Widać "efekt Trumpa". Linie lotnicze już obniżyły prognozy zysków

Linie lotnicze zarobią w tym roku 7,2 dol. w przeliczeniu na pasażera. Łącznie to 36 mld dol. zysku i 4,99 mld podróżnych. Prognozy są bardzo dobre, ale niższe niż pół roku temu. - Zostały osłabione przez napięcia handlowe i spadek zaufania konsumentów - ostrzega Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników IATA.

"Efekt Trumpa""Efekt Trumpa" w liniach lotniczych. Prognozy zysków zrewidowane w dół
Źródło zdjęć: © Getty Images | Alex Kraus Bloomberg, Anna Moneymaker
Marcin Walków

- Zysk w wysokości 36 mld dol. jest znaczący. Oznacza to jednak zaledwie 7,20 dol. na pasażera. To wciąż niewielki bufor, a każdy nowy podatek, wzrost opłat lotniskowych lub nawigacyjnych, szok popytowy lub kosztowne regulacje szybko wystawią odporność branży na próbę - podkreślił Willie Walsh, dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych IATA, prezentując w New Delhi najnowsze prognozy ekonomiczne dla branży lotniczej.

Ocenił, że ten rok będzie lepszy dla przewoźników lotniczych niż poprzedni, choć poniżej wcześniejszej prognozy z grudnia.

- Pierwsza połowa 2025 r. przyniosła znaczną niepewność na światowych rynkach. Najważniejszym pozytywnym czynnikiem jest cena paliwa lotniczego, która spadła o 13 proc. w porównaniu z 2024 r. i 1 proc. poniżej poprzednich szacunków. Co więcej, przewidujemy, że w 2025 r. linie lotnicze przewiozą więcej osób i ładunków niż w 2024 r., nawet jeśli poprzednie prognozy popytu zostały osłabione przez napięcia handlowe i spadek zaufania konsumentów - dodał.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Na pokładzie samolotu to kapitan rządzi. Może usunąć pasażera z rejsu

"Efekt Trumpa" w lotnictwie. Jak cła wpłynęły na linie lotnicze?

Na czym dokładnie polega wpływ "efektu Trumpa" na obniżone prognozy linii lotniczych? - Przede wszystkim to wpływ na przychody z transportu cargo. Takim konkretnym i bardzo ważnym zdarzeniem było usunięcie wyjątku de minimis, które pozwalało wysyłać do USA towary bez procedur celnych i taryf, jeśli były warte mniej niż 800 dol. To bardzo wspierało e-commerce między Azją i Stanami Zjednoczonymi - wyjaśniła Marie Owens-Thomsen, starsza wiceprezes IATA ds. zrównoważonego rozwoju i główna ekonomistka. odpowiadając na pytanie money.pl.

Jej zdaniem pozostaje teraz pytanie, jak azjatyckie platformy e-commerce skompensują utraconą część amerykańskiego rynku, rozwijając się w innych regionach. - Zatem ten wpływ był na wielu płaszczyznach, ale w pierwszej warstwie odpowiada za to bardzo duże negatywne oddziaływanie na szlak towarowy między Azją i USA - podkreśliła.

- Taryfy są podatkiem. Na wszystko, co opodatkujesz, spada popyt. Pomaga nam to, że produkcja dziś waży o wiele mniej w gospodarce niż kiedyś. W globalnej ekonomii jest to około 46 proc., cała reszta to usługi. Tak długo, jak nie nakładamy ceł na usługi, mamy korzystny bufor - dodała.

Prognoza wyników finansowych linii lotniczych na 2025 rok

Zysk netto linii lotniczych w tym roku ma wynieść 36 mld dol. w porównaniu z 32,4 mld dol. zarobionymi w 2024 r. Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA nieznacznie obniżyło prognozę z 36,6 mld dol. przewidywanych w grudniu.

Przychody linii lotniczych mają sięgnąć rekordowego poziomu 979 mld dol. (o 1,3 proc. więcej niż w 2024 r.), jednak znacząco poniżej prognozowanego biliona dolarów. Niższe są też prognozy kosztów dla linii lotniczych - 913 mld dol. zamiast 940 dol., wciąż o 1 proc. więcej niż rok wcześniej.

Zysk operacyjny szacowany jest na 66 mld dol., czyli o 1,5 mld dol. mniej niż w ostatnich szacunkach. Będzie to oznaczać wzrost z 61,9 mld dol. na koniec 2024 r. Marża zysku netto ma wzrosnąć z 3,4 proc. na koniec minionego roku do 3,7 proc. To wynik o 0,1 pkt. proc. wyższy niż w grudniowej prognozie stowarzyszenia.

