Każdy hotel i linia lotnicza są u nas opłaceni zanim klient poleci na wakacje - podkreśla.
Po upadku Neckermanna szybko założył nową spółkę. - Na szczęście znalazłem inwestora, który uwierzył w projekt, mimo że byłem jeszcze prezesem spółki w likwidacji - mówi.
Kolejny cios przyszedł szybciej, niż się spodziewał
Nowa firma ruszyła w styczniu 2020 roku, a miesiąc później rozpoczęła się pandemia. Nekera nie mogła liczyć na pomoc publiczną, bo jako nowa spółka nie miała historii finansowej. - Spalaliśmy kapitał zakładowy, nie na rozwój, tylko na przetrwanie - przyznaje Nykiel.
Ratunkiem okazała się sprzedaż wakacji w Polsce. - Na szybko stworzyliśmy produkt krajowy. To było coś egzotycznego, bo nikt nie kupował wakacji w Zakopanem czy Kołobrzegu przez biuro podróży. A my sprzedaliśmy za 9 mln zł w pierwszym roku - opowiada. Zespół zgodził się na obniżki pensji i pracował w małym biurze, jak mówi Nykiel, wierząc w projekt.
Filozofia biznesu i ludzie
Gość "Biznes Klasy" podkreśla, że po doświadczeniach upadku i pandemii szczególnie dba o etykę biznesową i dobór ludzi. - Wszystkie rekrutacje prowadzę osobiście. Szukam ludzi, którzy chcą kwestionować status quo i inwestować w nowe technologie - wyjaśnia. Od początku Nekera działa bez papierowych katalogów, w pełni cyfrowo.
Dziś firma jest na prostej drodze do 100 mln zł przychodów rocznie. - Kiedyś mówiłem, że turystyka to moja pasja. Teraz wiem, że to także odpowiedzialność, za klientów, za pracowników, za partnerów. I wiem, że w tej branży nic mnie już nie zaskoczy - podsumowuje Maciej Nykiel.
W poprzednich odcinkach "Biznes Klasy" Łukasz Kijek rozmawiał z:
- Adamem Ringerem, byłym prezesem Green Caffe Nero;
- Maciejem Pankiem, prezesem firmy Panek;
- Władysławem Grochowskim z Grupy Arche;
- prof. Andrzejem Blikle, cukiernikiem i przedsiębiorcą;
- Darią Abramowicz, psychologiem biznesu, która współpracuje m.in. z Igą Świątek;
- Henryką Bochniarz, założycielką Lewiatana;
- Dawidem Zielińskim, prezesem Columbus Energy;
- Jackiem Santorskim, psychologiem biznesu i przedsiębiorcą;
- Tomaszem Karolakiem, aktorem i założycielem teatru IMKA;
- Piotrem Voelkelem, założycielem VOX Meble i Uniwersytetu SWPS;
- Jakubem Tepperem, restauratorem z Poznania;
- Wojciechem Janickim, dyrektorem Instytutu Geografii Społeczno‑Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie;
- Marianem Owerko, współzałożycielem Bakallandu;
- Marcinem Piątkowskim, profesorem Akademii Leona Koźmińskiego, autorem bestsellera "Złoty Wiek";
- Maciejem Wilkiem, dyrektorem operacyjnym Flair Airlines;
- Robertem Michalskim, założycielem Stradale Classics;
- Maciejem Oleksowiczem, prezesem Inter Cars;
- Jakubem Dwernickim, założycielem cyber_Folks i Vercom;
- Robertem Dobrzyckim, założycielem i prezesem Panattoni Europe i India;
- prof. Grzegorzem Mazurkiem, rektorem Akademii Leona Koźmińskiego;
- Dawidem Jakubowiczem, prezesem Kulczyk Investments;
- Marcinem Ochnikiem, prezes firmy Ochnik;
- Marcinem Ziopają, prezesem Zio-Max;
- Aliną Sztoch, prezeską Kubota;
- Karolem Okrasą, szefem kuchni w Platter by Karol Okrasa;
- Krzysztofem Domareckim, założycielem Grupy Selena;
- Jarosławem Szanajcą, prezesem Dom Development;
- Piotrem Fusem, współzałożycielem Grupy Auto Fus;
- Cezarym Kozaneckim, prezesem i założycielem Synektik;
- Bartłomiejem Walaszczykiem, założycielem Cars Collection;
- Pawłem Jarskim, prezesem Grupy Elemental;
- Tomaszem Salskim, współzałożycielem Grupy Klepsydra;
- Prof. Andrzejem Koźmińskim, twórca Akademii Leona Koźmińskiego;
- Martą Półtorak, współzałożycielką i prezeską Marma Polskie Folie;
- Adamem Sikorskim, prezesem Grupy Unimot;
- Kamilem Makulą, prezesem Superauto.pl;
- Marcinem Kubrakiem, współzałożycielem Enter Air;
- Jarosławem Królewskim, założycielem Synerise;
- Jarosławem Bienieckim, założycielem Runmageddonu;
- Stefanem Batorym, założycielem i prezesem Booksy;
- Piotrem Mikrutem, prezesem Grupy Śnieżka;
- Pawłem Kisielem, prezesem Grupy Atlas;
- Tomaszem Jagiełłą, prezesem Heliosa;
- Przemkiem Żebrowskim, współzałożycielem K2 Internet;
- Ryszardem Florkiem, prezesem Fakro;
- Michałem Kozakiem, prezesem Hotelu Arłamów;
- Dominiką Żak, współzałożycielką Dee Zee;
- Mateuszem Matulą, prezesem i współzałożycielem Kodano;
- Agnieszką Czajką, general managerem OTOMOTO;
- Michałem Sadowskim, założycielem Brand24;
- Wojciechem Morawskim, współzałożycielem Atlantica;
- Wojciechem Buczkowskim, prezesem Komputronika;
- Jakubem Swadźbą, prezesem i współzałożycielem Diagnostyki;
- Dariuszem Mioduskim, prezesem i właścicielem Legii Warszawa;
- Rafałem Sonikiem, prezesem Gemini Holding;
- Pawłem Wróblem, prezesem spółki NTFY;
- Zenonem Daniłowskim, prezesem Makaronów Polskich;
- Piotrem Nowosielskim, założycielem i prezes RocketJobs.pl i Just Join IT;
- Krzysztofem Pawińskim, prezesem Grupy Maspex;
- Mateuszem Dróżdżem, prezesem Cracovii;
- Igorem Klają, założycielem OTCF, twórcą marki 4F;
- Ewaldem Rabenem, prezesem Grupy Raben;
- Rafałem Modrzewskim, prezesem ICEYE;
- Przemkiem Benem Pączkiem, prezesem Nevomo;
- Krzysztofem Oleksowiczem, założycielem Inter Cars;
- Zbigniewem Jakubasem, właścicielem GK Multico;
- Martinem Lewandowskim, współzałożycielem KSW;
- Wojciechem Ćmikiewiczem, dyrektorem zarządzającym Vorwerk Polska;
- Lechem Kaniukiem, współzałożycielem SunRoof;
- Dariuszem Grzeszczakiem, prezesem i współzałożycielem Erbudu;
- Patrycją Strzelecką, współzałożycielką CashDirector;
- Konradem Howardem, współzałożycielem Booksy;
- Grzegorzem Broną, prezesem Creotech Instruments;
- Piotrem Baupre, założycielem Neo Energy Group;
- Jackiem Rutkowskim, współzałożycielem Amiki i właścicielem Lecha Poznań,
- Wiktorem Schmidtem, współzałożycielem Netguru,
- Marią Kwiatkiewicz, współzałożycielką YES,
- Robertem Podlesiem, założycielem COBI,
- Dariuszem Gałęzewskim, współzałożycielem Oshee,
- Rafałem Brzoską, założycielem InPostu,
- Rafałem Bugyi, prezesem Trumpf Hüttinger,
- Sebastianem Kondracki, współtwórcą Bielik AI,
- Pawłem Misztą, właścicielem firmy Auto Handel Miszta,
- Robertem Dobrzyckim, prezesem Panattoni Europe i właścicielem Widzewa Łódź,
- Bogusławem Leśnodorskim, prawnikiem i inwestorem,
- Markiem Troniną, twórcą Fundacji Maratonu Warszawskiego,
- Kacprem Nowickim, prezesem Nomagic,
- Gregoirem Nitot, prezesem i założycielem Sii Polska.