Poczta ogłosiła współpracę z Temu. Ostra reakcja branży
Informacja o nawiązaniu przez państwowego operatora partnerstwa z Temu ściągnęła na firmę lawinę krytyki za, "wspieranie serwisu niszczącego branżę e-handlową" - pisze piątkowa "Rzeczpospolita". Poczta Polska argumentuje, że działa zgodnie z prawem, a Temu obsługują już wszyscy główni gracze na rynku.
Dziennik przypomina, że Poczta Polska, ogłaszając porozumienia, pochwaliła Temu za cel, którym jest osiągnięcie 80 proc. europejskich dostaw za pośrednictwem lokalnych magazynów.
Poczta Polska krytykowana za współpracę z Temu
"Jest to rozczarowujące działanie spółki Skarbu Państwa, które osłabi pozycję konkurencyjną polskich i europejskich firm. Chińskie firmy są nie tylko subsydiowane przed rząd Państwa Środka ale - jak widać - do ich rozwoju przyczyni się Poczta Polska. Jestem zdziwiona i zaniepokojona takimi partnerstwami. Musiało się to odbyć poza wiedzą rządu. Nie wierzę, że nasi politycy by do tego dopuścili" - mówi cytowana przez dziennik Patrycja Sass-Staniszewska z Izby Gospodarki Elektronicznej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kierwiński do dymisji? "Element, który może zostać położony na stole"
"Rzeczpospolita" pisze, że organizacja od dawna ostrzega, że Chiny wspierają eksport e-commerce, stosując pomoc publiczną poprzez lokalne subsydia, ulgi podatkowe i działania promujące sprzedaż bezpośrednią, co obniża koszty chińskich sprzedawców o około 20 proc.
Polscy e-sprzedawcy nie mogą z nimi konkurować cenowo, gdyż musieliby stosować zakazane prawem ceny dumpingowe.
Poczta i chiński gigant łączą siły
Poczta ogłosiła we wtorek, że nawiązuje współpracę z platformą handlu elektronicznego Temu. Krajowy operator zapewni sortowanie, przetwarzanie i dostarczanie przesyłek do ponad 22 tys. punktów odbioru.
Krajowy operator zapewni sortowanie, przetwarzanie i dostarczanie przesyłek do ponad 22 tys. punktów odbioru (w tym do najpopularniejszych sieci sklepów, tj. Żabka, Arhelan, Lewiatan, Delikatesy Centrum, ABC, Groszek Euro Sklep i Duży Ben).
Zeszłej zimy Temu uruchomiło model Local-to-Local w Polsce, aby zachęcać polskie lokalne firmy do sprzedaży na platformie. Firma dąży do tego, by 80 proc. europejskiej sprzedaży było zaopatrywane i wysyłane z lokalnych magazynów.
Temu to platforma e-commerce łącząca konsumentów z producentami, markami i partnerami biznesowymi. Działa na ponad 90 rynkach na całym świecie.
Przypomnijmy, że prezes UOKiK postawił w październiku 2024 roku zarzuty naruszania praw konsumentów przez platformę zakupową Temu.
Dotyczą one sposobu przedstawiania danych sprzedawców, niektórych treści wyświetlanych tylko w języku chińskim, a także niejednoznacznego sposobu składania zamówienia.