Notowania

marketing
18.07.2011 10:00

Jaka jest twoja strategia współpracy z firmą Google?

...

Podziel się
Dodaj komentarz

Platformy wielostronne (multisided platforms – MSP) mogą obniżyć twoje koszty transakcyjne i zwiększyć zasięg rynkowy. Ale silne firmy, takie jak Microsoft, Google i Apple, wykazują tendencję do zagarniania większości korzyści ze swoich platform. Dzieje się tak głównie dlatego, że gracze, którzy podejmują współpracę z nimi, nie rozumieją dobrze motywów i strategii operacyjnych platform. W rezultacie często okazuje się, że firma beztrosko przekazuje platformie kontrolę nad swoimi klientami lub mimowolnie ulega utowarowieniu.

Hagiu i Yoffie, dwaj profesorowie Harvard Business School, analizują, jak platformy wielostronne mogą wykorzystywać swoją pozycję do „blokowania” podmiotów, które się do nich przyłączą. Autorzy udzielają wskazówek, które pomogą menedżerom opracować skuteczną strategię współpracy z tymi strukturami, i wskazują trzy podstawowe kwestie do rozstrzygnięcia. Przede wszystkim, zdecyduj, czy chcesz przystąpić do gry z istniejącą platformą MSP, zbudować własną tego typu strukturę czy podążać obiema tymi drogami. Jeśli dojdziesz do wniosku, że korzystnie będzie stać się stroną platformy MSP należącej do innej firmy, ustal, czy lepiej przyłączyć się tylko do jednej, czy do wielu z nich. A kiedy wybierzesz już te, z którymi chcesz podjąć współpracę, zastanów się, jak to zrobić – które funkcje lub usługi przyjąć, a które odrzucić, aby utrzymać przewagę konkurencyjną.

Firmy, którym brak siły, aby oddziaływać na platformy MSP, mogą mieć dostęp do węższego wachlarza opcji. Ale wiele przedsiębiorstw – zarówno w pojedynkę, jak i w sojuszu z innymi podmiotami – może dokonywać wyborów, które wyróżnią je wśród rywali i nie dopuszczą, by MSP przejęła nad nimi kontrolę.

Tagi: marketing, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz