Ostatnia szansa dla fabryki aut w Jaworznie. Walka o 4,5 mld zł

ElectroMobility Poland, spółka odpowiedzialna za projekt polskiego samochodu elektrycznego Izera, złożyła wniosek o finansowanie z Krajowego Planu Odbudowy. Środki mają zostać przeznaczone na budowę fabryki samochodów elektrycznych w Jaworznie. "Krytyczne jest, by unikać kolejnych opóźnień" - przekazała PAP ElectroMobility Poland.

Volkswagen - Zwickau plant
13 October 2025, Saxony, Zwickau: The ID.3 and Cupra Born electric vehicles are assembled at the Volkswagen plant in Zwickau. So far, six Volkswagen, Audi and Cupra models have rolled off the production line at the plant in Saxony. The plant in Zwickau is currently not operating at full capacity. The capacity is more than 300,000 vehicles per year; according to the management, it is currently just over 200,000. Photo: Hendrik Schmidt/dpa 
Dostawca: PAP/DPA
Hendrik Schmidt
Car, Vehicle construction, traffic, Electromobility, E-car, Combustion engine, Icon, Symbol photoSpółka ElectroMobility Poland złożyła wniosek na ok. 4,5 mld zł w naborze NFOŚiGW na budowę fabryki [zdjęcie ilustracyjne]
Źródło zdjęć: © pap | Hendrik Schmidt
Katarzyna Kalus

- W ramach finalnej rewizji KPO resort klimatu chce wydłużyć okres oceny wniosków w naborze, w którym wniosek złożyła spółka ElectroMobility Poland, tak by umowy nie musiały być podpisywane do końca tego roku, tylko do końca pierwszego kwartału przyszłego roku - poinformował we wtorek PAP Biznes wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta.

Spółka ElectroMobility Poland złożyła wniosek na ok. 4,5 mld zł w naborze NFOŚiGW (Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej) w ramach działania E3.1.1 KPO (wsparcie dla gospodarki niskoemisyjnej), który trwał od końca maja do 4 lipca. Budżet tego programu wynosi blisko 4,8 mld zł, a wsparcie przewidziano w formie wejścia kapitałowego. Spółka ElectroMobility Poland zabiega o środki na uruchomienie w Jaworznie produkcji samochodów elektrycznych i hybrydowych.

Skoro Polacy zarabiają więcej, to dlaczego uważają, że biednieją? Analityk odpowiada

23 września br. prezes ElectroMobility Poland Tomasz Kędzierski powiedział PAP, że liczy na to, że w październiku zapadnie decyzja NFOŚiGW w sprawie przyznania z KPO finansowania dla projektu budowy fabryki polskiego samochodu elektrycznego w Jaworznie.

Odnosząc się do wtorkowej zapowiedzi wiceministra Bolesty, ElectroMobility Poland przypomniała, że harmonogram konkursu w ramach KPO operator konkursu - NFOŚiGW - ogłosił w marcu bieżącego roku. Spółka dodała, że przyjęte kamienie milowe konkursu zakładały ogłoszenie jego wyników do końca III kwartału 2025 r. i podpisanie umów z beneficjentami do końca bieżącego roku. "Pieniądze na realizację projektów miały trafić do beneficjentów do końca I kwartału 2026 r." - podkreśliła spółka.

ElectroMobility Poland zaznaczyła, że dostosowała proces projektowy do zaproponowanych ram konkursowych. "Zarówno proces negocjacji z potencjalnymi partnerami strategicznymi, jak i rozpoczęcie procesu budowlanego jest uzależnione od decyzji związanych z zapewnieniem głównej części finansowania" - zwróciła uwagę spółka, dodając, że po pomyślnej weryfikacji formalnej, której potwierdzenie otrzymała z NFOŚiGW, współpracowała z niezależnym doradcą Funduszu, który oceniał projekt pod względem merytorycznym - "3000 stron wniosku było analizowane pod kątem biznesowym oraz technicznym".

Prace z zespołem audytowym doradcy zostały zakończone 8 października 2025 r. Spółka nie posiada oficjalnych informacji ze strony NFOŚiGW o zmianie harmonogramu konkursu i jest gotowa współpracować z NFOŚiGW w celu sprawnej realizacji kolejnych faz zgodnie z obowiązującymi ramami - poinformowała ElectroMobility Poland.

NFOŚiGW z kolei na pytania PAP, kiedy dokładnie planuje rozstrzygnięcie konkursu i czy aktualny jest termin podpisania ewentualnej umowy o dofinasowanie z ElectroMobility Poland do końca tego roku, odpowiedział, że "według obowiązujących dokumentów rozstrzygnięcie konkursu powinno nastąpić w drugiej połowie listopada 2025 r., a podpisanie umów do końca 2025 roku".

Priorytet: uniknąć kolejnych opóźnień

Jak przypomniała ElectroMobility Poland, w przeszłości spółka wielokrotnie była zmuszona do wprowadzania zmian w sposobie realizacji projektu ze względu na opóźnienia w harmonogramie finansowania. "Ze względu na brak powołania Funduszu Elektromobilności w listopadzie 2023 r. została zerwana ciągłość projektowa. Skutkowało to dezaktualizacją założeń oraz znaczącymi stratami finansowymi. Spowodowało to także podważenie zaufania do spółki jako wiarygodnego i sprawnego partnera biznesowego" - stwierdziła.

"Prace projektowe oraz współpraca z partnerem strategicznym mogą ruszyć po zabezpieczeniu finansowania dla całości projektu, dlatego krytyczne jest, aby unikać kolejnych opóźnień" - zastrzegła ElektoMobility Poland.

Wskazała, że dynamiczne zmiany na rynku motoryzacyjnym, których skutki odczuwa polska branża motoryzacyjna, wymagają odważnych działań. "Nadzorowany przez Ministerstwo Aktywów Państwowych projekt hubu produkcyjno-rozwojowego EMP (ElectroMobility Poland) może stać się efektywnym narzędziem polityki gospodarczej rządu. Tworzy on szeroką przestrzeń do skoku technologicznego dla polskiej branży motoryzacyjnej i może zapewnić docelowo kilkadziesiąt tysięcy miejsc pracy na Śląsku" - zaznaczyła spółka.

Fabryka ma zatrudnić 7 tys. osób

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta pytany w poniedziałek, co będzie ze wsparciem dla ElectroMobility Poland w przypadku, gdy KE nie zgodzi się na przedłużenie terminu na podpisywanie umów w ramach naboru NFOŚiGW, odparł, że wtedy trzeba będzie zrobić wszystko, żeby przyspieszyć prace z doradcą.

"Będziemy musieli tak popracować z doradcą, żeby jednak podjąć tę decyzję na temat podpisania albo niepodpisania umów jeszcze w tym roku" - zaznaczył Bolesta.

We wrześniu br. prezes ElectroMobility Poland przekazał PAP, że fabryka w Jaworznie po osiągnięciu pełnych mocy produkcyjnych ma zatrudniać docelowo do 7 tys. osób.

- Biorąc pod uwagę efekt mnożnika motoryzacyjnego, w szeroko rozumianym ekosystemie fabryki, czyli u dostawców i kontrahentów, zatrudnienie może znaleźć między 20 a 30 tys. osób. To ponad połowa obecnego zatrudnienia w sektorze - ocenił Kędzierski.

Wybrane dla Ciebie
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"