To wszystko ma być możliwe dzięki przewiezieniu do końca grudnia 4,99 mld pasażerów, tj. o 4 proc. więcej niż rok wcześniej, ale ponownie mniej niż w ostatniej prognozie, gdy spodziewano się 5,22 mld podróżnych. Linie lotnicze liczą też na 69 mln ton cargo, zatem o 3,5 mln ton mniej niż w prognozie z grudnia, jednak o 0,6 proc. ponad wynik z końca 2024 r.

Zyski linii lotniczych w latach 2020-2024 z prognozą na 2025 r.
Zyski linii lotniczych w latach 2020-2024 z prognozą na 2025 r. © IATA

Na czym zarabiają linie lotnicze?

Średni zysk netto linii lotniczych w przeliczeniu na pasażera to 7,2 dol. w porównaniu z 6,8 dol. na koniec 2024 r. Jest to średnia ogólnoświatowa - z perspektywy regionów obraz zyskowności sektora lotniczego jest o wiele bardziej zróżnicowany.

IATA wylicza, że na Bliskim Wschodzie wynik ten to aż 27, 2 dol. na każdym przewiezionym pasażerze. Bo w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie (największym rynku lotniczym na świecie) to 11,1 dol. W Europie jeden przewieziony pasażer przynosi średnio 8,9 dol. zysku. Średnią zaniżają trzy pozostałe regiony: Ameryka Łacińska (3,4 dol.), Azja i Pacyfik (2,6 dol.) oraz Afryka (1,3 dol.).

Skąd tak duże zyski per capita na Bliskim Wschodzie? - Tamtejszym przewoźnikom pomagają niższe koszty paliwa, podczas gdy na przeciwległym biegunie są linie lotnicze z Afryki, które płacą za paliwo więcej niż średnia. Nie chcę komentować modeli biznesowych linii lotniczych. Myślę jednak, że Bliski Wschód i Indie dobrze pokazują, że można tak dostosować regulacje, aby transport lotniczy był mnożnikiem wzrostu gospodarczego. Bo jesteśmy dźwignią wzrostu gospodarczego i narzędziem dla krajów, które chcą zapewnić swoim mieszkańcom większy dobrobyt - oceniła Owens-Thomsen.

Sprzedaż biletów odpowiada za 70 proc. przychodów linii lotniczych. To, na czym zarabiają coraz więcej, to usługi dodatkowe - bagaż, wybór miejsca, posiłek, dostęp do WiFi, Duty Free. Według wyliczeń Owens-Thomsen, ich udział sięga już 15 proc., czyli mniej więcej tyle, ile przewoźnikom przynosi także segment cargo.

Zmiana struktury przychodów linii lotniczych
Zmiana struktury przychodów linii lotniczych © IATA

Co z cenami biletów? "Nie przewidujemy recesji"

- Każdy powinien sobie uświadomić, że od narodzin transportu lotniczego każdego roku obserwowaliśmy spadek średnich cen biletów. I to dlatego dziś lata więcej osób niż kiedykolwiek wcześniej. To fundamentalny trend. Oczywiście, obecne uwarunkowania mogą chwilowo nas od niego odciągnąć - dodała Owens-Thomsen.

Jej zdaniem możliwe są dwa scenariusze. - Ograniczona podaż może pozwolić liniom lotniczym wykorzystać moment i podnieść ceny. Ale z drugiej strony, paliwo jest tańsze, więc równie dobrze ceny mogą spaść - podkreśliła.

Według głównej ekonomistki IATA uwaga powinna skupić się na postępie technologicznym, efektywności energetycznej, oraz wydajności operacyjnej. - One pozwalają nam założyć, że ceny nadal będą spadać w przyszłości. A jeśli z powodzeniem uda nam się przeprowadzić transformację energetyczna, to stanie się tak z pewnością - oceniła.

Jednak ogólne prognozy gospodarcze są dobre. A to pozwala liniom lotniczym optymistycznie patrzeć w najbliższą przyszłość i oddala ryzyko szokowych zmian cen dla pasażerów.

- Nie przewidujemy recesji, po części z powodu nadpodaży ropy naftowej, co obniża jej cenę. Podkreślę raz jeszcze, że wysoki udział usług w gospodarce łagodzi niektóre negatywne skutki taryf. Poza tym, niektóre towary przemysłowe są zwolnione z taryf. To wszystko łagodzi katastrofę, która by nastąpiła, gdybyśmy mieli do czynienia z takim scenariuszem w gospodarce światowej, jak w latach 70. XX wieku - stwierdziła Marie Owens-Thomsen.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów