Prezes BMW o autach z Chin. Ostro krytykuje UE 

Oliver Zipse, prezes BMW, ostro skrytykował politykę Unii Europejskiej ws. ceł oraz zakazu sprzedaży samochodów spalinowych. Ten ostatni określił jako "katastrofę".

CEO BMW Oliver Zipse krytykuje BrukselęCEO BMW Oliver Zipse krytykuje Brukselę
Źródło zdjęć: © Getty Images | Qilai Shen
Michał Wąsowski

Oliver Zipse, CEO BMW, wyraził swoje niezadowolenie z polityki Unii Europejskiej podczas przemówienia w piątek w Monachium.  

Zipse jest optymistycznie nastawiony do rozmów celnych z USA. - Jestem pewien, że osiągniemy wynik, z którym będziemy mogli sobie poradzić - powiedział w Monachium. Obecnie trwają negocjacje dotyczące nowych zasad celnych między USA a UE. W sobotę Donald Trump ogłosił nałożenie 30-proc. ceł na towary z UE od 1 sierpnia.

Szef BMW krytykuje politykę celną UE. Chodzi o Chiny

Dla BMW korzystne byłoby wprowadzenie modelu rozliczeniowego, który umożliwiłby bezcłowy eksport z USA. Zakład BMW w Spartanburgu w Karolinie Południowej produkuje 400 tys. samochodów rocznie, co pokrywa połowę sprzedaży w USA.

Jednocześnie Zipse skrytykował politykę celną Brukseli. - Najwyższe stawki celne w naszej branży pochodzą z Brukseli, nie z Białego Domu - stwierdził, odnosząc się do 31-procentowego cła na import z Chin. Obejmują one auta produkowane przez BMW w Państwie Środka i eksportowane do Europy. Zipse podkreślił, że europejscy politycy zapominają, iż firmy z Europy działają globalnie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zanim zaufasz ChatGPT, zobacz jak działa polski Bielik - Sebastian Kondracki w Biznes Klasie

Oliver Zipse przeciwko zakazowi sprzedaży aut spalinowych

Zipse sprzeciwił się również zakazowi sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Europie od 2035 r. - Obecny system to katastrofa - powiedział, podkreślając, że regulacje powinny uwzględniać cały cykl życia pojazdu.

Zapytany o inwestycje w technologie wodorowe, Zipse odparł, że BMW już w nie inwestuje. Podkreślał przy tym, że to jedyna technologia, którą Europa może wykorzystać samodzielnie.

Wyzwania dla rynku e-samochodów

Zipse zauważył, że sprzedaż e-samochodów na świecie słabnie, a w Niemczech głównie firmy wymieniają flotę. Na rynku prywatnym brakuje przystępnych cenowo modeli średniej wielkości i małych samochodów.

BMW przekształca swoją fabrykę w Monachium w zakład produkujący wyłącznie e-samochody. Nowa fabryka również będzie produkować tylko e-auta, ale pozostałe 30 zakładów na świecie nadal będzie produkować silniki spalinowe.

Wybrane dla Ciebie
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Koniec ery Atlasa. Nowa strategia USA to wstrząs dla gospodarki UE
Koniec ery Atlasa. Nowa strategia USA to wstrząs dla gospodarki UE
Kamera wycelowana w posesję sąsiadów. Ważna decyzja prezesa UODO
Kamera wycelowana w posesję sąsiadów. Ważna decyzja prezesa UODO