Ceny nowych aut spadają. "Wojna cenowa wkracza na nasz rynek"

Europejscy producenci nie mają wyjścia - na ofensywę chińskich marek muszą odpowiedzieć obniżkami cen. Jak wynika z danych superauto.pl dla money.pl, przeceny są pięcio-, a nawet sześciocyfrowe. Eksperci rynku motoryzacyjnego mówią wprost: wojna cenowa rozpoczęta w Chinach wkracza na polski rynek.

Ekspansja chińskich tanich aut wymusza reakcję "tradycyjnych"Ekspansja chińskich tanich aut wymusza reakcję "tradycyjnych" marek na polskim rynku
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Marcin Walków

W ostatnich latach wydawało się, że dla cen nowych samochodów kierunek jest już tylko jeden - w górę. Ciągną je w tę stronę coraz bardziej restrykcyjne wymogi środowiskowe i bezpieczeństwa, ale też oferowanie w standardzie technologii i wyposażenia niegdyś zastrzeżonych dla dodatkowo płatnych opcji. Prawdziwym game changerem jest jednak pojawienie się nad Wisłą ofensywy marek z Państwa Środka. Efekt? Obniżki po kilkanaście, kilkadziesiąt, a nawet powyżej 100 tys. zł.

Walka o rynek i duszę polskich klientów trwa. Relatywnie niski poziom cenowy oferty chińskiej i jej dynamiczny rozwój, przekładający się na rosnącą liczbę rejestrowanych aut, wymusza na markach europejskich, koreańskich i japońskich odpowiedź w postaci zintensyfikowanych działań promocyjnych. Te jednak rodzą reakcję i zdawałoby się, że tak już niskich cen chińskich modeli nie da się obniżyć, a jednak. Wojna cenowa rozpoczęta w Chinach wkracza właśnie na nasz rynek. Ceny to jednak nie wszystko.

Wojciech Drzewiecki
prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar dla money.pl

Bo chińscy producenci nie zamierzają pozostać bierni. Będą się starać, aby utrzymać korzystny dla siebie cenowy dystans do marek z już ugruntowaną pozycją - i obniżać swoje ceny. Polski rząd chce odebrać im część tej przewagi, wykluczając z programu "NaszEauto", czyli dopłat do "elektryków", samochody objęte cłami, importowane spoza Unii Europejskiej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Chińskie auta zagrożeniem dla naszej gospodarki? "Pytanie, jak Europa będzie się bronić"

O ile producenci obniżają ceny nowych aut? Kwoty rabatów robią wrażenie

Platforma superauto.pl przyjrzała się przykładom najbardziej spektakularnych obniżek cen "tradycyjnych" marek motoryzacyjnych na polskim rynku. Z zestawienia dla money.pl wyłania się obraz przecen od niespełna 30 tys. zł do ponad 76 tys. zł w segmencie wolumenowym. Na rynku marek premium obniżki mogą być nawet sześciocyfrowe.

Marka i model

Wersja

Poprzednia cena

Nowa cena

Różnica

Kia Sportage

1.6 T-GDI Anniversary 2WD DCT

168 600 zł

139 095 zł

29 505 zl

Hyundai Tucson

1.6 T-GDi Executive 2WD DCT

182 000 zł

142 500 zł

39 500 zł

Kia Ceed

1.5 T-GDI Tribute DCT

129 900 zł

100 673 zł

29 927 zł

Peugeot 308

Allure EAT8 1.6 Hybrid PHEV

196 000 zł

119 900 zł

76 100 zł

Citroen C5 Aircross

MAX 1.5 BlueHDi EAT8

185 390 zł

129 800 zł

55 590 zł

Opel Mokka

Edition 54 kWh

172 700 zł

122 531 zł

50 169 zł

Audi A6 e-tron quattro

Avant

477 700 zł

339 200 zł

138 500 zł

BMW X1

sDrive18d M Sport

249 000 zł

185 900 zł

63 100 zł

Źródło: dane superauto.pl dla money.pl

W polskim cenniku promocyjnym Toyoty można znaleźć m.in. Toyotę Landcruiser z korzyścią do 48 tys. zł (w cenie od 424 tys. 900 zł), RAV4 z rabatem do 20 tys. 200 zł (w cenie od 176 tys. 100 zł), czy elektryczną BZ4X tańszą o nawet 72 tys. zł (w cenie od 184 tys. 900 zł).

Z kolei przedstawiciele Skody na polskim rynku pytani o największe obniżki zwracają uwagę na ofertę jubileuszową. Škoda Octavia Liftback 1.5 TSI DSG Edition 130 Selection w leasingu dostępna jest od 462 zł netto miesięcznie (cena transakcyjna: 118 tys. 983,74 zł netto). Przed wprowadzeniem oferty rata wynosiła 1168,36 zł. Dla Škody Kodiaq 1.5 TSI DSG Edition 130 (cena transakcyjna 138 tys. 739,84 zł) rata spadła z 1585,02 zł do 982 zł netto. Powyższe nie uwzględnia opłaty wstępnej w wysokości 10 proc.

Należący także do Grupy Volkswagena Seat oferuje rabaty na Leona w wysokości do 15 tys. zł, a na SUV-a Ateca - do 20 tys. zł. Zaś Volvo w letniej ofercie promocyjnej dla przedsiębiorców obniżyło ceny modeli o wartość podatku VAT, pod warunkiem wybrania finansowania i ubezpieczenia przez VCFS. Przykład? Dla modelu XC60 cena spada z 221 tys. 900 zł do 180 tys. 400 zł z ratą w wysokości 1200 zł.

Renault oferuje m.in. rabaty do 35 tys. zł w specjalnej ofercie na model Austral albo 15 tys. zł na hybrydowe Rafale. W przypadku Captura obniżka to "skromne" 6 tys. zł. Z kolei w cenniku Fiata rabat na hybrydowego Fiata 600 w wersji 600/Pop może sięgnąć do 30 tys. zł. Dostępne od ręki Ople Astra i Mokka oferowane są z rabatami odpowiednio 23 i 14 proc. Jak wylicza polskie przedstawicielstwo Stellantisa, spalinową Astrę Edition 130 KM z "manualem" można mieć już za niespełna 100 tys. zł.

"Polityka rabatowa wraca. Chińskie marki ten proces przyspieszą"

W czasie pandemii przedstawiciele rynku motoryzacyjnego ostrzegali, że tradycyjne wyprzedaże rocznika i wysokie rabaty to już przeszłość. Wyprzedaże rocznika wróciły już na przełomie 2023 i 2024 roku, nierzadko atrakcyjniejsze niż przed pandemią. Z kolei powyższe dane pokazują, że również rabaty wracają do łask.

- Polityka rabatowa jeszcze nie wróciła, ale wraca. Pojawienie się chińskich marek w Polsce z pewnością ten proces istotnie przyspieszy. Mówienie, że rabaty i wyprzedaże nie wrócą, było kolejnym zaklinaniem rzeczywistości. Jak place zapełnią się niesprzedanymi samochodami, drogimi, europejskimi, to i rabaty oraz wyprzedaże się znajdą - mówi money.pl Grzegorz Tracz, prezes Vehis, platformy sprzedającej oraz finansującej nowe i używane samochody.

- Oczywiście, że zdarzają się rabaty 30-proc., a nawet większe. I to wcale nie jest powód do radości, bo pokazuje, że dana marka przesadnie określiła wyjściową cenę samochodu, licząc, że może ktoś się na to złapie. Po co tak robić? - dodaje Tracz, który już wcześniej w wywiadzie dla money.pl stwierdził, że ceny samochodów były zawyżone. - Chińscy producenci wchodzą na nasz rynek z samochodami jakości nieodbiegającej od marek europejskich, ale znacznie od nich tańszymi. Wychodzi na to, że latami po prostu przepłacaliśmy - mówił.

Chińskie samochody podbijają polski rynek

Z najnowszych danych Samaru wynika, że tylko trzy chińskie modele (MG HS, Jaecoo 7 i MG ZS) znalazły w pierwszej dekadzie września tyle samo nabywców, co wszystkie marki grupy Stellantis razem wzięte. W jej ofercie w Polsce są 42 modele. Rynkowy udział producentów z Chin wzrósł do poziomu 9,5 proc.

Jak pisaliśmy już w money.pl, prawdziwym testem dla trwałości rynkowego sukcesu chińskich marek w Polsce, będzie sprawdzian wartości rezydualnej po kilku latach użytkowania, a także kwestia dostępności i cen części zamiennych oraz pokrycie kraju siecią punktów serwisowych.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Orange Polska zawarł nową umowę społeczną. Zakłada dobrowolne odejścia
Orange Polska zawarł nową umowę społeczną. Zakłada dobrowolne odejścia
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 4.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 4.12.2025