Niemcy tną podatek lotniczy, ale bilety nie tanieją. Branża wskazuje na problem

Obniżka podatku od transportu lotniczego w Niemczech, zapowiedziana od 1 lipca 2026 r., nie przełoży się na spadek cen biletów – wynika z analizy ekspertów cytowanych przez Deutsche Welle.

Samolot Lufthansy na lotnisku Berlin Brandenburg (BER)Samolot Lufthansy na lotnisku Berlin Brandenburg (BER)
Źródło zdjęć: © Getty Images | © 2020 Bloomberg Finance LP
Marcin Walków
Dźwięk został wygenerowany automatycznie i może zawierać błędy

Gerald Wissel z Airborne Consulting ocenia decyzję rządu jako ruch bez wpływu na portfele pasażerów. – Państwo rezygnuje z dochodów, ale obniżka podatku nie dotrze do pasażerów – prognozuje w rozmowie z DW. Według niego linie zaoszczędzą ok. 15 euro na bilecie, w niektórych taryfach nawet 50 euro, jednak dynamiczne systemy cenowe zatrzymają te środki po stronie przewoźników.

Ekspert podkreśla, że publiczna dyskusja o kosztach operowania przez linie lotnicze w Niemczech przesłania prawdziwy kłopot rynku: brak samolotów. Jak wskazuje, tanie linie ogranicza dziś przede wszystkim dostęp do floty, a nie poziom opłat.

W połowie listopada niemiecki rząd ogłosił powrót do stawek sprzed podwyżki z maja 2024 r., zgodnie z umową koalicyjną. Branża lotnicza przyjęła zapowiedź pozytywnie. – Rząd Niemiec położył kres trwającej od lat spirali wzrostu kosztów podatków i opłat za transport lotniczy z Niemiec. To ważny sygnał – wyjaśnił Joachim Lang, dyrektor generalny Federalnego Stowarzyszenia Niemieckiej Branży Lotniczej (BDL). Organizacja ocenia, że dzięki temu koszty lokalizacji w transporcie lotniczym spadną o ok. 10 proc., ale do pełnego udziału Niemiec w europejskim boomie lotniczym potrzeba dalszych kroków.

"Lotniska nie mogą na nich zarabiać". Ekspert o filozofii tanich linii lotniczych

Ile Niemcy zarabiają na podatku lotniczym?

Dane ACI Europe pokazują, że w 2024 r. ruch pasażerski w Europie wzrósł o 7,4 proc. w ujęciu rocznym. W Niemczech również widać odbicie: według Destatis liczba pasażerów objętych podatkiem zwiększyła się z 62 mln w 2022 r. do 81 mln rok później. Nadal to mniej niż 96 mln w 2019 r.

Jednocześnie wpływy budżetowe z podatku od transportu lotniczego przekroczyły już poziomy sprzed pandemii: od 2011 r. wzrosły z 963 mln euro do 1,88 mld euro w ubiegłym roku. Frank Fichert z Uniwersytetu w Wormacji zwraca uwagę, że w Europie podatek lotniczy pobiera się obok opłat infrastrukturalnych i zasila on ogólny budżet państwa, bez konkretnego celu. Podkreśla też ograniczenia fiskalne: obniżka podatków wymagałaby zrównoważenia dochodów gdzie indziej, co w obecnych realiach jest trudne.

Brakuje samolotów

Jak wynika z badania IATA, globalna branża zmaga się z bezprecedensowym niedoborem floty, który może potrwać nawet dekadę. Stowarzyszenie ostrzega przed „brakiem floty” liczącej ponad 5 tys. samolotów z powodu luk produkcyjnych w okresie pandemii, odroczonych wycofań z eksploatacji i zaległości w zamówieniach.

Średni wiek komercyjnej floty na świecie sięga 15 lat – to historyczne maksimum – a dodatkowym wąskim gardłem jest niedobór pilotów. Wissel wskazuje, że najmocniej odczuwają to RyanairEasyJet. – Ryanair powinien mieć 400 samolotów w eksploatacji, 100 jako zamienniki i 300 na potrzeby rozwoju – wyjaśnia. To samo dotyczy EasyJet.

SCHOENEFELD, GERMANY - APRIL 28: Passenger planes of discount airliners EasyJet and Ryanair stand parked and not in use at Willy Brandt Berlin Brandenburg International Airport during the coronavirus crisis on April 28, 2020 in Schoenefeld, Germany. Airlines across the world are facing dire financial circumstances as global restrictions due to the pandemic continue to grind national and international travel to a near-standstill.  (Photo by Sean Gallup/Getty Images)
Samoloty Ryanair i EasyJet na lotnisku w Berlinie © Getty Images | Sean Gallup

EasyJet i Ryanair reagują

Reakcje przewoźników na niemiecką obniżkę podatku są ostrożne. EasyJet zapowiedział wzrost oferowania w 2026 r. o dwa do czterech procent, poniżej średniej grupy wynoszącej ok. 7 proc., jak podał portalowi "Airliners" Stephan Erler, dyrektor generalny EasyJet na Niemcy. Ryanair z kolei ogranicza siatkę: od stycznia w Berlinie spadnie liczba lotów tygodniowych ze 246 do 170, a lotnisko Kolonia/Bonn straci 44 połączenia. – zrozumiałe jest, iż linie lotnicze wykorzystują ograniczone zasoby tam, gdzie są one najbardziej opłacalne – ocenia Wissel.

Dodaje jednak, że Niemcy pozostają największym rynkiem lotniczym w Europie i przewiduje powrót irlandzkiego przewoźnika wraz z poprawą dostępności samolotów. Jego prognoza: – Kiedy samoloty znów będą dostępne, Ryanair powróci. Ryanair nie chce bowiem pozostawić pola Lufthansie.

Źródło: dw.com

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują