Volkswagen Grand California to "dom na kółkach" nie tylko na lato. Ile kosztuje i czy można też na tym zarobić?

Volkswagen Grand California to "większy brat" popularnego kamper-vana. Prowadzi się jak duży dostawczak albo mały autobus. Oferuje jednak pełną niezależność - od pogody i niedostatków infrastruktury na kempingu. Ma to jednak swoją cenę. Dość wymierną - kosztuje tyle, co małe mieszkanie w dużym mieście. I wymaga posiadania drugiego auta na co dzień.

VW Grand CaliforniaVW Grand California to kamper, który daje pełną niezależność od warunków pogodowych. Może być wykorzystywany również poza sezonem
Źródło zdjęć: © money.pl | Marcin Walków
Marcin Walków

Nie będzie przesadą napisanie o Volkswagenie Grand Californii, że to dom na kółkach, a w zasadzie mikrokawalerka. Jest tu kuchnia, łazienka z toaletą, część dzienna, sypialnia, a nawet dodatkowe łóżko na antresoli. I to wszystko na powierzchni niespełna 12 mkw. Kamper ten mierzy 5,98 m długości, 2,04 m szerokości. Wewnątrz można swobodnie stać i chodzić, bo wysokość kabiny w świetle wynosi od 2,18 do 2,2 m.

Volkswagen Grand California. Jak wygląda kamper?

Nadwozie VW Grand Californii może być dwukolorowe. W przypadku testowanego egzemplarza była to konfiguracja patriotyczna - biało-czerwona. Uzasadniona, bo samochody te montowane są w fabrykach Volkswagena w Wielkopolsce. Decydując się na odpowiednie połączenie kolorystyczne, można dodać do wyglądu kampera "szczyptę" premium. Zwłaszcza gdy postawimy na połączenie metalicznych lakierów w kolorze srebrnym i ciemnoszarym. Ale to opcja za 11 tys. 750 zł.

VW Grand California
VW Grand California ma sześć metrów długości i prawie trzy metry wysokości © money.pl | Marcin Walków

VW Grand California tworzy naprawdę komfortowe warunki do długiego przebywania poza domem dla dwóch dorosłych osób. W przypadku konfiguracji 2+2 może być już trochę tłoczno, zwłaszcza że opuszczone górne łóżko i dostawiona do niego drabinka ograniczą możliwości używania i poruszania się w przedniej części kabiny.

VW Grand California
VW Grand California oferuje też wysuwane łóżko nad przednimi fotelami. Wówczas z kampera mogą korzystać dwie osoby dorosłe i dwoje dzieci © money.pl | Marcin Walków

Wystrój wnętrza można określić jako minimalistyczny i nowoczesny. Kolorystyka utrzymana jest w jasnej tonacji - szarościach i bieli. Do tego mamy podłogę pokrytą wykładziną imitującą drewno.

VW Grand California
VW Grand California - widok z wejścia w stronę tylnej części kabiny © money.pl | Marcin Walków

Pod sufitem przez niemal całą część mieszkalną ciągną się podwójne rzędy półek z miejscem do przechowywania. Nie brakuje go też w części kuchennej, a w dziennej - schowków na drobiazgi.

Mówi się, że sercem każdego domu jest kuchnia. Nie inaczej jest w przypadku VW Grand Californii. Już od wejścia ciągnie się wyspa, w której znajdziemy wysuwaną szufladę lodówki wraz z komorą mrożącą, dwupalnikową kuchenkę gazową oraz zlew. Są też szuflady do przechowywania i mały rozkładany stolik od zewnątrz - na napoje, do ładowania smartfona albo ustawienia tabletu, by oglądać mecz lub Netfliksa.

VW Grand California
VW Grand California ma na wyposażeniu lodówkę z niewielką zamrażarką © money.pl | Marcin Walków
VW Grand California
VW Grand California wyposażona jest w dwa palniki gazowe oraz zlewozmywak. Wszystko ukryte pod taflami przyciemnionego szkła © money.pl | Marcin Walków

Tam też znajdziemy wejście do niewielkiej łazienki, wyposażonej w toaletę chemiczną, umywalkę, prysznic i szafkę z lustrem.

VW Grand California
Miskę umywalki można jednym ruchem złożyć, a rączkę prysznica zamontować w uchwycie nad szafkami, tworząc prysznic © money.pl | Marcin Walków

Część dzienną tworzy dwuosobowa, wąska kanapa, rozkładany stolik oraz dwa przednie fotele, które można obrócić o 180 stopni.

VW Grand California
"Salon" Grand Californii to miejsce do pracy albo spożywania posiłków w warunkach niepogody. Przednie fotele można obrócić o 180 stopni © money.pl | Marcin Walków

Do wnętrza prowadzą szerokie przesuwane drzwi ze zintegrowaną rozsuwaną moskitierą. To świetne rozwiązanie, pozwalające zapewnić dostęp światła dziennego i świeżego powietrza do środka, "otworzyć" przestrzeń mieszkalną, a równocześnie nie wpuszczać do środka insektów.

VW Grand California
Świetnym rozwiązaniem jest rozsuwana moskitiera w drzwiach głównych. Szkoda, że nie znajdziemy jej też w mniejszej VW Californii 6.1 © money.pl | Marcin Walków

Moskitiery znajdziemy też w każdym z otwieranych w części mieszkalnej okien. Podobnie jak rolety zaciemniające wnętrze i niewpuszczające do środka spojrzeń ciekawskich. A na te warto być gotowym, bo VW Grand California wciąż potrafi budzić zainteresowanie na kempingach.

VW Grand California
Rolety jako zasłony znajdziemy tylko w mniejszych oknach. Szyby w drzwiach przednich oraz szybę czołową można zasłonić, wykorzystując płachty materiału. Nie jest to zbyt estetyczne rozwiązanie © money.pl | Marcin Walków

Dużym atutem każdego kampera jest rozsuwana wzdłuż prawej burty szeroka markiza. Przedłuża ona część użytkową o dodatkowe metry kwadratowe. W tylnych dzielonych drzwiach VW Grand Californii znajdziemy schowane dwa rozkładane krzesła i stolik. Jadąc w większym gronie, spokojnie można stworzyć w ten sposób część dzienną na zewnątrz.

VW Grand California
Dzięki wysuwanej markizie przestrzeń "życiową" Grand Californii można znacząco powiększyć © money.pl | Marcin Walków

Tylne łóżko ma 136 cm szerokości i 193 cm długości. Zmieszczą się na nim dwie dorosłe osoby. Pod łóżkiem mieści się 180-litrowy schowek. Można tam z powodzeniem umieścić torby z bagażami na czas podróży, większe pojemniki z akcesoriami niezbędnymi na kempingu. Na rowery przewidziano bagażnik na tylnych drzwiach (udźwignie 35 kg).

VW Grand California
Widok na łóżko, ścianę łazienki i część kuchenną od strony otwieranych promieniście tylnych drzwi. Nad łóżkiem po obu stronach są podwójne schowki. Dodatkowy znajdziemy też nad tylnymi drzwiami © money.pl | Marcin Walków
VW Grand California
Środkową część stelażu z materacem można podnieść, żeby nie wychodząc na zewnątrz, dostać się do schowków w tylnej części kabiny © money.pl | Marcin Walków

Z tyłu w jednej z "szafek" schowano też dwie duże butle gazu. W drugiej zaś kabel podłączeniowy do prądu, zarówno z "kamperową" wtyczką, jak i przejściówką do gniazdka 230V. Pozwala to na gotowanie posiłków, podgrzewanie wody, ogrzewanie bądź chłodzenie wnętrza i zasilanie pokładowego akumulatora, korzystanie z gniazdek wewnątrz auta. Nawet bez zewnętrznego źródła prądu, naładowane do pełna akumulatory Californii pozwolą spędzić w dziczy spokojnie ponad dobę, bez rezygnacji z wygody.

VW Grand California
Po prawej stronie ukryto dwie butle z gazem. Po lewej jest miejsce na kable elektryczne i osprzęt kempingowy. Przestrzeń pod łóżkiem z powodzeniem można wykorzystać do przewożenia toreb oraz przechowywania większego sprzętu podczas kempingu © money.pl | Marcin Walków

VW Grand California też pełną niezależność od pogody i z powodzeniem można go wykorzystywać nie tylko latem. Sam wybrałem się nad polskie morze wczesną jesienią i nie przeszkadzał mi ani padający deszcz, ani chwilami przygrzewające słońce.

VW Grand California
Mając do dyspozycji gniazdka 230V nic nie stoi na przeszkodzie, by na kemping zabrać ulubiony grill, blender albo niewielki ekspres do kawy i jeść prawie jak w domu © money.pl | Marcin Walków

Jak jeździ VW Grand California?

Wszystko zapakowano w nadwozie wysokie na 2,97 m. I sprawia to, że VW Grand California jest uniwersalnym i dającym niezależność samochodem kempingowym. Ale zupełnie nie nadaje się do jazdy na co dzień. Jest duża, długa i ciężka (3,5 t). To w końcu samochód, będący zabudową największego "dostawczaka" tej marki, czyli Volkswagena Craftera.

W manewrowaniu pomaga jednak kamera cofania, czujniki parkowania oraz duże, podwójne lusterka. Trzeba pamiętać też o tym, co nad głową - wysokie na trzy metry auto nie wszędzie wjedzie. Pod tym względem Grand California jest zupełnym przeciwieństwem kamper-vanów, takich jak VW California 6.1. czy Mercedes Marco-Polo, które z powodzeniem mogą być jedynym samochodem w rodzinie, równie dobrze sprawdzającym się do codziennej jazdy.

Za to w drodze na wymarzony wypoczynek, VW Grand California prowadzi się bardzo dobrze. Siedzi się wygodnie i wysoko, uzyskując bardzo dobrą widoczność. Armia asystentów pomaga m.in. w utrzymywaniu pasa ruchu, a adaptacyjny tempomat utrzymuje prędkość oraz odległość od poprzedzającego auta. Do tego mnóstwo podręcznych schowków w kabinie kierowcy i proste, ale wygodne fotele z dwoma podłokietnikami.

Pod maską silnik 2.0 TDI oferujący 177 KM mocy. Do tego 8-biegowy automat i napęd na przednią oś. O tym ostatnim warto pamiętać na kempingu, bo po nocy ulewnego deszczu rano może się okazać, że 3,5-tonowa Grand California ugrzęzła w błocie.

VW Grand California
Kokpit VW Grand Californii to rozwiązania z Volkswagena Craftera. Są multimedia, dużo podręcznych schowków do ładowania i wygodne fotele © money.pl | Marcin Walków

Podczas przejazdu przez miasto VW Grand California spala około 8-10 l/100 km. Atuty dieslowskiego silnika ujawnia jednak w drodze na kemping. Podczas jazdy drogą ekspresową z prędkością około 110-120 km/godz., spalanie spada do średnio 6,5 l/100 km.

VW Grand California: ile trzeba wydać na kamper i ile można zarobić?

Testowany egzemplarz wyceniono na niewiele ponad 400 tys. zł brutto w cenach katalogowych. Jednak ceny tego modelu zaczynają się od 350 tys. 168 zł. Jest też dostępna Grand California 680, oferująca o 80 cm dłuższe nadwozie. Jej dopuszczalna masa całkowita przekracza jednak 3,5 t, zatem do kierowania nią potrzebne jest już prawo jazdy kategorii C.

Czy posiadanie kampera się opłaca? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Jak pisaliśmy w money.pl, wynajem kampera na 10-dniowe wakacje dla czteroosobowej rodziny to koszt kilku tysięcy złotych. Na kamperze można zarabiać, jeśli zdecydujemy się go odpłatnie wynajmować innym w czasie, gdy sami z niego nie korzystamy.

W Polsce zarejestrowanych jest ponad 25 tys. kamperów. Boom zakupowy przypadł na czas pandemii, czyli ostatnie dwa lata. W 2021 r. zarejestrowano 4832 kampery, w tym 2191 nowych aut prosto z salonu. Kupują je jednak przede wszystkim wypożyczalnie.

- Szacujemy, że obecnie w Polsce swoje kampery wynajmuje zaledwie 2 proc. posiadaczy, choć grupa ta stale rośnie. Dla zdecydowanej większości klientów indywidualnych kamper to prywatny "dom na kółkach", czyli miejsce intymne urządzone według własnych potrzeb - mówi Lukáš Janoušek, założyciel i dyrektor generalny platformy Campiri, w odpowiedzi na pytania money.pl.

Nie odnosząc się do konkretnego modelu Janoušek szacuje, że kamper średniej klasy, wynajmowany przez około 100 dni w roku, także w sezonie letnim, może przynieść właścicielowi przychód w wysokości około 50 tys. zł.

Dodaje, że wysokość zarobku z najmu kampera zależy od kilku czynników: wielkości auta, rocznika i wyposażenia, a także sezonu (latem stawki i zainteresowanie są wyższe). I przypomina, że do kosztów utrzymania trzeba doliczyć:

  • ubezpieczenie dla samochodu z opcją jego wynajmowania,
  • standardowe przeglądy oraz wymianę płynów i części eksploatacyjnych,
  • koszty butli gazowych, chemii do toalety
  • okresowe przeglądy instalacji gazowej, elektrycznej i wodnej,
  • przeglądy szczelności zabudowy kempingowej,
  • zakupy kompletów letnich i zimowych opon,
  • garażowanie kampera w sezonie zimowym.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl 

Wybrane dla Ciebie
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm zdecydował
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm zdecydował
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją