Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|
aktualizacja

"Stworzyły potwora". Linie lotnicze uderzają w sądy i UE

32
Podziel się:

"Potwór", który dodał miliardy do kosztów podróży - tak szef zrzeszenia ponad 330 linii lotniczych z całego świata nazywa unijne przepisy o odszkodowaniach za odwołane i opóźnione loty. W tym roku przewoźnicy zarobią na czysto średnio 25 zł za każdego przewiezionego pasażera.

"Stworzyły potwora". Linie lotnicze uderzają w sądy i UE
Linie lotnicze krytykują unijne przepisy dot. odszkodowań za opóźnione i odwołane loty (Getty Images)

- Przez ponad dwie dekady źle opracowane rozporządzenie pozwoliło sądom w całej Europie stworzyć potwora, który dodał miliardy do kosztów podróży. Nie miało to jednak żadnego pozytywnego wpływu na opóźnienia lub odwołania lotów - powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych IATA, otwierając w Dubaju doroczne walne zgromadzenie blisko 300 linii lotniczych.

Chodzi o unijne rozporządzenie 261 z 2004 r., które przyznaje pasażerom prawo do odszkodowania, gdy ich lot został odwołany lub opóźniony o co najmniej 3 godziny. To nawet 600 euro.

- Z pewnością organy regulacyjne w końcu dostrzegłyby ironię w tym, że linie lotnicze pokrywają koszty opieki i pomocy pasażerom, podczas gdy była to jednoznaczna awaria w agencji kontroli ruchu lotniczego - dodał, odnosząc się do ubiegłorocznej usterki technicznej w Wielkiej Brytanii, która tylko jednego dnia uziemiła ponad 500 samolotów i dziesiątki tysięcy pasażerów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Odszkodowanie za opóźniony lot. Komu przysługuje?

"Potwór", "koszmar". Unijne przepisy to sól w oku linii

Nie po raz pierwszy Walsh uderza w prawo do odszkodowań za opóźnione loty. A trzeba podkreślić, że na wypracowanych dwie dekady temu w Unii Europejskiej przepisach wzorują się teraz Stany Zjednoczone, Kanada, a także regulatorzy z Azji i Bliskiego Wschodu. Rok temu Walsh, były prezes Aer Lingus i British Airways, nazwał te przepisy "zarazą" i "koszmarem".

Było to niedługo po tym, jak TSUE orzekł, że odwołanie rejsu z powodu śmierci pilota nie jest okolicznością nadzwyczajną, która zwalniałaby linię lotniczą z konieczności wypłaty odszkodowania pasażerom.

- Rozporządzenie jest krótkie, ale orzecznictwo do tych przepisów to już encyklopedia - mówiła w programie Money.pl Renata Piwowarska, Rzecznik Praw Pasażerów w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Tłumaczyła w ten sposób, dlaczego dochodzenie odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot to nierzadko długi proces. Linie lotnicze mogą bowiem uniknąć odszkodowania, gdy dowiodą, że opóźnienie lub odwołanie rejsu nastąpiło nie z ich winy.

Te bowiem chciałyby nie płacić odszkodowań. Podnoszą m.in. argument, że czasami kwota odszkodowania może być wyższa niż cena biletu, jaką zapłacił pasażer. Odszkodowanie w kwocie od 250 do 600 euro otrzymują także pasażerowie, którym bilet zafundował ktoś inny, np. pracodawca.

- To pasażer doświadcza niedogodności związanych z oczekiwaniem na lotnisku. To pasażerowi przysługuje odszkodowanie - tłumaczyła Piwowarska z ULC.

Jednak zmian w przepisach i pójścia na rękę przewoźnikom nie wykluczano w Unii Europejskiej. Dyskusja o nowelizacji przepisów trwa od czasu pandemii, gdy przewoźnicy masowo odwoływali loty. Na stole był choćby pomysł, aby wydłużony został czas opóźnienia, od którego przysługuje odszkodowanie albo że usterka techniczna nie będzie powodem do wypłaty odszkodowania.

Eurocontrol wylicza, że główne przyczyny opóźnień i odwołań lotów w europejskiej przestrzeni powietrznej to usterki techniczne, warunki pogodowe, strajki personelu oraz trudności związane z zarządzeniem przestrzenią powietrzną. Średnia punktualność w Europie w kwietniu 2024 r. wyniosła 72,6 proc.

Według przewoźników lotniczych koszty odszkodowań za opóźnione loty nie przekładają się na poprawę punktualności. Walsh wskazał przede wszystkim na kontrolerów ruchu lotniczego i nieefektywne systemy zarządzania przestrzenią powietrzną, które mogłyby skrócić czas podróży, przyczyniając się także do redukcji emisji dwutlenku węgla.

Przepisy te stworzyły też gałąź biznesu dla kancelarii pośredniczących w uzyskiwaniu odszkodowań w zmian za 25-50 proc. prowizji od przyznanego odszkodowania.

25 zł za pasażera. Ile zarabiają na nas linie lotnicze?

IATA reprezentuje interesy ponad 330 przewoźników lotniczych z całego świata, w tym Polskich Linii Lotniczych LOT, Lufthansy, British Airways czy KLM. Organizacja prognozuje, że w tym roku przychody linii lotniczych sięgną rekordowego biliona dolarów. "Zjedzony" przez koszty działalności i podatki zysk ma wynieść 30,5 mld dol.

- Nie jest to niestety rekord i oznacza marżę netto na poziomie nieco ponad 3 proc. Ale biorąc pod uwagę, gdzie byliśmy zaledwie kilka lat temu, jest to duże osiągnięcie - dodał Walsh, podkreślając, że transport lotniczy wyszedł już z bezprecedensowego kryzysu spowodowanego pandemią.

Do końca tego roku linie lotnicze planują przewieźć prawie 5 mld pasażerów na ponad 22 tys. tras, wykonując łącznie 39 mln rejsów. Do tych statystyk nie wliczają się m.in. wyniki tanich linii lotniczych Ryanair i Wizz Air, które nie należą do IATA. Zysk w przeliczeniu na jednego pasażera wyniesie 6,14 dol., czyli niespełna 25 zł.

- Rządy, które uwielbiają patrzeć na naszą branżę w poszukiwaniu nowych dochodów podatkowych, muszą zrozumieć, że nasze marże są liche - dodał Walsh.

IATA wylicza, że w ciągu ostatniej dekady realny koszt podróży lotniczych spadł o 34 proc. Średnia cena biletu lotniczego w dwie strony ma w tym roku wynieść 252 dol.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(32)
realia
2 miesiące temu
Rościć uzasadnione zegarem odszkodowanie to jedno. Faktycznie go dostać to odległa rzecz. Gdyby rządzący UE faktycznie chcieli pomóc pasażerom, to takie odszkodowania np. w mniejszych kwotach typu 100 euro, powinny być wypłacane niezwłocznie. Nie dalej niż miesiąc. A wszelkie rozliczenia pomiędzy liniami, lotniskami czy ubezpieczalniami za np. pogodę, to byłaby ich wewnętrzna sprawa. Obecnie pogodowa przyczyna chroni linie lotnicze w takich przypadkach jak: samolot sieciowy np. z Rzeszowa do Warszawy miał opóźnienie przez burzę. Potem z Warszawy opóźniony wyleciał do Berlina. W Berlinie miał 6godz. opóżnienia do Poznania. Ci pasażerowie z Berlina nic nie dostaną bo przyczyną były naturalne warunki dot. tego samego samolotu - nie lotu. Ci z Warszawy też nie o ile ponad czas. Jaka jest prawdziwa intencja publikowania takich tekstów? Rządzący tymi liniami zobaczyli liczby, że nie faktyczne odszkodowania są problemem, ale koszty na prawników i administracje zajmującą się obsługą tych roszczeń. Dlatego przez media naciskają na swoich kolegów w rządzie UE by to zmienili, bo inaczej dywidendy dla nich i ich rodzin im się obniżą. A dziennikarz już odpowiednio koloryzuje tekst emocjami.
...mm
2 miesiące temu
Chyba da się zrobić coś na kształt ubezpieczeń wzajemnych i doliczać składkę do biletu, ale nie procentową, tylko stałą. Bo jeśli bilet jest za 30$ i mają zwracać 600€ , to wiadomo, że boli.No ,ale lepiej lobbować(oficjalna nazwa przekupstwa) i wkurzać pasażerów groźbami
Niezależny
2 miesiące temu
To bardzo duży zysk a dla nich mało
Szkoda
2 miesiące temu
Shai Wess, prezes Virgin Atlantic... 4,3 mln euro wynagrodzenia. To jest najwyższa stawka roczna. Następnie jest As też powyżej czterech mln. rocznie. Później prawię cztery mln. I tak dalej... Jak oni są w stanie tyle zarabiać rocznie, skoro ich firmy ledwo dają radę ciągnąć ten biznes. Jeśli są poślizgi nie wynikające z ich winy, to niech odzyskują pieniądze od winnych. Ludzie płacą im, więc to oni płacą odszkodowania. Jeśli podróżni zaczną płacić za podróż wieży kontrolnej, to wtedy wieża kontrolna będzie płacić odszkodowania, jeśli się lot nie odbędzie. Ostatnio wszyscy w swoich tłumaczeniach stawiają na mało kumatych. Znaczy, że ludzie faktycznie są w intelektualnym regresie.
Olo
2 miesiące temu
Marża słabsza niż twórcy marki Red is Bad. Państwo dało mu 350 mln, kupił agregaty w Chinach za 70 mln i 280 mln zysku zostało. Niech się uczą robić biznesy od PiSiorów...
...
Następna strona