Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KRWL
|

Puste półki sklepowe w Polsce? Eksperci liczą się z kryzysem branży transportowej

115
Podziel się:

Unijny Pakiet Mobilności może pogrążyć polskie firmy transportowe. Eksperci uważają, że nowa regulacja może kosztować polskie formy nawet 14 mld zł. Może też wywołać to kryzys na rynku, a co za tym idzie na pólkach sklepowych może zabraknąć wielu produktów. Cała Europa walczy w tej chwili o kierowców, których po prostu w UE brakuje.

Puste półki sklepowe w Polsce? Eksperci liczą się z kryzysem branży transportowej
Czeka nas kryzys związany z brakiem kierowców? (Adobe Stock, ©michalsen - stock.adobe.com)

W lutym 2022 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy związane z unijnym Pakietem Mobilności. Dyrektywa nazywana jest "lex specialis" i dotyczy pracowników delegowanych. Nowe prawo może odbić się na polskim rynku transportowym. Zdaniem Macieja Wrońskiego ze Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska wdrożenie nowych regulacji może kosztować polskich przewoźników nawet 14 mld zł rocznie.

Nowe regulacja unijna pogrążą polskie firmy?

Mariusz Frąc z BCC Polska powiedział Monday News, że z powodu tego, że dla części firm transportowych koszty mogą przekroczyć dochodu, to nowe regulacje mogą doprowadzić do upadku części firm transportowych.

Zdaniem Anny Brzezińskiej-Rybickiej dodatkowej koszty bez osłonowych rozwiązań mogą pogrążyć polskie firmy. W tej chcieli kierowca pracujący na trasach międzynarodowych zarabia około 7-8 tys. zł netto. Nagły wzrost pensji może wywołać ogromny szok wśród firm zajmujących się transportem.

Zobacz także: Nadchodzą chude lata? Prof. Belka: Włos jeży się na głowie. Polska idzie na żywioł

To jak wygląda kryzys na rynku usług logistycznych dokładnie widać na przykładzie Wielkiej Brytanii. Tam z powodu splotu brexitu i pandemii zabrakło kierowców, co wiązało się z ogromnymi problemami z bieżącymi dostawami produktów do sklepów. W niektórych miejscach na Wsypach zaczęło brakować nawet mleka.

Już teraz brakuje w Polsce kierowców

Czy taki scenariusz czeka Polskę? Jeżeli faktycznie szok wywołany nowymi regulacjami spowoduje wycofanie się części firm rynku, to może zabraknąć w naszym kraju odpowiedni ilości pojazdów i kierowców, a to będzie wiązało się z utrudnieniami w dostawie produktów do sklepów.

Już teraz polskie organizacje branżowe szacują, że obecnie brakuje w Polsce blisko 120 tys. kierowców. Tymczasem jeszcze dwa lata temu braki szacowano na około 100 tys.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
MondayNews
KOMENTARZE
(115)
WYRÓŻNIONE
wujek Dobra R...
3 lata temu
Wystarczy że Sasin każe Obajtkowi wykupić firmy transportowe i półki będą pełne !!.
darek
3 lata temu
kto pisze te artykulu?od kiedy kierowca zarabia 6-7 tys?przewaznie kierowca zarabia na miedzynarodowce najnizsza krajowa i od tego ma placony zus itd.reszta to nalezne diety dodatki za prace w nocy itd.oskladkowane jest tylko to co idzie z najnizszej krajowej.reszta pod stolem bez podatku.dobrze ze wreszcie zarobkami zasadniczymi po zmianach zblizmy sie choc troche do cywilizowanej europy zachodniej.kierowca zachodni robi ta sama robote i ma 1800eur oficjalnie a polski 500eur.mam nadzieje ze przesieje ta zmiana polski rynek transportowy i slabe firmy ktore do tej pory zerowaly na kierowcach padna.co mnie jako kierowce obchodzi ze jeden przewoznik z drugim schodza ze stawki za transport byle jechac a potem placza ze sie nie oplaca.
vfd
3 lata temu
Zero stabilności prawnej i podatkowej. Jak gospodarka ma rosnąc? U nas dba się głównie o niechcących pracować i ludzi o niskich kwalifikacjach podnosząc pensje minimalne. A przedsiębiorców traktuje się jak dojne krowy. Podnosi im ZUS i koszty płac dla pracowników. Zewsząd są atakowani przepisami trudnymi do interpretacji, kontrolami skarbowymi, nowymi obowiązkami, podatkami, podwójnymi składkami zdrowotnymi. Traktuje się ich jak potencjalnych oszustów. Założysz biznes, to za jakiś czas zmienią przepisy i musisz go zamknąć. Nic dziwnego, że ludzie uciekają za granicę pracować lub tam zakładają firmy albo siedzą w szarej strefie. Mimo wszytsko da się zarobić. Wszystko zależy od nas, naszych umiejętności i starań. Przeczytajcie sobie ksiazke pt. Emerytura nie jest Ci potzerbna Jest o zarządzaniu pieniędzmi by ludzie mogli się dowiedzieć jak mogą sami zbudować sobie bezpieczeństwo finansowe, a nawet osiągnąć wolność finansową.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (115)
Krzysiek
3 lata temu
a moze mi ktos wytlumaczyc po co meczyc sie u polskiego prywaciarza za miske ryzu skoro w Niemczech za taka sama prace mozna zarobic CZTERY razy tyle co w PL?
Śmiech
3 lata temu
Skończyły się czasy, gdy Pan Janusz, szanowny przedsiębiorca, mógł płacić trzy tysiące, bo - jak zwykł mawiać - "na to stanowisko mam jeszcze 20 innych kandydatów". Teraz Pan Janusz, szanowny przedsiębiorca, musi godziwie ZAPŁACIĆ. No, chyba że sam chce rozwozić towary do sklepów...
POLEXIT
3 lata temu
No to teraz widzimy czym jest ue " dobrobyt "
teraz opieka ...
3 lata temu
Mam wszystkie kategorie 25 letnie doświadczenie bezkolizyjnej jazdy ale za tą stawkę nie pracuję i prawo jazdy się marnuje
ProstaSprawa
3 lata temu
Jak firma odpowiednio zapłaci, to kierowcy się znajdą.
...
Następna strona