"Ciężkie pieniądze za niewyobrażalny skandal". Dyskusja w Senacie o budowie CPK bez jego przedstawicieli

Czy w obliczu kryzysu i zagrożeń warto wydawać setki miliardów złotych na port lotniczy, którego nie będziemy w stanie obronić i Rosjanie będą mogli te setki miliardów złotych w ciągu pięciu minut posłać w kosmos? - pytał Michał Kamiński, wicemarszałek Senatu, podczas konferencji "CPK: dla Polaków czy przeciw Polakom? Koszty i zagrożenia megaprojektu", którą zorganizowano 23 maja w Senacie. Przedstawicieli CPK nie zaproszono. W oświadczeniu dla money.pl przekonują, że program kolejowy CPK ma sens.

Centralny Port Komunikacyjny ma powstać do 2027 r. Centralny Port Komunikacyjny ma powstać do 2027 r.
Źródło zdjęć: © CPK | CPK
Marcin Walków

- Odpowiedzią na te pytania, nie mogą być premie za Polski Ład i nagrody dla pracowników cyrku w budowie, czyli zarządu portu komunikacyjnego. Wyborców złości, że cały czas "pracuje" jakiś zarząd, jakiegoś nieistniejącego portu lotniczego i bierze ciężkie pieniądze za ten cały niewyobrażalny skandal - powiedział Michał Kamiński (Koalicja Obywatelska), wicemarszałek Senatu, otwierając dyskusję na temat CPK w Senacie.

Czy Polsce i Polakom potrzebne jest dziś megalotnisko z nową siecią linii kolejowych i zmiana systemu komunikacyjnego z policentrycznego na centralistyczny? Najwyższy czas, by zapytać, czy te wydatki są zasadne - pytała z kolei posłanka Bożena Żelazowska z PSL.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kiedy powstanie CPK? Horała odpowiada na niewygodne pytania

Budują CPK dla PLL LOT. Sukces albo porażka inwestycji

Centralny Port Komunikacyjny ma powstać do 2027 r. i stać się nowym hubem dla Polskich Linii Lotniczych LOT.

Koncepcja polega na tym, że ma to być megahub, port przesiadkowy. Musi się to wiązać z awansem PLL LOT do wąskiej grupy liderów światowych w przewozach tranzytowych. W tej chwili LOT jest średnio-małym przewoźnikiem, który musi wykonać ogromny skok do przodu, by to miało sens i się powiodło. Jak się uda, to mamy sukces, a jak nie, to ogromną porażkę, wiążącą się z ogromnymi stratami - powiedział Marek Serafin, były dyrektor w Polskich Liniach Lotniczych LOT, obecnie komentator rynku lotniczego.

Jego zdaniem, trend budowy wielkich lotnisk przesiadkowych stoi pod znakiem zapytania. Wpływ na to ma zapaść rynku spowodowana pandemią COVID-19. Przypomniał, że narodowy przewoźnik korzysta obecnie z pomocy publicznej i nie jest wykluczone, że będzie potrzebne kolejne wsparcie. To zaś może wiązać się z ograniczeniami nakładanymi przez Komisję Europejską.

- LOT mówi swojemu właścicielowi: jak nam zbudujecie port, to staniemy się gigantem. Tylko co będzie, gdy tak się nie stanie? Mniejsze linie muszą walczyć o przetrwanie i szukać nisz, a nie walczyć z gigantami o przejmowanie ich części rynku - dodał Serafin.

Podważają sens piasty i szprych do CPK

Przedstawiciele rządu podkreślają, że w projekcie CPK chodzi nie tylko o budowę nowego lotniska między Warszawą i Łodzią, ale o przebudowę całego systemu transportowego Polski. Ma on umożliwić dostanie się do Centralnego Portu Komunikacyjnego w czasie do 2,5 godz. z niemal dowolnego miejsca w kraju.

To około 1800 km nowych linii kolejowych i modernizacja istniejących. . To system piasty i szprych, w którym pasażerowie i towary jeżdżą z jednego miejsca do drugiego, korzystając z przesiadki lub przeładunku w centralnym punkcie - stwierdził ekonomista Tomasz Wardak, autor książki "Piasta i szprychy" o CPK.

Przywoływał przykłady z Hiszpanii, Chin i Wielkiej Brytanii. - Jest sprawą oczywistą, że system piasty i szprych jest niedopasowany do tego, jak wygląda nasz kraj i nasza geografia, rozmieszczenie głównych ośrodków. Dla obsługi naszego układu osadniczego właściwym schematem jest równomiernie rozłożona sieć połączeń, co robione jest w Niemczech i w Chinach - ocenił Wardak.

- Dowodem na to jest materiał, przygotowany przez samą spółkę CPK, czyli Pasażerski Model Transportowy z 2020 r. Ten dokument to kopalnia wiedzy na temat paradoksów, błędów i pułapek tego systemu - dodał.

Odniósł się do zapowiedzi rządzących, że budowany wokół CPK system ma przeciwdziałać wykluczeniu transportowemu Polaków.

- Tworzenie powiatowej szybkiej kolei to pomysł systemu, który zawali się pod własnym ciężarem. Czy CPK jest dla Warszawy? Węzeł kolejowy w Warszawie zostanie zmarginalizowany. Budowany w Łodzi system ma szansę na swój renesans, a nowe lotnisko i węzeł spowodują degradację również Łodzi. Komponent militarny? Jest zupełnie nietrafiony. MON nie ogląda się na CPK, tylko wykorzystuje istniejące lotniska do szybkiego przerzutu wojsk i sprzętu. Najważniejszą inwestycją będzie ta na lotnisku we Wrocławiu - mówił dalej Wardak.

- Dla lotniska będzie to rzecz pozytywna. Nigdzie na świecie nie ma systemu zbliżonego do tego, który ma powstać w CPK. Stopień integracji lotniska z szybką koleją jest absurdalny. Pozytywne przykłady, na których warto się wzorować, to lotniska we Frankfurcie i Amsterdamie. W Korei na lotnisku Incheon zaprzestano rozwoju szybkiej kolei, bo zauważono, że przegrywa z autobusami, z wyjątkiem szybkich połączeń między głównymi miastami. Szybka kolej do lotniska to temat trudny. Warto żeby CPK porozmawiał na ten temat ze swoim doradcą strategicznym - podkreślił.

CPK i ten cały system jest budowany po to, by udowadniać, że wstajemy z kolan. Więcej efektywności, a mniej propagandy. Gdybyśmy zbudowali centralne lotnisko i linię kolejową Warszawa-Łódź-Wrocław, to z ponad połowy kraju zapewnimy wygodny dojazd na centralne lotnisko. Nie musimy budować trzynastu szprych, wystarczy jedna inwestycja sensownie połączona z lotniskiem. I będzie efekt, czyli efektywność - ocenił Tomasz Wardak.
Pasażerski Model Transportowy CPK
© PAP | Adam Ziemienowicz, Maciej Zieliński

O CPK bez przedstawicieli CPK. "Mieli wiele okazji"

Do udziału w konferencji nie zaproszono jednak przedstawicieli Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dlaczego?

Zbyt dobrze poznaliśmy ich nastawienie, butę, brak chęci przeanalizowania rozwiązań alternatywnych. Mieli dotąd wiele okazji, by się wypowiedzieć, bo pytania o sens i uzasadnienie CPK zadajemy od 2017 roku. Otrzymywaliśmy ciągle zdawkowe odpowiedzi - stwierdziła posłanka Bożena Żelazowska z PSL.

[Aktualizacja] CPK: to żadna budowa "systemu monocentrycznego"

O stanowisko poprosiliśmy biuro prasowe Centralnego Portu Komunikacyjnego. Po publikacji artykułu otrzymaliśmy odpowiedź.

- Planowana budowa linii kolejowych CPK w układzie "pajęczyny" nie jest budową żadnego "systemu monocentrycznego", tylko uzupełnieniem oczywistych braków sieć kolejowej Polski, która wynika z przyczyn historycznych, pozaborowych. Układ kolejowy w Polsce jest taki, a wynika to jeszcze z zaborów, że węzłowo położone województwa centralnej Polski (woj. mazowieckie i łódzkie) mają jedną z najniższych gęstości sieci kolejowej w kraju, a inwestycje kolejowe CPK po prostu pozwalają to zaniedbanie naprawić - mówi Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK, w odpowiedzi na pytania money.pl.

Jego zdaniem budowa inwestycji w ramach Programu Kolejowego CPK "pozwoli na skokową poprawę połączeń między głównymi miastami i regionami Polski". - I to wcale nie tylko w relacjach przebiegających przez Warszawę i CPK. Czy planowana już kilkanaście lat temu i zarzucona niepotrzebnie w 2012 r. linia "Y" Warszawa-Łódź-Poznań/Wrocław oznacza scentralizowanie przewozów? Czy połączenie trzech stolic województw wschodnich, czyli linia Białystok-Lublin-Rzeszów, której fragmentem jest przygotowywana linia CPK Milanów-Biała-Podlaska-Fronołów, to szlak centralistyczny? A nowa linia Kraków-Katowice też? - pyta retorycznie Majszyk.

Jako spółka CPK przygotowujemy budowę około 2 tys. km linii (nie 1,8 tys. km, jak mogliśmy usłyszeć na dzisiejszej konferencji w Senacie) , które uzupełnią istniejącą sieć. Nie zamierzamy jednak przecież likwidować linii istniejących. Plany CPK wpisują się w 100 proc. zarówno w zamierzenia inwestycyjne rządu, m.in. w Strategię Rozwoju Transportu, jak też w unijną transeuropejską sieć TEN-T, do której inwestycje CPK zostały dołączone - przekonuje rzecznik spółki budującej nowe lotnisko.
Wybrane dla Ciebie
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"