Bez porozumienia Ryanaira z Modlinem. Tania linia tnie rozkład lotów

Ryanair ogłosił cięcie rozkładu lotów z lotniska Warszawa-Modlin w sezonie zimowym. Tłumaczy to brakiem wynegocjowania nowej umowy handlowej z lotniskiem. Obecna obowiązuje do końca września tego roku.

Ryanair zbudował "przyczółek" na lotnisku w Modlinie. Odprawia tam ponad 3 mln pasażerów rocznieRyanair zbudował "przyczółek" na lotnisku w Modlinie. Odprawia tam ponad 3 mln pasażerów rocznie
Źródło zdjęć: © East News | Jakub Kaminski
Marcin Walków

Ryanair ogłosił, że nie udało mu się wynegocjować nowej umowy handlowej z lotniskiem Warszawa-Modlin. Obecna kończy się 30 września 2023 r. Co to oznacza? "Zmniejszenie rozkładu lotów na zimę 2023/2024 w Warszawie-Modlin o 20 proc., anulowanie 10 tras i zmniejszenie częstotliwości na kolejnych 13 trasach" - poinformował tani irlandzki przewoźnik w piątkowym komunikacie.

Tej ogromnej straty w ruchu i połączeniach do/z Modlina i szerszego regionu Mazowsza można było uniknąć, gdyby zarząd lotniska Warszawa-Modlin (który przez 2 lata unikał porozumienia) zawarł długoterminową umowę rozwojową ze swoim największym klientem, Ryanairem - dodano.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Lotniska nie mogą na nich zarabiać". Ekspert o filozofii tanich linii lotniczych

Ryanair idzie na noże z Modlinem?

Trudno oprzeć się wrażeniu, że może to być nadal element gry negocjacyjnej z podwarszawskim lotniskiem w sprawie nowych, korzystniejszych warunków dla Ryanaira. Jeszcze niedawno przedstawiciele Modlina w odpowiedzi na pytania money.pl przekonywali, że "brak porozumienia z przewoźnikiem nie oznacza braku możliwości jego operowania z lotniska".

Dlatego ogłoszony dziś ruch ze strony Ryanaira, polegający na ogłoszeniu cięć w rozkładzie na sezon zimowy, może być próbą wywarcia większej presji negocjacyjnej na podwarszawskim lotnisku. Zwłaszcza że irlandzki przewoźnik nie przestaje operować z Modlina, a jedynie zawiesza część planowanych wcześniej tras. Ryanair ogłosił, że nowe trasy mają zyskać lotniska w Łodzi, Lublinie i stołeczne Lotnisko Chopina.

"Przedłużająca się bezczynność Modlina spowodowała utratę 300 tys. miejsc i anulowanie dziesięciu tras, w tym do Belfastu, Bristolu, Kolonii, Kowna, Manchesteru, Pizy i innych, a także zmniejszenie częstotliwości na 13 innych trasach, w tym na siedmiu kluczowych trasach miejskich do Londynu, Sztokholmu, Dublina, Wiednia, Mediolanu, Paryża i Brukseli" - czytamy.

Negocjacyjny pat. Ryanair jeszcze "ma nadzieję"

Ryanair zostawia Modlinowi furtkę otwartą. "Mamy nadzieję, że zarząd Modlina lub jego udziałowcy przyjdą z pomocą lokalnym konsumentom, aby Ryanair mógł ponownie rozwijać się na lotnisku w Modlinie i oferować pasażerom jeszcze większy wybór i niskie ceny" - pisze Eddie Wilson, dyrektor generalny Ryanaira, na końcu komunikatu.

O negocjacyjnym pacie między Modlinem i Ryanairem informowaliśmy już w ubiegłym roku. W Modlinie zmienił się zarząd, który zapowiedział konieczność "ustalenia nowych warunków gry". Podwarszawskie lotnisko jest przyczółkiem Ryanaira, który w ciągu 10 lat stał się na nim dominującym przewoźnikiem i osiągnął ponad 3 mln pasażerów rocznie.

Zgodnie z obowiązującym dotychczas cennikiem opłat lotniskowych, za każdego płacił Modlinowi zaledwie 5 zł. Już wcześniej groził Modlinowi, że w razie braku porozumienia, może "zabrać" swoje samoloty gdzie indziej. W styczniu irlandzki przewoźnik ogłosił wielki powrót na stołeczne Lotnisko Chopina, otwierając z niego nowe trasy.

- Wszyscy doskonale wiemy, że Ryanair jest bardzo ostrym graczem, tak w warstwie werbalnej, jak i stawianiu pod ścianą swoich biznesowych partnerów. Wiemy też, że w Modlinie nie może zostać "po staremu" - mówił wówczas Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, w rozmowie z money.pl.

Bo relacja między Ryanairem i Modlinem to również oś sporu podwarszawskiego portu z jednym z jego udziałowców, czyli państwowymi Polskimi Portami Lotniczymi (PPL). Te konsekwentnie nie zgadzają się na większe inwestycje, m.in. w rozbudowę terminala. Argumentują to tym, że wydatkowanie publicznych pieniędzy służyłoby tylko jednemu, prywatnemu przewoźnikowi.

Modlin odpowiada: liczymy na zasady korzystne dla obu stron

O komentarz do piątkowego komunikatu Ryanaira poprosiliśmy lotnisko Warszawa-Modlin. - Zarząd spółki nie komentuje informacji prasowej Ryanair. Jesteśmy przekonani, że wypracujemy takie zasady współpracy, które będą dla obu stron korzystne. Pozwolą na rozwój zarówno siatki połączeń Ryanair, jak i lotniska - mówi Anna Żebrowska-Dreger, zastępca szefa biura handlowo-marketingowego, w odpowiedzi na nasze pytania.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X