Zwrot ws. samochodów. Komisja Europejska robi krok wstecz

Komisja Europejska zaproponowała we wtorek złagodzenie zasad wprowadzania norm dotyczących emisji CO2 przez producentów aut. Jeśli zmiany wejdą w życie, zyskają oni większą elastyczność jeszcze w tym roku. Od stycznia obowiązują bardziej rygorystyczne normy, a nad branżą zawisło widmo wysokich kar.

Komisja Europejska łagodzi przepisy ws. CO2 dla producentów autKomisja Europejska łagodzi przepisy ws. CO2 dla producentów aut
Źródło zdjęć: © East News | THOMAS KIENZLE
Marcin Walków

Propozycja jest elementem planu działania dla sektora motoryzacyjnego w Europie ogłoszonego przez KE na początku marca. By zmiany weszły w życie, muszą się na nie zgodzić: Parlament Europejski oraz Rada UE, którą w tym półroczu kieruje Polska.

Zmiany pozwolą producentom samochodów na uśrednianie wyników dotyczących osiągania celów redukcji emisji w latach 2025, 2026 i 2027. Łagodniejsze zasady dotyczą norm, które obowiązują w UE od 1 stycznia 2025 roku dla samochodów osobowych i dostawczych. Samochody osobowe mogą emitować maksymalnie 93,6 g CO2/km, zamiast dotychczasowych 120 g CO2/km, a samochody dostawcze - 153,9 g CO2/km.

Zmiany zaproponowane przez KE w praktyce mają pozwolić producentom uniknąć kar za niespełnianie norm. Jeśli bowiem w tym roku nie dostosują oni swoich samochodów do nowych norm, będą mogli to nadrobić nadwyżkami w kolejnych dwóch latach.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Polacy wydają fortunę na Thermomixy. To on stoi za tym biznesem. Wojciech Ćmikiewicz w Biznes Klasie

Zakaz sprzedaży aut spalinowych do kosza? KE się nie zdecydowała

KE zaproponowała plan dla przemysłu motoryzacyjnego po konsultacjach z sektorem. Oczekiwano, że w ich efekcie Bruksela zaproponuje zmiany w rozporządzeniu, na mocy którego od 2035 r. na rynku unijnym dopuszczalna będzie sprzedaż jedynie samochodów o zerowej emisji CO2, czyli tzw. zakaz aut spalinowych w Unii. KE jednak się na to nie zdecydowała.

Zapowiedziała natomiast, że będzie kontynuować przegląd prawa dotyczącego sektora motoryzacyjnego z możliwością ogłoszenia jeszcze w tym roku potencjalnych alternatyw, takich jak paliwa syntetyczne, które mogłyby odgrywać rolę w osiąganiu celów redukcyjnych UE.

Propozycja w sprawie złagodzenia zasad dotyczących wdrażania nowych norm CO2 miała pojawić się - zgodnie z zapowiedzią KE - do końca marca. Nie było jednak pewności, czy KE wyjdzie z propozycją na czas, a fakt, że została ona zaprezentowana z jednym dniem opóźnienia, pokazuje, że nawet mniej kontrowersyjna niż odejście od celu na 2035 r. kwestia wywołuje podziały w KE.

Częścią planu są też zalecenia dla krajów dotyczące flot korporacyjnych, które stanowią 60 proc. aut rejestrowanych w UE. Jeśli kraje członkowskie zobowiązałyby firmy do kupowania bezemisyjnych aut, znacząco mogłoby to wpłynąć na redukowanie emisji w transporcie drogowym. KE nie zdecydowała się jednak na zmianę przepisów, lecz skierowała do państw rekomendacje w tej sprawie.

Wybrane dla Ciebie

Świątek deklaruje: złoty medal olimpijski wart jednego turnieju wielkoszlemowego
Świątek deklaruje: złoty medal olimpijski wart jednego turnieju wielkoszlemowego
Makaron Igi Świątek podbija polskie restauracje
Makaron Igi Świątek podbija polskie restauracje
Podatek od zwycięstwa. Tyle odda Iga fiskusowi
Podatek od zwycięstwa. Tyle odda Iga fiskusowi
Rosja skonfiskowała już 43 mld euro. Putin chce więcej
Rosja skonfiskowała już 43 mld euro. Putin chce więcej
Przewodniczący Rady Europejskiej reaguje na zapowiedź amerykańskich ceł
Przewodniczący Rady Europejskiej reaguje na zapowiedź amerykańskich ceł
Niezadowolenie z demokracji nadal powszechne w wielu krajach, w tym w Polsce
Niezadowolenie z demokracji nadal powszechne w wielu krajach, w tym w Polsce
Szefowa KE odpowiada na cła Trumpa. "Podejmiemy niezbędne kroki"
Szefowa KE odpowiada na cła Trumpa. "Podejmiemy niezbędne kroki"
Donald Trump ogłasza nowe cła dla Unii Europejskiej. "Pełnoskalowa wojna handlowa"
Donald Trump ogłasza nowe cła dla Unii Europejskiej. "Pełnoskalowa wojna handlowa"
Wielka inwestycja w Łodzi zagrożona. Wykonawca jest na skraju bankructwa
Wielka inwestycja w Łodzi zagrożona. Wykonawca jest na skraju bankructwa
Groźne ruchy Trumpa. UE pokazała "miękkie podbrzusze" [OPINIA]
Groźne ruchy Trumpa. UE pokazała "miękkie podbrzusze" [OPINIA]
Gaz, Rosja i UE. Premier Słowacji stawia sprawę na ostrzu noża
Gaz, Rosja i UE. Premier Słowacji stawia sprawę na ostrzu noża
"Przegrywacie". Prezes wielkiego banku ostrzega Europę
"Przegrywacie". Prezes wielkiego banku ostrzega Europę